Ska åka till USA om ett par månader och tänkte kolla om någon kan rekommendera någon bra och/eller billig butik i New York, Philadelphia och Bear Run trakten?

Sen undrar jag vad man absolut inte får komma hem utan? Ur Festools sortiment äger jag förnärvarande endast stickisen...

Multimasteblad kanske?
Sänksåg?
Makita fjuttdragare? eller kanske BML 1815 (18 V 1,5 ah?)?
Handöverfräs?

Ja.. inspirera mig :D
 
Tänk på 110V spänningen i USA, om du inte vill använda trafos.
 
utan att ha kollat så antar jag att tillbehören till festool-maskinerna borde vara billiga där. Själva maskinerna är ju på 110V så det kanske inte är så intressant. Men ofta får man ju betala mer för alla slipapper, klingor, blad o tillbehör än själva maskinen. Ett par rejäla systainrar att bära alltihop kan nog också vara en bra ide. För tillbehör till sänksågen, se tråden om just denna från december.
 
Ja vad dumt av mig, elmaskiner går bort. Bara batterimaskiner & tillbehör återstår.
Systainer, ja det är ju något jag kan behöva till alla mina Makita och Bosch... Börjar bli otymplig med olika format.
 
Japp, instämmer med föregående. Homedepot är kul att botanisera i. Köp annat också, tex storpack vanliga batterier (duracell) kostar bara en spottstyver av vad de högskattade stackarna kostar i Svedala.

Batteridrivna maskiner borde funka utmärkt om du kopplar en 230 -> 110 V inverter mellan uttaget och laddaren hemma. Handla på!

Andra grejer att handla i staterna är märkeskläder och elektronik.
 
Mikael_L
Och tryckluftsgrejer...
Behöver du inte en takpappistol? ;)
 
Hyvlar o stämjärn :)
 
Tja...jag har aldrig tyckt om spik... Tror inte jag har använt en enda spik på 5 år :D
Förutom takpapp på friggeboden, men då fick jag ta gamla hederliga hammaren...
 
Stämjärn... Det har jag slutat använda sen jag köpte multimaster :p Men vad kostar stämjärn i sverige. 50?
 
Om du avser att bygga ett fräsbord till fräsen du har med på din lista så vimlar det av "roliga" tillbehör i USA som inte är helt enkla att hitta här hemma. Tänk bara på det där med tum och mm, men det behöver jag nog knappast berätta för dig.

Sen finns det ju faktiskt verktyg som fungerar utan sladd, tex hyvlar och stämjärn! Kan vara värt att kolla. (EDIT: springare hann före - så kan det gå när man gör annat samtidigt...)

Om du är intresserad av lite läsning, så finns det hyllmeter efter hyllmeter med böcker om "woodworking" i de större "vanliga" bokaffärerna (tex Barnes & Noble eller Borders). Till väldigt humana priser! Jag brukar förse mig när jag är där. På tal om fräsbord... sist fick jag med mig hem tex Bill Hyltons "Ultimate Guide to the Router Table" som har fått en del rekommendationer här på forumet. Den var väl värd sina 20-25 dollar!
 
Redigerat:
Har ni glömt att det finns en klistrad tråd i ämnet?

Vad gäller just Festool och seriösa handverktyg, så finns det bl.a. på Woodcraft. Kolla på Woodcrafts hemsida, välj ut en lämplig butik, titta ut de produkter du vill ha och skicka ett e-mail till butiken där du talar om vad du vill köpa. Då tar de hem grejorna till butiken om de inte redan finns hemma. Sen finns det också Rockler och andra kedjor. Sök på nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.