Men vad ska vi ställa den på? Ska man ha grus under eller räcker det med typ lekablock...eller hur ska man göra. Vi är båda noviser på byggande så vi behöver mycket hjälp ::)
 
Skala bort "grässvålen" lägg en bit markduk och några cm gårdsgrus. Införskaffa något som brukar kallas "byggtimmer" hos bygghandlaren och ställ lekstugan på dessa. Byggtimmer är en "klen variant av slipers" med två plana & två rundade sidor. Måttet mellan planytorna brukar vara 10-12 cm och tryckimp.
 
Det funkar bra att ställa lekstugan på ett par EU-pallar liggandes på 6 stycken lecablock. Leca'n sticker upp ca 1 decimeter ovanför marken. För pallar har väl alla liggandes ;)
 
kabilooo skrev:
Men vad ska vi ställa den på? Ska man ha grus under eller räcker det med typ lekablock...eller hur ska man göra. Vi är båda noviser på byggande så vi behöver mycket hjälp  ::)
Vi skall oxå bygga en lekstuga till sommaren. :) Vi (läs jag) kommer att gräva bort ca 10-15 centimeter gräs och jord, lägga på en markduk och sedan fylla på med grus ovanpå det. Lekstugan ställer vi sedan på lecablock.
 
Hur viktigt är det att packa gruset innan man lägger lecablock? Bör man ha en maskin för det?
 
lottae skrev:
Hur viktigt är det att packa gruset innan man lägger lecablock? Bör man ha en maskin för det?
Det beror naturligvis på markens beskaffenhet (hur lös/hård den är). Jag nöjde mig med att stampa till underlaget samt att vattna på det ett par ggr för att få det packat (lekstugan är 1.80*1.20)Viss inverkan har naturligtvis oxå hur stor lekstuga (tung) du skall ha...
 
Funderar åxå på att byga nån typ av stuga till att ha typ, vinterdäck gräsklippar å annat jux. Snyggare med en stuga än ett sånt här fult plutsjul ;)
 
Satte upp en sådan åt min bror förra sommaren och vi packade grus sedan la vi vanliga gårdsplattor å¨utvalda stödpunkter...
Att tänka på kan vara att ha dränering beroende på hur området ser ut, vi la ner en sån perforerad plastslang i alla fall.. Better safe than sorry
 
Jag har sett lekstugor som klarat sig bra i över 30 år bara av att vara placerade på några staplade betongträdgårdsplattor eller tegelstenar.
Det behöver inte vara så märkvärdigt eftersom det inte rör sig om några stora laster.
Se bara till att stugan kommer upp någon decimeter över marken så att det ventilerar under samt att det finns tillräckligt många stödpunkter.

Om man ska ha en större friggebod eller redskapsskjul så får man förståss göra grunden lite noggrannare pga. de större lasterna.
 
Hur är det med taket på en lekstuga?
Funderar på att köpa en färdig stuga som finns bla på Bauhaus eller Silvan.
Det är en byggsats där allt knutas ihop och sedan lägger man på taket som består av hopfogade brädor. Vet ni vilken jag menar?

Klarar en sådan stuga ett tak av takpannor? -Fick en hel del över sedan husbygget.

Tak ->underlagspapp -> läckt -> pannor

så tänkte jag...
 
När jag var liten gillade vi att klättra upp på taket på lekstugan, men med takpannor omöjliggör man det. Det är ju en fråga om hur mycket man tillåter. Själv har vi bara lagt takpapp, just för att tjejerna ska kunna klättra. Det går att lägga takpapp "snyggt"!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.