Hej!

Vi tänkte beställa ett garage till vårat hus och undrar vad det kostar på ett ungefär.
Grunden är klar så det är själva väggarna, något fönster, dörr och taket som en byggare skulle behöva göra.
 
Det är svårt att säga vad det skulle kosta när du inte nämner något om storlek, vilken typ av väggar. port-typ osv.
 
Enbilsgarage med ett litet förråd; 10 kvm, oisolerad och automatisk port.
 
Mikael_L
bygg i lösvirke, blir mkt billigare och det blir med stolthet man tittar på sitt egenbyggda garage.
 
Vi är i precis samma situation, vi har tagit in offerter från både lokala byggare och från flera "garagefabriker" priset för färdigställt garage utan el ligger mellan 130 och 150 tkr inkl moms. Vi har gjutit plattan tidigare så den ingår inte i priset. Storleken är ca 34 kvm och innehåller enbilsgarage och förråd.
 
Knuttimrat, dalaknut, topp/rot. Står i evigheter, vackert, prisvärt / Knut
 
Vårat dubbelgarage är 54 m2, oisolerat inkl platta med 3 fönster och en förrådsdörr kostar 167 000.
 
Vårt garage (byggsats från lövånger) med platta ca 58 m2, isolerat, en port, två förrådsdörrar, fyra fönster och en Panasonic luft/luft värmepump har landat på 172 000 kr.

*Isolering 45+120
*Takhöjd 2.70 m
*Prefab L-balk
(Ingen golvvärme, ingen snickare)

Allt byggmaterial från isolering till ytbeklädnad och färg är köpt på byggmax (förrutom takplåten, grunden och byggsatsen).
 
Redigerat:
Kanske inte helt relevant, men så här ser det ut för mig:

Mitt garage:
72kvm platta med golvvärme, prefab L-balk.
2,70 takhöjd
Isolerat 45+120mm
Lösvirkesbyggt
Två garageportar från K-Rauta.
Pannrum med helt ny inredning.

Är inte helt klar ännu, lite kvar på elinstallationen, mest inkoppling, och pannrummet ska förses med prylar.
Totala kostnaden hamnar på ca 300 000kr, och av det är kostnaden för grunden ca 50 000kr
Jag har byggt allt själv, såklart med hjälp vid de tyngre jobben, men inte haft nån hantverkare/snickare här.
 
Redigerat:
när jag ser era priser på garage "färdigbyggt" så blir jag mörkrädd!
nu tillhör jag de som anser att så länge det är plusgrader i garaget så är det ok, ser inte nyttan med att ödsla värme på bilen, MEN.
jag har byggt av lösvirke och slagit i varenda spik och skruvat varenda skruv själv. Jag har ingen tidigare erfarenhet av byggnation när jag började, däremot folk att fråga. tog mig ca 3 veckor att bygga garaget på 48 kvm och jag har inklusive allt utom någon form av uppvärmning inte passerat 50 tkr. Nu fick jag betongen riktigt billigt, men bor man i princip granne med en betongstation så gör man :)
 
Mikael_L
Jag har tänkt försöka klara mig med 70' för 40 kvm.
Allt arbete själv och lösvirke, givetvis.

Betongen gick på nästan 10'. Budgeten kommer antagligen spricka, men inte så mycket hoppas jag. Men jag tror att jag underskattar alla smågrejer, såsom plåtdelar och fönsterbeslag osv.


bjernler; har du någon isolering under betongplattan?
 
bjernler skrev:
när jag ser era priser på garage "färdigbyggt" så blir jag mörkrädd!
nu tillhör jag de som anser att så länge det är plusgrader i garaget så är det ok, ser inte nyttan med att ödsla värme på bilen, MEN.
jag har byggt av lösvirke och slagit i varenda spik och skruvat varenda skruv själv. Jag har ingen tidigare erfarenhet av byggnation när jag började, däremot folk att fråga. tog mig ca 3 veckor att bygga garaget på 48 kvm och jag har inklusive allt utom någon form av uppvärmning inte passerat 50 tkr. Nu fick jag betongen riktigt billigt, men bor man i princip granne med en betongstation så gör man :)
Vad har du för mått, takhöjd etc? Antal dörrar och fönster? Uppvärminingssystem? Platta? Avlopp? El? Isolering?

Klart man kan bygga ett garage för 50 000 kr om man inte behöver göra något speciellt underarbete (eller skiter i det), skippar isolering, har tillgång till begagnat byggmaterial osv... Jag hade dock inte kunnat bygga vårt garage billigare. Vi har snålat nåt så in i helvete (men inte köpt begagnat) och har gjort i stort sett allt jobb själva (utom markarbetet innan vi gjöt plattan). Byggsatsen är lite drygt en tredjedel av kostnaden och helt klart värt det!

/ Magnus
 
jag byggde också garage i sommar....gjort allt själv med lite handräckning från kunniga kompisar. Jag byggde i lösvirke
med 170-stomreglar, 5 färdiga takstolar 10m långa och plåttak plannja royal med rasskydd. Det blev 50cm blåst isolering på vinden, plyfa+gips i väggarna, gips i tak. Ett stort fönster, en ytterdörr, en Hörmann el-port(3m bred), två avlopp(en ränna). Isolerad platta med 2*100 300s isolering(x-tra stark). Armerat och med kantelement. Elen har jag dragit själv...har 5 armaturer, drog golvvärme slang och har en schuntgrupp med cirk-pump. Ventilation med pax-fläkt + tillluft. Målarfärg inne/ute + golv...mm...mm...
Det är mkt som drar ihop kostnader...allt ifrån maskiner man måste hyra till småsaker. Jag vill ha 15grader i mitt garage och allt rejält. Grovt räknat så gick plattan på ~35kkr och resten på ~120kkr(då inräknat bygglov, maskiner osv)....har dock lite inredning/hyllor kvar att skruva upp..:).
Ta till när du gör budgeten...för när du väl börjat så blir det knas om du måste lämna det halvgjort för att inte ekonomin räckte till.....
/
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.