Om jag köper mark och vill bygga ett hus där. Är kommunen då skyldigt att ge mig bygglov, om följande kriterier uppfylls
- bygger längre än 100 m från sjön
- ingen detaljplan finns för området
- bygger ett hus som inte "sticker ut" i mått och utseende

Vad kan hindra kommunen från att bevilja det?
 
Om det inte finns någon detaljplan så bör det finnas en översiktsplan som kan innehålla begränsningar kring byggandet i området.
 
Den säger "skogsbruk" eller liknande. Men det behöver väl inte kommunen ta hänsyn till egentligen, då översiktsplanen bara är vägledande.

Kan man räkna med bygglov ändå?
 
Nej det tror jag inte att du kan räkna med. Att det finns en översiktsplan som "bara" är vägledande innebär att kommunen kan bevilja dig bygglov utan att göra något olagligt. Men det innebär också att de kan peka på planen som argument för att inte bevilja dig lov.

Kommuner har ofta en ambition att inte sprida ut ny bebyggelse för mycket, dels för att det kan bli dyrt med kommunal service i "obyggden", dels för att få mer "lönsamma" områden där de har planerat för bostäder.


Troligen är bästa vägen för dig att söka förhandsbesked om bygglov.
 
Vi blev nekade bygglov med hänvisning till översiktsplanen, det fanns inte några andra omständigheter som talade emot vår ansökan som till exempel skyddsavstånd till jordbruk, strandskydd eller liknande utan det var enbart översiktsplanen som stoppade oss.
 
Jag tror inte du ens kan köpa/stycka av en bit mark utan att ha ett förhandsbesked/bygglov.

/ATW
 
En tomt kan man inte stycka av om det inte finns förutsättningar för att få bebygga den. Hur det är med skogsmark känner jag inte till. Absolut enklast är att ringa till kommunen och prata med den som har hand om bygglov så får du besked hur de ser på husbygge på platsen.
 
Lagens nyckelbegrepp är "pågående markanvändning". Om markägaren kan visa att han måste bygga något för att fortsätta använda marken på samma sätt har byggnadsnämnden mycket små utsikter att sätta sig på tvären.

Jag får intrycket att du har ett knepigare case än så. Det är nämligen svårt att hävda "pågående markanvändning" när man ber skogsägaren avstycka en ruta i skogen för att bygga sig en bostad, helt utan samband med skogsbruket runtomkring.

Ställer du frågan rent hypotetiskt? Eller talar vi om en konkret plats på en konkret fastighet?
 
Ett konkret fall, fast omvänt så att säga... :)
 
Enkla raka svar: Nej, byggnadsnämnden är inte skyldig att bevilja bygglov på utomplansområde under de omständigheter du nämner. Och inget hindrar byggnadsnämnden att bevilja bygglov, såvida ingen annan myndighet (t.ex. en hälsovårdsnämnd) finner orsak att besluta något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.