Är så less på huskataloger! Trodde jag inte man kunde bli, men...  :(  Så nu har jag gjort tvärtom, har skrivit en diger "önskelista" samt ett maxpris och det skall jag skicka ut till alla hustillverkare jag bara kan komma på. Skall bli intressant att se om några nappar! Har alltså inte ritat något eget förslag, utan talat om vad jag skulle vilja ha. Någon som gjort det förut?
 
Du kommer att få massor av svar som säger "Ja men så trevligt, vår Villa Kåk kommer att passa precis" fastän varken antal våningar, rum eller något annat passar på er specifikation...

Istället för att kontata samtliga hustillverkare, kan du kontakta en arkitekt, och sedan bygga ett lösvirkeshus med en lokal byggmästare.

Hälsningar från "Cynikern"
 
Jo den tanken har slagit mig, men jag vågar helt enkelt inte det för att det är så svårt dels att få fram ett fast pris på vad hela huset skulle gå på. Dessutom har jag "hört2 om så många där grunden sen inte passar till huset och ingen anser sig gjort fel och mitt emellan sitter en ledsen amatör som blir utan hus... :( Jag är för feg helt enkelt tror jag!
 
Vore det inte bättre att skriva ett topic som avslöjar vad tråden handlar om istället för att börja en mening i topic för att sedan fortsätta i inlägget ?

T.ex:
Nu är jag less.............på huskataloger!
Nu har vi................skrivit på för vår tomt!
Huuu......................Idag gick vårt älskade hus till försäljning!
Hur tänker ni...........Har funderingar på att bygga nytt hus.
Hur funkar det egentligen..........Bergvärme fattar jag hyfsat, men en frånluftsvärmepump

Förstår vad jag menar va ;) med en liten hint i topic om vad tråden handlar om så är det ju lättare att välja vad man vill läsa, samt komma ihåg vad man har läst !
 
Haagbard du har rätt men Fia:s små topics är lite spännande, som på julafton med alla paket, man vet inte vad som är i förräns man öppnar.

Fia - har du tröttnat redan? Jag tror nog du har, precis som alla andra beslutsångest. Mitt tips är att du specar vad du vill ha och låter en husfirmas arkitekt anpassa ett hus för er. Det brukar inte kosta så mycket extra.
Eftersom du inte vill ta en massa risker. Lösvirke blir dock billigare i pengar även om du får göra mer själv.
 
Ja Hagbard, du har så rätt så! :) Ni har en lite mer "seriös" ton här inne än det forum jag tidigare jämt höll till i. Jag skall försöka bättra mig! :)

Kalle: Tack för att du gillar mina julklappar! ;D Får nog göra så att jag pratar med lite olika husleverantörer. Men det finns ju så MÅNGA och vi är så många viljor! *suckar* Dessutom får det ju inte kosta hur mycket som helst heller. Beslutsångest är bara förnamnet! Tack för peppning!
 
Haagbard skrev:
Vore det inte bättre att skriva ett topic som avslöjar vad tråden handlar om istället för att börja en mening i topic för att sedan fortsätta i inlägget ?

T.ex:
Nu är jag less.............på huskataloger!
Nu har vi................skrivit på för vår tomt!
Huuu......................Idag gick vårt älskade hus till försäljning!
Hur tänker ni...........Har funderingar på att bygga nytt hus.
Hur funkar det egentligen..........Bergvärme fattar jag hyfsat, men en frånluftsvärmepump

Förstår vad jag menar va  ;) med en liten hint i topic om vad tråden handlar om så är det ju lättare att välja vad man vill läsa, samt komma ihåg vad man har läst !
Word!
 
Du ska nog inte ange ert maxpris, jag skulle bli förvånad om du får en offert som avviker så mycket från den summan. Genom att visa på era ekonomiska ramar i ett så tidigt skede kommer varje försäljare värd namnet att lägga sig så nära han/hon kan och sedan köra på med stora försäljarsnacket om vad mycket som ingår i just deras förslag.

Skicka istället bara önskelistan samt tomtkarta om du har en sån. En seriös leverantör kan då hjälpa till med lämpligt hus anpassat till tomten.
Du bör nog också ange om du är ute efter ett funkis/sekelskifte/torp/herrgård o.s.v stuk på huset.

Därefter plockar du ut de som verkar vara bra att ha att göra med och som ligger inom era gränser, sen diskuterar ni prisnivån.
 
frasse skrev:
Du ska nog inte ange ert maxpris, jag skulle bli förvånad om du får en offert som avviker så mycket från den summan. Genom att visa på era ekonomiska ramar i ett så tidigt skede kommer varje försäljare värd namnet att lägga sig så nära han/hon kan och sedan köra på med stora försäljarsnacket om vad mycket som ingår i just deras förslag.

Skicka istället bara önskelistan samt tomtkarta om du har en sån. En seriös leverantör kan då hjälpa till med lämpligt hus anpassat till tomten.
Du bör nog också ange om du är ute efter ett funkis/sekelskifte/torp/herrgård o.s.v stuk på huset.

Därefter plockar du ut de som verkar vara bra att ha att göra med och som ligger inom era gränser, sen diskuterar ni prisnivån.
Tack snälla för tips! Vi gjorde nu precis så, angav inget maxpris och skickade med tomtkartan. Skickade till sammanlagt 12 leverantörer, skall bli intressant att se hur många som svarar!

Tack igen för hjälpen!
 
