Hejsan,
Vi ska lägga om vårat tak och håller nu på att ta in olika offerter från takläggare.

Det som skall göras är:
Ny spont.
Ny papp
Nya takpannor, jönåker svarta ytbehandlade.
Nya vindskivor
Nya hängrännor.

Nedtagning och bortforsling av allt gammalt..

Ett pris vi fick från en takläggare var 60.000kr exkl. moms.

Där är jag lite konfunderad vad exklusive moms betyder.
Hur mycket kommer jag att å betala? 78.000kr ?
Och om jag använder mig utav ROT-avdrag... hur mycket får jag tillbaka?

Vad slutar min nota på, (i detta fall)?


 
Hej,

MEd 25% moms så blir det 75 000.

ROT avdraget gäller bara för arbetskostnaden, så den måste du ha specad för att kunna bedömma hur mycket det blir.

De åtgärder du nämner låter bra, men finns det inga andra plåtsaker på taket som behöver bytas eller renoveras. Exempelvis plåt runt skorsten, taklucka, eller ventilations huvar. Jag har aldrig sett ett tak utan något ventilationsutsläpp.

Sedan är det viktigt att man från firman även får specificerat vilken timdebitering dom tar för ev. tillkommande arbeten. Om det ex. visar sig vid rivningen att du har skador på annat virke än sponten som ingår. En tänkbar falllucka för extra debitering är vindskivorna, ingår plåtarbetet där eller bara själva vindskivorna?

Sedan bör du i offerten få specificerat vilka material dom skall använda, beteckning på underlagspapp, typ av plåt osv.

Men jag skulle framförallt vara vaksam när det gäller plåtdetaljer som kransen runt skorsten och ev. taklucka. När vi lade om så ville en takfirma ha 7000 för kransen runt skorstenen.

Måste du byta sponten? Det brukar man bara göra selektivt där det behövs.
 
Tack för ett snabbt svar.

Just ja, ROT-avdraget gäller endast arbetet.

Enligt den offert jag hittills fått, så ingick plåtarbeten runt skorsten och ventilationsrör.

Benämning på papp YAP 2200
Samt dimensioner på virket gällande läkt och spont fanns med.

Det är sponten som är "skadad". Fukt och mögel.

För mig låter 75.000 rätt mycket...
100kvm med en enkel taknock.

 
Er arealet på taket ditt 100kvm eller er grunnflaten på huset ditt 100 kvm?

Finnes det noen tummelfingerregel på hvor stort arealet er på taket i forhold til grunnflaten på huset?
 
Jag har beräknat att takytan/takarealen ligger på ca. 100kvm.
"flatytan" är på ca 70-75kvm kan jag tänka.

Allt beror ju på lutningen på taket. Ju brantare lutning, desto större takyta.

Min fråga är nu egentligen om 75.000 är dyrt? Jag tycker det låter så i.a.f.

Är det någon som har erfarenheter av takomläggning i stockholmstrakten och kan rekommendera eller avråda från vissa takläggare?

 
Priset kan nog vara rimligt.

Vi lade om 150 kvm tegeltak för 5 år sedan. Men då behövdes inte något byte av trä. Vi bytte tegel, plåt runt skorsten (det var där det var akut problem) ny underlagspapp och läkt. Vinskivorna var OK, men det blev ny plåt på överkanten. Även hängrännor återanvändes (koppar).

Vi fick 3 anbud 50 000, 70 000 och 90 000 (inkl moms, helt vitt). Vi räknade med en material kostnad på ca 25 000. Så jag var väldgt nervös för att välja det lägsta anbudet jag tyckte igentligen att det var misstänkt billigt. Resultatet blev bra.

I ditt fall så är ju visserligen ytan mindre, men det är ett betydligt mer omfattande arbete att byta sponten. Dels så är det mer som skall rivas, dels så tar det en stund att lägga ny spont. Och det krävs mer arrangemang med pressenningar i beredskap om det regnar osv. Taket kommer ju att vara helt oskyddat under längre tid. Vi valde lertegel som är dyrare än betong. Men dina svarta pannor tror jag kostar minst lika mycket som lertegel.

"vår" firma tror jag tyvärr har upphört,annars kunde du fått numret.
 
Ytterliggare en fråga...

