Hej,

Vi ska bygga till huset och i samband med det byta ut fönster i de flesta rummen, de vi har idag är från 50-talet och framåt.

Vi byter även från element till golvvärme i de rummen vi byter fönster och har pratat lite fram och tillbaka med fönsterleverantörerna. De flesta är eniga om att vi bör köra med två-glas fönster och de få dagarna temperaturen kryper ner under minus 10 så får vi ta kallraset som kan bli då annars ska golvvärmen klara att kompensera upp det.

Nu tänkte jag kolla om erfarenheter av detta eller tips. Vi bor i Blekinge.
 
Varför inte treglas fönster ? Vad sa leverantörerna om det ? Nyfiken....
 
Varför tycker de du frågat att ni bör köra med tvåglas fönster? Är det en prisfråga eller är det andra orsaker?
 
Ja kan du förklara varför de rekomenderade två glas fönster?

Jag kommer troligen köpa en 60-tals kåk där det är 2 fasta stora fönster som måste bytas. Jag kommer installera golvärme på träbjälklag och känner att jag borde gå för ett glas med lågt u värde. Fönstermåtten är ca 25x18 jag har hittat pris på detta men blev något chockad. ca 20´000 styck! Med U=1,0...

Är det ett sånt pris jag måste räkna med eller finns det bättre/billigare alternativ? (Förlåt för trådkapningen....)
 
Redigerat:
Jag har tväglas med argon emellan och kallraset saknar motstycke. Nu är fönstret med störst problem 3 meter högt men att golvvärmen skulle kompensera är rent skitsnack. Vid 0 grader börjar problemen. Jag har även stora fönsterparti som är 210 cm höga där jag har klinker och gölvvärme slingorna ligger på halva avståndet. Kallras även där om än inte så farligt. Så för komfortens skull, lägg pengar på ordentliga fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.