Hammarn61 skrev:
Med risk för att bli halshuggen, om ni kommit så långt skulle jag kolla på arkitektritat också. Ni tycks ha god koll på vad ni vill ha, det gillar arkitekter. Sedan kan man alltid välja lösvirkesbyggt eller som vi gjorde, lät ett husföretag bygga moduler av ritningarna. Bara som ett tips...
Tack för tipset! Har funderat på det, men är så himla rädd för flera saker!
1. Tänk om kostanderna skenar iväg och vi helt plötsligt står med utgifter på 300.000 mer än vi tänk oss. Vill helst ha ett fast pris från början.
2. Samordna en massa byggargubbar - nähä!!! Inte då, det grejjar jag INTE!
3. Om det blir en tvist mellan olika inblandade som jag "hört" om: en kille gjorde grunden, sen kommer nästa och påstår att denna grund kan jag inte bygga huset på, men grundkillen påstår att det går visst bra det. Ingen vill ge sig och där står jag med en grund... :(

Lite harig kanske? Eller klok och insiktsfull cyniker/realist? Vi har noll och inga hantverkskunskaper själva, vi flyttar från ett hus med renoveringsbehov för att vi inte klarar av det själva. Men fortsätt gärna argumentera, jag är inte riktigt lika istadig som jag vill tro! *S*
 
Hallå Fia

Om jag hade varit dig så hade jag nog kollat vad det skulle kosta att ta ut en arkitekt till tomten för att sedan ge honom eran krav lista på vad ni vi att huset skall uppfylla. En arkitekt kan ju ta mer hänsyn till ljus och vädersträcken än ett katalog hus. ;)
När arkitekten sedan har gjort sina skisser så kan ni ju sända ut dessa till lite olika hus leverantörer för att få en offert på eran ritning. Jag tror nog att det åtminstone att dom alla flesta husleverantörer kan ge er en offert på ett totalentreprenad av huset.

När vi väll har funnit tomten som vi skall bygga på skall vi kolla med en arkitekt för att sedan sända ritningarna till lite olika leverantörer. Vi kommer troligen att kontakta försöka kontakta lite olika leverantörer så som Karlsson hus, Sköna Hus, Sävsjö och Mjöbäcks Villan så att dom kan räkna på våra ritningarför då kan vi ju få ett hus som inte alla andra har kul att vara först med något. ;D ;D

Lycka till i hus djungeln. ;)
 
Man kan ju få ett arkitektritat hus byggt i lösvirke på totalentreprenad också så det behöver inte vara ett hinder.

"Nackdelen" med att göra på detta sätt är att du riskerar att hamna i beslutsångesthelvetet in i minsta detalj, du tvingas välja varenda pryl.
Om du köper ett typhus är ju mycket redan bestämt av leverantören.

Fördelen är ju givetvis att du verkligen kan påverka hur du vill ha det men det är oftast detta som gör att arkitektritade hus kan bli lite dyrare än typhusen. Man tenderar att hela tiden välja lite bättre grejor/ material och många bäckar små.....



 
Senaste nytt om någon skulle vara nyfiken är att vi lbivit lite sugna på Fiskarhedenvillan, Doppingen närmare bestämt. Har begärt in offertunderlag och ksall kolla med några lokala snickare om de är intresserade att ta totalentreprenad och vad det skulle kunna tänkas gå på. Kom ju på att svärfar jobbat i byggbranchen i många år och har lite kontakter så han skulle fråga åt oss också! ;D härligt med snälla svärfäder! ;D
 
Hemmakatten
Vi har kontakt med ett par arkitekter som jobbar lite annorlunda än andra -- tror vi.

Det verkar vara likadant som Hammarn gjort med lite små skillnader. Arkitekterna ritar ett hus efter önskemål och specifikt för din tomt och i samråd med kunden, men de gör inga detaljerade konstruktionsritningar. Därefter skickar de ut ett förfrågningsunderlag till olika hustillverkare och begär bygglov mm. De menar att hustillverkarna ju har alla resurser för att bygga och att de många gånger gärna tillverkar o bygger arkitektritade hus.

Arkitekterna säger att detta sätt att arbeta är mycket billigare än att rita ett hus med detaljerade konstruktionsritningar. Normalt sett kostar, enligt dessa arkitekter, ett arkitektritat hus ca 10% av byggkostnaden. Med denna metod blir kostnaden 5%. Fördelen är också att det blir en totalentreprenad, dvs. hustillverkaren ansvarar precis som när man köper ett hus från dem.

Detta är vad vi själva funderar på att göra, och det borde ju kunna vara en lösning när man vill ha ett arkitektritat hus men inte själv vill ansvara för ett lösvirkeshus.
 
jureit skrev:
Jaha du fia...  ::)

Med den här utvecklingen så låter det som att det snart mest är en tidsfråga innan jag kan välkomna dig i vår lilla, men ack så envetna samling av egenritare/konstruktör/fixa-allt-själv-å-jag-kan-minsann!-grupp.

Det börjar med att man retar sig på en fönsterplacering och slutar med att man drömmer på nätterna om elgenomföringar i golvbjälklag.
Nänä, det tror du bara! ;D er fantastiska hemsida har effektivt botat mig från dessa tankar! *ASG* Det SER så enkelt ut, men jag ser hur årstiderna växlar och hur mycket TID det tar. Vi vill bo NU och har dessutom två småknoddar som tar en hel del tid. Så jag skall hålla mig hhårt i hampan och INTE sträcvka mig längre än till totalentreprenad med "egen" snickare! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.