Det är självklart en fördel med totalentreprenad ur rättssynpunkt. Dessutom behöver du bara jaga en firma istället för tio... Sedan får man ju pröjsa extra för det och valet är därmed upp till var och en. Vissa skulle säkert låta lokala garaget skruva ihop den nya bilen. Vissa skulle t.o.m. försöka sig på det själva...
 
Snailman
nu är det ju vissa husfirmor som i analogi med volvo och lokala garaget --

Det har ju i vissa fall jag läst om som om Volvo anställt dem som var för dåliga för att få jobb på lokala garaget, och dessutom anställt de sämsta kontrollanterna som finns att uppbringa i landet för att kolla upp att dessa sätter ihop bilen riktigt...

Dessutom som om de när din bil levererats, syns att de sovit i den, och uträttat sina behov på golvet i bilen..


Här ett exempel: http://medlem.spray.se/tyr/images/tyrfel/


Jag påstår inte att det här händer vid varje älsbyhusbygge, men man ska vara medveten om att det har hänt tidigare, och att det då inte förefaller otroligt att det även kommer att hända igen någon gång...
 
Redigerat:
ja jisses snailmans länk berättar tydligt att det har sin orsak att det skiljer flera hundra tusen mellan Älvsby och dom andra på marknaden.
som jag skrev innan det måste ha sin orsak till en prisskillnad,även om 5 olika fabrikat kallas hus,så är priset avgörande för vad du får i slutänden.
en vaz är inte lika bra som en mercedes ???
 
När man ser Snailmans länk så blir man lätt illamående. Fan vad bra det blir med totalentreprenad! Älvsbyhus säljer entrprenaden till den som bjuder lägst dvs klåparna.

Det där huset skulle jag sätta grävmaskinen på, kant till kant!

Kul att bygga ett nytt hus som ser att vara från 1980 :surprised:
 
Snailman
Låter man bygga ett älvsbyhus så har det stor betydelse vilket bygglag som reser huset ( om de kan sitt jobb eller ej) sedan är det vissa saker i konstruktionen som är lite dåliga, tex plasten under betongpannorna ( i bruksanvinsningen står det visst att man vintertid ska se om det yrt in snö på vinden och isåfall ska man skotta bort den)

tidigare har ju många kontrollanter som älvsbyhus haft anställda varit under all kritik, tror detta är ändrat på numera?

Det är ju ganska viktigt att grunden är plan och i våg, annars passar ju liksom inte huset på grunden och då kvittar det ju hur bra blocken byggdes på fabriken...
 
Självklart så är det tråkigt det som snailman visar, men det verkar ju också som om de flesta problemen är åtgärdade. Det finns många inlägg här på forumet med andra husföretag där fel inte blir åtgärdade.
Det är ju "normalt" med en viss del fel, men dessa ska ju upptäckas på en slutbesiktning och sen åtgärdas.

Det som "nybyggd" skriver är lite galet tycker jag, det finns ju andra hustillverkare som har problem också. Och som vanligt så syns ju bara de som har problem, det finns ju tusentals Älvsbyhus som blivit bra.
 
walles skrev:
...men det verkar ju också som om de flesta problemen är åtgärdade.

Det är ju "normalt" med en viss del fel, men dessa ska ju upptäckas på en slutbesiktning och sen åtgärdas.. .
Många av felen är under all kritik tycker jag :(. Man ska inte som husköpare/byggare behöva betala för ett sådant fuskbygge som man ser i Snailmans länk.
 
Snailman
Hej har byggt nytt förra året (torgrim). om ni vill ha ett ok hus utan "extra" är dom väll bra, att välja bort och ändra kan dra i väg, men passa er för golvmatterna dom tunnaste är VÄRDELÖS,,,
 
Snailman skrev:
Låter man bygga ett älvsbyhus så har det stor betydelse vilket bygglag som reser huset ( om de kan sitt jobb eller ej) sedan är det vissa saker i konstruktionen som är lite dåliga, tex plasten under betongpannorna ( i bruksanvinsningen står det visst att man vintertid ska se om det yrt in snö på vinden och isåfall ska man skotta bort den)

tidigare har ju många kontrollanter som älvsbyhus haft anställda varit under all kritik, tror detta är ändrat på numera?

