Hej alla duktiga.
Jag planerar att sätta in en luft/luft värmepump i mitt hus. Enda vettiga placeringen är ovanför entrédörren. Då måste jag ju ha en innedel som inte är så hög för att inte komma nedanför karmen. Min fråga är; vilket är minimåttet mellan taket och innedelen? De svar jag fått från olika installatörer varierar mellan 40 och 200 mm. Vilket mått har ni?
 
Minsta måttet mellan tak och innedel kan skilja mellan vp-tillverkare.Och det beror för det mesta på var innedelen tar in luften.Som mina pumpar(Panasonic) som tar in luften på ovansidan av innedelen.Och då bör man inte montera den närmare taket än ca 10-15 cm.Men det finns ju tillverkare,som har luftintaget i framkant på innedelen,då kan man montera den närmare taket.Den jag har monterad i v-rummet sitter ca 15-20 cm ifrån taket.Min andra pump sitter i trappan upp till övervåningen,så den drabbas ju inte av detta.Hur stort avstånd har du mellan tak och dörrkarm?


/Flugfiskarn
 
Tack för svaret Flugfiskarn.
Avståndet från taket till dörrkarmens ovansida är 320 mm.
Daikin har en modell som är 209 mm och ska skruvas mot taket, men då är djupet i stället 305 mm. Jag har också hittat en Toshiba 250 mm hög.
Daikinmodellen har tyvärr ett lågt dop-värde. Endast 3,42.
 
Jag kämpade också med placering över ytterdörren utan framgång. Slutligen gav jag upp, skruvade bort en elradiator och satte innedelen där. Utedelen står på farstubron på andra sidan väggen.

Funkar suveränt, och vem vill värmen i taket?
 
  • DSC00115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En placering vid golvet kräver ju,att det är fritt framför innedelen,så värmespridningen blir maximal.Men det är en bra placering,om man har möjlighet till det.Man får trixa och fixa lite,då man skall hitta bästa lösningen för en lvp.Jag kunde inte montera en vp ovanför ytterdörren,då mitt hus inte har så öppen planlösning.


/Flugfiskarn
 
Placeringen under fönstret är ju verkligt bra, men jag har dessvärre inget fönster på lämplig plats. Det är ovanför entrédörre eller i vardagsrummet som gäller. Men jag vill inte gärna sitta framför TV-n och lyssna på fläkten. Om den sitter ovanför entrén, måste man då räkna med att bli rufsig i håret när man går in och ut?
 
Varför bli rufsig i håret, när man kan bli varm om fötterna? Vi har vår luft/luft värmepump nertill på en vägg, inte under något fönster, golvet blir varmt, så vi behöver inte ha på vår golv värme. Vi fick flytta på en byrå, men det är det värt. Sen får man försöka placera inne delen så man får bästa spridning av luften i huset. Lycka till!
 
Det är inte så lätt alla gånger,att hitta rätt placering för en lvp.Fader Jan du har ingen planlösning,som du kan lägga upp här.Så kanske vi hittar en annan bra placering?


/Flugfiskarn
 
Jag ska försöka lägga in en bild på planlösningen
 
Så här ser huset ut. Det hänger inga kläder i hallen och köksdörren finns inte.
Jag hoppas alltså kunna montera innedelen ovanför entrédörren. Då tänkte jag att det ska blåsa in i vardagsrummet, och hoppas att lite värme ska ta sig in i köket och en del även ner i korridoren till höger. Att det inte blir så mycket värme i rummen längt till höger är ju givet, men där får ordinarie värmesystem jobba som vanligt.
Vad tror ni?
 
  • Ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanför entredörren ser ju ut att vara en hyfsad placering, det gäller bara att öppningen(dörrhålet) till v-rummet är någorlunda brett för att få så bra spridning som möjligt, avståndet från ytterdörren till dörrhålet ser ju ut att vara en 3meter eller mer vilket oxå är bra för att förhindra att pumpen suger in samma varma luft som den skickar ut, men det lär kanske inte bli lika bra spridning till höger via korridoren förstås...

Synd att du har garderoberna ivägen annars hade ju det varit perfekt att ha den där :)


Har själv satt upp ett gäng pumpar(som kylmontör) där jag stött på problemet med kort avstånd mellan tak och dörr karm(+ foder) i vissa fall gick det i andra inte utan fick rådfråga med kunden om en annan lösning och berätta fördelar och nackdelar.

Tips som nämnts i flera andra trådar är att gå in på varmepumpsforum minns inte om det är se eller com, prova en sökmotor och se så lär den dyka upp där.

Om jag sätter upp en pump till mig själv så lär jag nog se till att inte ha den för nära taket just för att få en så bra konvektion som möjligt, minst 10cm ifrån, även om vissa märken säger minst 5cm.
 
Tack Alpha.
Dina teorier stämmer bra med mina.
Jag hittade varmepumsforum.com. Den verkar jätteintressant. Jag testar min fråga där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.