Hej Allihopa!

Jag har funderingar på att bygga ett timmerhus och har kikat på husen som http://www.amerlog.se/ tillverkar.

Är det nån som har erfarenhet av dessa hus och Amerlog?
En arbetskamrat påstår att det inte är riktiga timmerhus utan fusk timmer.

Alla tips å förslag tas emot tacksamt.

Mvh Nabil
 
Det är en speciell och på många sätt en tilltalande design på husen. Men det är inte samma system som vi har i norden.
Dessa hus är populära på många håll i Nordamerika.

Moderna timmerhus kan principiellt jämföras med vannliga trähus där fasadteglet är utbytt mot ett skal av någor som mer eller mindre liknar timmer. Från utsidan ser de riktigt snygga ut, men inte är det timmerhus. Riktigt genuina timmerhus kan inte klara någon svensk byggnorm. De kan passa bra till sommarstugor, där det inte är samma krav. Även en sommarstuga byggd i genuint timmer är en kall sommarstuga, ja mycket kall.

Timmerhus är bäst lämpade till en utomhusbastu.
 
stenen skrev:
Riktigt genuina timmerhus kan inte klara någon svensk byggnorm. De kan passa bra till sommarstugor, där det inte är samma krav. Även en sommarstuga byggd i genuint timmer är en kall sommarstuga, ja mycket kall.

Timmerhus är bäst lämpade till en utomhusbastu.
Det var konstigt.Här omkring byggs det mycket timmerhus.Skulle dom inte klara byggnormen då eller hur menar du?
 
Andreas_Hansson skrev:
Det var konstigt.Här omkring byggs det mycket timmerhus.Skulle dom inte klara byggnormen då eller hur menar du?
De kanske benämner eller vill benämna dem som timmerhus, men invändigt är de som vilket annat hus som helst. De har i princip bytt ut fasadpanelen /fasadteglet mot en timmerpanel. Ett genuint timmerhus skall ha 8 - 10 tums timmer och åsar i stället för takstolar. För att kallas timmerhus bör merparten av väggtjockleken beså av genuint timmer. I annat fall är det ett vanligt trähus med timmerpanel.
 
200 - 250 mm är inte det 8-10" ?????
 
Jo det är just det moderna utseendet som jag har fastnat för på de husen och de höga takhöjden inne.

Måste nog prata med Amerlog för bokning för visning på flera hus så man får en uppfattning om hur husen är i verkligheten.
 
Stenen: Det är andra tråden jag ser dig säga att timmerhus är kalla hus. Jag tror att du har fel uppfattning om vad ett timmerhus egentligen är.. Det finns tyvärr ingen gräns för när tjockleken på en planka börjar kallas för timmer. Ordet slängs hit och dit..

Jag anser att den går vid 5 1/2 tum. Timmer för mig är timmer, alltså inte ihoplimmade plank eller bräder, utan en stock, med eller utan sågade sidor.. Alltså kan vi lämna timmerfasader och paneler bakom oss.

Vidare anser jag att ett timmerhus bör byggas för hand, utan fräshjälp, dock med motorsåg som är ett utmärkt handverktyg.

Att du tycker att den genuina sommarstugan var kall ser jag som ett gott tecken. Timrets främsta egenskap, egenskapen att lagra värme som kyla.. På vintern håller det värmen när elden slocknat, och på sommaren kallt när solen steker, perfekt!

Det är min åsikt.