Det är ju ganska viktigt att grunden är plan och i våg, annars passar ju liksom inte huset på grunden och då kvittar det ju hur bra blocken byggdes på fabriken...
Man kan t.o.m. vara mer allmän än så: Låter man bygga ett HUS så har det stor betydelse vilket bygglag som reser huset. Som jag tidigare nämde så beror missnöje i 99 fall av 100 på monteringen. Referens på bygglaget är därmed ännu viktigare än referens på husföretaget.
 
walles skrev:
Självklart så är det tråkigt det som snailman visar, men det verkar ju också som om de flesta problemen är åtgärdade. Det finns många inlägg här på forumet med andra husföretag där fel inte blir åtgärdade.
Det är ju "normalt" med en viss del fel, men dessa ska ju upptäckas på en slutbesiktning och sen åtgärdas.

Det som "nybyggd" skriver är lite galet tycker jag, det finns ju andra hustillverkare som har problem också. Och som vanligt så syns ju bara de som har problem, det finns ju tusentals Älvsbyhus som blivit bra.
jag skrev inte att andra husföretag var felfria???eller tolkade du det ??.
utan det jag ville påtala var att man ska inte tro det är samma kvalite i ett älvsby som i ett sävsjö,trivsel,myresjö eller lb hus,för någonstans måste prisskillnaden göra sitt,eller har jag fel.
för jag trot inte att någon av ovannämnda lägger på 500,000 för samma kvalite som det billigare.
utan man får nog se nyktert på det och inse att det skiljer som natt och dag på det billigaste huset mot det dyraste.
skulle ingen skillnad finnas ja då skulle alla i sverige köpa älvsby.
jag bara konstaterar,himla tur det finns många husföretag i olika priser,vad skulle vi annars kivas om här *L*
 
Håller med om att det till stor del hänger på vilka som monterar huset oavsett tillverkare. När det gäller Älvsbyhus så har de väl en ganska "standardiserad" tillverkningsprocess och ganska få möjligheter att ändra på planlösning etc vilket håller ner kostnaderna. Sen kostar väl tillvalen ganska mycket, så om man inte nöjer sig med huset i standardutförande utan vill ha en massa ändringar och tillval så är det säkert mer prisvärt att bygga med någon annan. Älvsbyhus har väl generellt en lägre utgångsstandard än många andra dyrare tillverkare vilket också förklarar varför de är billigare. Att standarden är "låg" och valmöjligheterna är små och tillverkningskosntaderna därför hålls nere behöver väl inte betyda att kvaliteten på det levererade huset skulle vara sämre än någon annan tillverkare.
 
Jag har byggt med totalentreprenad och kan intyga att byggherren (ett av sveriges största bolag i branschen) varit riktigt duktig på att hitta en riktig tomte till besiktningsman.

Så visst, vårat rättsläge kanske är enklare men när det gäller KA och besiktningsmän så är väl det enda man kan vara säker på att oavsett om det är totalentreprenad eller inte så ligger det i byggherrens intresse att samarbete med en besiktningsman som står på dennes sida.

Nästa gång jag bygger blir det i egen regi så långt det går...
 
Nanorch skrev:
Jag har byggt med totalentreprenad och kan intyga att byggherren (ett av sveriges största bolag i branschen) varit riktigt duktig på att hitta en riktig tomte till besiktningsman.

Så visst, vårat rättsläge kanske är enklare men när det gäller KA och besiktningsmän så är väl det enda man kan vara säker på att oavsett om det är totalentreprenad eller inte så ligger det i byggherrens intresse att samarbete med en besiktningsman som står på dennes sida.

Nästa gång jag bygger blir det i egen regi så långt det går...
är det inte garbo som utser besiktningsman?det avgör väl ändå inte husföretaget annat än att dom köper försäkringen.
 
Snailman
tja, garbo ägs ju gemensamt av ett antal husbyggnadsföretag...

Dom är säket neutrala, åtminstone på papperet...;)
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.