Hej,

Nu har vi kommit så långt med vårat garage att det är dags att bygga väggar. Men jag funderar lite på varför alla byggbeskrivningar visar att man ska ha kortlignar mellan reglarna i väggen?

Räcker det inte med bara stående väggreglar typ 145*95? Speciellt om man spikar gips både ute och inne? Förtusan huset vi bor i finns inga kortlingar... :cool:
 
Då kan du spika ytterpanel direkt på regelverket utan läkt om du nu vill det.
 
Kottlingar har flera funktioner.

Bla som förstärkningar ovanför fönster och dörar och som tryckspridare om inte takstolarna hamnar direkt över reglar. Ritar och bygger man helt idealiskt så behövs det väldigt få kottlingar.

Att bygga utan läkt som ClasseClas föreslår är rent byggfusk och kommer ovilkorligen att ge fuktproblem
 
mats_o skrev:
Att bygga utan läkt som ClasseClas föreslår är rent byggfusk och kommer ovilkorligen att ge fuktproblem
Jag var lite ironisk som kanske inte märktes. Men det funkar om man bygger oisolerat. Kolla på Svenskt Träs byggbeskrivningar, http://www.byggbeskrivningar.se . Där finns det exempel på den konstruktionen för friggebodar o garage.
 
Skyller på trötthet. Ironidektorn hadde visst somnat
 
Jag förstår inte varför det skulle vara så farligt, jag har sett massor av exempel där man inte använt läkt (även yrkesfolk), även jag själv har gjort så flera gånger.

......i.o.f.s är ju nästan alla hus här rödfärgade, använder man t.ex plastfärg så förstår jag däremot om läkten är viktig.
 
Jag var lite ironisk som kanske inte märktes. Men det funkar om man bygger oisolerat. Kolla på Svenskt Träs byggbeskrivningar, [länk] . Där finns det exempel på den konstruktionen för friggebodar o garage.
Bättrar på det ironiska inslaget; när jag klickar på länken kommer det upp ett fönster som säger att webplatsen kan innehålla fel o brister ;D

Lite allvar också; spikläkten ex 45x45 stabiliserar och tryckutjämnar på samma sätt som kortlingar?

/me
 
Det är den sidan som jag utgår från med mitt garagebygge, men håller med föregående, därav min fråga.

Känns som ganska överdimensionerad ritning.

Hur många rader kortlingar ska man ha, tycker det känns rent glöttigt (skånska för tramsigt) att ha tre rader, det blir ju ett rutnät med cc 600 hela väggen. Och 45 x 45 utan på det, och gips både ute och inne.... Det är väl inget skyddsrum eller?? ;)
 
Nix

Ska du bygga skyddsrum då ska vi ha tre rader med 40 mm, Armering alltså...

Jag gjorde som så på mitt egenritade bygge att jag körde med 145X45 stående, liggande 45X45 utanför dessa. Båda dessa lager siolerade. Därav cc 60 på de liggande 45x45. Utanpå dessa blev det vindduk istället för asfaboard och sen blev det 22X45 som spikläkt (igentligen 22X95 formvirke som jag klöv på längden)
 
Om du kollar Byggbeskrivningars "Enkelstugan" så ser du att kortlingar inte används. Däremot behövs snedsträvor och här har de använt hålband 40 x 20, se sid 4 i pdf:en.
 
mats_o skrev:
Nix
Jag gjorde som så på mitt egenritade bygge att jag körde med 145X45 stående, liggande 45X45 utanför dessa. Båda dessa lager siolerade. Därav cc 60 på de liggande 45x45. Utanpå dessa blev det vindduk istället för asfaboard och sen blev det 22X45 som spikläkt (igentligen 22X95 formvirke som jag klöv på längden)
Bara för säkerhetsskull så ingen missupfattning sker här. Du använde inga kortlingar asså?

Det borde då utan problem göra som du, med endast använda 45 x 95 som stående, garaget ska bara vara frost fritt inte uppvärmt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.