Funderar på att sätta ljusslang i framkant under lavarna som belysning i bastun.
Är det någon som har provat eller har någon aning om det funkar och om slangen tål värmen?

Hitta den här: Ljusslang LED 12V hos Clas Olsson: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55541179
 
Redigerat av moderator:
På den nedre laven har du sannolikt inga problem, då 50 cm är det gyllene måttet för värmetåligt kontra icke värmetåligt. Under 50 cm krävs ingen speciell värmetålighet.
 
Jag tror inte heller det är ngt problem på låga höjder dock ej övre laven. Varför inte fråga Clas Ohlson? Berätta gärna vilket svar du fick.
 
En enkel lösning är att du sätter ljusslangen i framkant av nedre laven och sedan kompletterar du med en vanlig belysning under den översta laven (50 cm från golvet). Själv kör jag bara med ljus under lavarna och det ger ett lagom bastuljus. Ska tilläggas att jag inte tillhör kategorin som läser tidningen i bastun...
 
Ok, tackar för svar!
Hade hoppats att någon provat men jag kanske skall ta och ringa Clas olsson och fråga om de vet vilka temperaturer slangen tål. I annat fall får jag väl köpa en, kasta den i en hink och brassa på elbastun jag har i källaren som prov innan jag monterar nån i den nya fristående bastun...

Jag kommer att bygga lavarna som ett U på på 90cm nivå och sedan komplettera med en rak lave inne i U:et på 45cm nivå. Jag har planerat att sätta belysning under laven på övre nivån och även på nedre nivån men det kommer inte att räcka att sätta på nedre. Anledningen till att det blir att se ut som ett U är att jag vill kunna ligga och titta ut genom fönstren (spröjsade 12x13) som sitter på var sida av kaminen. Dessa lavar är 180cm långa, 70cm breda.
Bastun är invändigt 3,1x2,5m.
 
Tål de från Clas Ohlson väta och fukt.? Kanske skulle vara klassade för våtrum med tanke på att man slabbar med vatten i bastun.
 
Den har IP 64 så den skall tåla ganska mycket fukt.
Första siffran 6=Dammtät (högsta klassningen)
Andra siffran 4=Skydd mot strilande vatten från alla vinklar.

Har monterat en slang på prov bakom fronten på övre laven. Har i helgen installerat kaminen men har inte testat att elda upp den i full bastutemperatur än...
 
jeppeknaster skrev:
Tål de från Clas Ohlson väta och fukt.? Kanske skulle vara klassade för våtrum med tanke på att man slabbar med vatten i bastun.
De är väl inte värmeklassade, så risken är väl att slangen torkar och då finns risk att du får in fukt i den. Lär inte hända det första året, men garanterat med tiden.
 
jenfor skrev:
De är väl inte värmeklassade, så risken är väl att slangen torkar och då finns risk att du får in fukt i den. Lär inte hända det första året, men garanterat med tiden.
Stämmer säkert, men å andra sidan är det inte speciellt bra kvalitét på de där slangarna så det är inte osannolikt att de slocknar innan de torkar ut ändå. Men eftersom de är otroligt billiga så är det ju bara att byta ut när de tar slut.
 
Man vet aldrig vad som händer... Jag kan inte låta bli att testa, funkar det så är det ju en bra affär eftersom framkanten på min lave är ca 5m (byggd som ett U). Skulle jag köpa belysning som är special för bastu skulle priset dra iväg en bra bit så det får vara värt chansningen.

Den vedeldade kaminen vi har med glaslucka lyser föv upp riktigt ordentligt i bastun. En Tylö KL 20.
 
Eldade i bastun i helgen. När det var 70grC i bastun hade jag 35grC på undersidan av laven där jag satt ljusslangen. I mitt fall kyler ju den murade väggen under laven en del. Slangen var lite mjukare än vid 0grC men det är inte så konstigt..

Det funkade med andra ord helt utmärkt för min del, nu återstår det bara att se hur den klarar sig i längden...
 
Hej

Vad använder du för att strömkälla till ljusslangen? Funderar själv på denna lösning men vet inte om jag skall använda en transformator eller an vanlig batteriadapter?

/Peder
 
Jag använder mig av en vanlig liten adapter som sitter direkt i vägguttaget och som har två trådar ut. Primär 230 - sekundär 12V.
Jag har placerat den i den låda jag byggde kring kylskåpet, syns på en av bilderna i inlägg #25och #42 i länken nedan.
Prov på belysningen, hur det ser ut i inlägg #38

http://www.byggahus.se/forum/social...vedeldad-bastu-badtunna-i-betong-altan-3.html

Har badat ca 15 gånger hittills och belysningen funkar hur fint som helst och vad jag kan se är det inga som helst problem med värmen för slangens del. Se bara till att du använder 12V och inte 230V.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.