Jag skall göra om ett rum i kolonistugan till kök. Nu är det väggar av stockpanel, och jag tänkte behålla det då jag tycker det är snyggt i en stuga. Den ena väggen däremot funderar jag på att monetar gipsskivor på då jag skall ha diskbänk och köksskåp monterad där. Då vill jag eventuellt kakla mellan diskbänk och överskåp. Är det några problem med att montera gipsskivor direkt utanpå stockpanel?
Man behöver ju speciella gipsskruv när man monterar gipsskivorna, men när man sedan skall montera överskåpen, kan man använda vanliga träskruv genom gipsskivorna då det ju finns stockpanel bakom? Eller behöver man speciella gipsskruv även då?
Tack på förhand för eventuella svar!
 
Du ska använda träskruv till köks skåpen och gips skruv till gips skivorna. Fast gips skruven är eg en träskruv (förutom den som ska användas till plåt reglar, den är ju en plåtskruv..) Skillnaden mellan gips skruven och köks skåps skruven är skruvens huvud. Till gipset ska den vara konisk så den blir försänkt medan skruven till köks skåpen ska ha platta huvuden. (Åtminstone till skåp som monteras med beslag, typ Ikea)
 
Väggen som skall ha gipsskivor är ca 1,90meter bred och höjden är runt 2 meter..Vilken storlek bör jag ha på gipsskivorna? 2 stycken på 1,20x2,40? Eller finns det andra kombinationer som passar bättre i detta fallet?
Om man bara skall ha gipsskivor på den ena väggen, bör man ändå ha dom speciella hörnbeslagen i dom 2 hörnen, eller behövs dom bara om man skall fortsätta med gipsskivor på nästa vägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.