Till nabil så tycker jag att du ska bilda dig en uppfattning om vad du gillar med timmerhus? Är det maskingjort du vill ha, eller är summan av dina erfarenheter baserad på vad du sett på landsbygd och gamla sommarstugeområden? Då ska du beställa ett handgjort timmerhus.
 
stenen skrev:
De kanske benämner eller vill benämna dem som timmerhus, men invändigt är de som vilket annat hus som helst. De har i princip bytt ut fasadpanelen /fasadteglet mot en timmerpanel. Ett genuint timmerhus skall ha 8 - 10 tums timmer och åsar i stället för takstolar. För att kallas timmerhus bör merparten av väggtjockleken beså av genuint timmer. I annat fall är det ett vanligt trähus med timmerpanel.
Du menar att när man isolerar ett timmerhus på insidan är det inte längre ett genuint timmerhus. Dom husen som byggs här har riktiga timmer stommar.
Jag tror du är ute och seglar lite..
 
Manberg skrev:
Stenen: Det är andra tråden jag ser dig säga att timmerhus är kalla hus. Jag tror att du har fel uppfattning om vad ett timmerhus egentligen är.. Det finns tyvärr ingen gräns för när tjockleken på en planka börjar kallas för timmer. Ordet slängs hit och dit..
Ursäkta att jag kanske är något negativ till timmerhus. Det negativa har vuxit fram från den sommarstuga på ca 70 m2 som jag gjorde för ett antal år sedan. Det är inget fel på stugan, den blev som det var tänkt. 5" timmer, prefabricerat från en stomleverantör, med timrade innerväggar. Den är isolerad invändigt med 70 mm och därpå timmerpanel som matchar timmerväggarna. Efter någa år ändras förutsättningarna och man har behov av att flytta en innervägg eller bygga ut några kvadrat. Då upptäcker man att väggarna inte är flyttbara, utan att man förstör den fina timringen.

Den andra timmerbygnaden jag gjorde var ett uthus med bastu på drygt 40 m2. Här köpte jag en prefabricerad stomme av 3" timmer. Hur perfekt som helst med, färdig ytbeläggning både ut och invändigt. Snabbt bygge och perfekt till sitt ändamål. Denna stomme beställde jag från märgkluvet virke. Torksprickorna är mycket få.

Aldrig mer en byggnad av timmer som måste isoleras!
 
Hej, eftersom jag timrar hus både maskinellt och för hand, vill jag bara tala om att gränsen för att kalla det timmerhus går vid 100 mm fastställt av Svenska timmerhusföreningen. Dom övriga kan vi kall korsknutsstugor. Vid isolering av väggar finns det oslagbara lösningar, utan köldbryggor(man kan räkna reglar på utsidan av hus vid kallt väder, ex) Detta jobb utförs väldigt snabbt och rejält ( om någon är intresserad ger jag lösningar) Timmerhus och även timmerpanelhus med knutar ger charm! Passar för det mesta överallt!
 
pirk skrev:
Vid isolering av väggar finns det oslagbara lösningar, utan köldbryggor(man kan räkna reglar på utsidan av hus vid kallt väder, ex) !
Jo det där känner man till.Har timmerstomme som är klädd med panel och reglarna syns på panelen utefrån :)
 
pirk skrev:
Hej, eftersom jag timrar hus både maskinellt och för hand, vill jag bara tala om att gränsen för att kalla det timmerhus går vid 100 mm fastställt av Svenska timmerhusföreningen. Dom övriga kan vi kall korsknutsstugor. Vid isolering av väggar finns det oslagbara lösningar, utan köldbryggor(man kan räkna reglar på utsidan av hus vid kallt väder, ex) Detta jobb utförs väldigt snabbt och rejält ( om någon är intresserad ger jag lösningar) Timmerhus och även timmerpanelhus med knutar ger charm! Passar för det mesta överallt!
100mm, det var dåligt bestämt. Det är ju ett skämt..
 
Hej Manberg., vad är det Du grundar dina värderingar på? Du måste väl förstå att det är isoleringen , och inte det grova virket ( 1.0 i k-värde) som avgör om huset kan värmas upp. Ex. sätt en liten vedugn på ca 4 kw i huset som skall värmas så ser Du att timmertjockleken inte är avgörande!
 
Andreas Hansson, kul att det finns en mas med att disskutera detta med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.