Hej!

Tänkte dra igång med en uppsnyggning av "stallet" till sommaren. Det är den uthusbyggnad på vårt nya ställe som är i sämst skick. Mest akut är att sänka marknivån men den saknas även ett fönster och dörrarna är i dåligt skick.

Mitt problem är dörrarna som är i mycket dåligt skick. Det hade inte varit något större bekymmer om det rört sig om de slags "boddörrar" som finns i de andra uthusen men nu rör det sig om tjusiga dörrar som har återanvänts.Den ena är en gustaviansk pardörr där ena delen nu fattas och den kvarvarande är i ganska dåligt skick. Den andra skulle jag tro är från mitten av 1800-talet och är också i dåligt skick.

Nu funderar jag kring dessa alternativ.

1. Byt ut nuvarande dörrar mot liknande som finns på övriga uthus. Jag kan lätt göra arbetet själv och det blir billigt. Nackdelen är att jag då avlägsnar ganska mycket kulturhistoria.
2. Försöker laga och snygga till nuvarande dörrar och kompletterar den andra halvan av pardörren med något egentillverkat. Borde också bli ganska billigt med mycket mer jobb och är osäker på om jag klarar allt arbete själv
3. Lämna dörrarna till en snickare och samtidigt låta honom tillverka en likadan del som fattas. Skulle ju helt klart se bäst ut men bli mycket kostsamt. Speciellt pardörren är mycket avancerat finsnickeri. Frågan är om ett uthus är värt de pengarna speciellt med tanke på att vi har ett helt hus som behöver rustat också.

Hur skulle ni resonera? Kanske det finns något annat bra alternativ som jag inte tänkt på? Bifogar bilder på dörrarna.

Tack på förhand!
Niklas
pardörr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
enkeldörr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
boddörrar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hör med en snickare vad det skulle kosta, då är det mycket lättare att ta beslut. Eftersom det rör sej om en renovering så måste du få rotavdrag för att fixa dörrarna o då kanske det inte blir så gräsligt mycke pengar.
 
Jag skulle välja alt 1.
De gamla findörrarna kan du ju ställa undan i uthuset, så har du inte förstört någon kulturhistoria. Kanske kan de repareras upp för att få en finare placering i boningshuset?
 
Ja jag håller nog med Sommartorparn. Sätt vanliga boddörrar på stallet och återanvänd dörrarna nånannanstans...de har ju redan återanvänts minst en gång och det är ju knappast fel att göra det igen.

En annan aspekt är ju förstås att det är väldigt speciellt att de satt dörrarna i stallet och lite av känslan försvinner ju om du byter. Men de är ju rödfärgade och syns knappt ändå som det är nu.
 
Kan vara ganska trevligt med 2:an också. Det är ju som sagt lappat och återanvänt sedan tidigare och man behöver inte vara rädd för att fortsätta på en inslagen väg. Du byter ju inte ut något utan skjuter på en framtida nytillverkning
 
Om det känns besvärligt att renovera de gamla dörrarna nu, gör enkla dörrar och sätt dit tills vidare, och spara de gamla för framtida bruk, så kan du fundera över renoveringen tills vidare.

Dock aldrig fel att kolla upp ett pris.
 
Tack för era svar. Jag lutar nog åt alternativ 1. Dörrarna hamnar givetvis i gårdsarkivet på höskullen. Förhoppningsvis så gör jag något åt dom om något år när jag börjar få lite ordning på resten av gården, men risken är väl stor att har man en gång ställt undan dem så blir de liggandes. Kom gärna med fler synpunkter.

Dörrarna har med största sannolikhet inte suttit i boningshuset då denna gård först har varit ett torp och senare ett soldattorp, om än ett ganska stort sådant. Kanske kommer dom från någon rotebondes hus eller liknande.

Någon som vet om man kan söka ekonomiskt stöd för ett stall, liknande som man kunnat göra för lador tidigare? Har för mig jag läst att det ska gälla alla ekonomibyggnader som förlorat sin funktion nu för tiden.

/Niklas
 
Hör med någon byggnadsantikvarie där du bor. Första besöket är gratis, så det finns absolut ingenting att förlora!
 
Jag skulle helt klart välja alt 2. Vackra dörrar med karaktär. är det falurödmålade? Fint! Fortsätt på den inslagna vägen som frolsseon säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.