Vad bör man tänka på när man anlitar en takfirma?
Garantier? Vad är rimligt?
Försäkringar?
Jag kan ingenting om sånt här...
 
Du skall begära att få se F-skatte sedel och försäkringsbevis. Det bör framgå av avtalet att firman tar på sig ansvaret för arbetarskydd, vet inte riktigt hur det skall vara formulerat. Missade den detaljen när vi bytte tak.

Just vid takjobb tycker jag att det är viktigt att man köper jobbet vitt. Det finns trots allt en risk att någon ramlar ner, och som fastighetsägare är du anvarig för säkerheten. I viss mån kan det ansvaret tas över av din entrepenör, och hans försäkring skall täcka ev. skadestånd vid en olycka. Men om du ex. ser att dom jobbar helt utan skyddsåtgärder, så kan det vara du som åker in för vållande till kroppsskada oavsett vad som står i avtalet.
 
Det är ett bra pris du fått.
 
cubix skrev:
Det är ett bra pris du fått.
Ja tydligen..
Från 2 andra takläggare har jag fått bud på 80.000 exkl. moms....
 
hempularen skrev:
Du skall begära att få se F-skatte sedel och försäkringsbevis. Det bör framgå av avtalet att firman tar på sig ansvaret för arbetarskydd, vet inte riktigt hur det skall vara formulerat. Missade den detaljen när vi bytte tak.

Just vid takjobb tycker jag att det är viktigt att man köper jobbet vitt. Det finns trots allt en risk att någon ramlar ner, och som fastighetsägare är du anvarig för säkerheten. I viss mån kan det ansvaret tas över av din entrepenör, och hans försäkring skall täcka ev. skadestånd vid en olycka. Men om du ex. ser att dom jobbar helt utan skyddsåtgärder, så kan det vara du som åker in för vållande till kroppsskada oavsett vad som står i avtalet.
Tack för ett bra svar.. Skall kolla upp detta.

Ang. det sista låter det som det är bäst att inte titta förrän de är färdiga m.a.o...

 
jarlh skrev:
För att få ROT-bidrag måste arbetet utföras senast sista juni! Läs mer här:
[länk]
Det blir nog inget ROT-avdrag för min del då...
Tror takomläggningen sker i Juli..
 
[quote author=hempularen link=1115015040/0#5 date=1115043775]Priset kan nog vara rimligt.

Vi lade om 150 kvm tegeltak för 5 år sedan. Men då behövdes inte något byte av trä. Vi bytte tegel, plåt runt skorsten (det var där det var akut problem) ny underlagspapp och läkt. Vinskivorna var OK, men det blev ny plåt på överkanten. Även hängrännor återanvändes (koppar).

Vi fick 3 anbud 50 000, 70 000 och 90 000 (inkl moms, helt vitt). Vi räknade med en material kostnad på ca 25 000. Så jag var väldgt nervös för att välja det lägsta anbudet jag tyckte igentligen att det var misstänkt billigt. Resultatet blev bra.

I ditt fall så är ju visserligen ytan mindre, men det är ett betydligt mer omfattande arbete att byta sponten. Dels så är det mer som skall rivas, dels så tar det en stund att lägga ny spont. Och det krävs mer arrangemang med pressenningar i beredskap om det regnar osv. Taket kommer ju att vara helt oskyddat under längre tid. Vi valde lertegel som är dyrare än betong. Men dina svarta pannor tror jag kostar minst lika mycket som lertegel.

"vår" firma tror jag tyvärr har upphört,annars kunde du fått numret


Hej inte så konstigt kanske att "Din" firma med det billigaste priset har upphört... Vanligt förekommande i byggbranchen med firmor som kör ett tag och sedan skiter i skatter och avgifter... Hoppas att ditt tak håller och att du inte får några problem i framtiden...
// Entreprenör i stockholm

 
jworld skrev:
Ytterliggare en fråga...

Vad bör man tänka på när man anlitar en takfirma?
Garantier? Vad är rimligt?
Försäkringar?
Jag kan ingenting om sånt här...
Anlita en auktoriserad entreprenör. Du kan hitta information om Trebolits, Matakis och Icopals auktoriserade entreprenörer på hemsidorna. Dom har Tätskiktsgarantier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.