Jag undrar hur man "använder" det här aggregatet
4e9200961621P041e.jpg

Ska man göra på något speciellt sätt? Det är ju inte så mycket till sten att kasta vatten på så man får inte så mycket löyli....:(

Mvh /Kalle
 
Slå på strömmen, vänta, basta?

Helt rätt noterat ang stenmagasinet. Ett dåligt aggregat skulle man kunna säga.

Man får vattna på lite allt eftersom, gärna under uppvärmingsfasen.

Alternativt bygga ett berg av sten ovanpå ;)
 
Okej. Nu har jag läst att man ska ha vatten i "rännan" vid bakkant på aggregatet, rännan syns på bilden. Ska prova detta nästa gång jag bastar.

Man borde slita bort "toppen" och fylla upp skiten med stenar:rolleyes:
 
hade ett liknande aggregat, vi bockade aluminiumform runt toppen ca. 15cm hög och fyllde med sten. Vilken skillnad det blev!
 
Det blev bättre med vatten i rännan, men absolut inte "bäst".

En sak till att man måste gå ut ur bastun för att man håller på kvävas, vet inte om det beror på dålig ventilation eller el- aggregat, har aldrig upplevt detta i en vedeldad bastu..

/Kalle
 
Det bästa du kan göra är att ta lös aggregatet och sälja det på Blocket som bojsänke. Skaffa sen ett nytt, bra aggregat.

Tylö fick oss svenskar att bygga bastu på 60- och 70-talen, men det var den där typen av aggregat som gjorde att basturna snabbt "byggdes" om till förråd...
 
Köp ett Harvia-aggregat istället med plats för mycke sten, finnarna kan det här.
 
Ja, kompisen hade liknande. Funkade väl inte så bra, dessutom knölade det med någon brytare nertill som hela tiden stängde av hans aggregat under bastubadandet.
 
Fotografen skrev:
Köp ett Harvia-aggregat istället med plats för mycke sten, finnarna kan det här.
Ja, eller varför inte ett Kastor (ägs numera av tylö) Inferno 2. Som aningen jävig kan jag iaf säga att aggregatet är grymt snyggt och förbaskat effektivt. 27-30 kg sten tar aggregatet så jag slår av aggregatet när bastun är varm (85 grader i termostathöjd) och kan utan problem kasta 4-5 liter vatten under en timme därefter och det kommer inte ut en droppe vatten under aggregatet. Pööörfekt för mkt löyli!

//Rob
 
  • Gilla
DaLjo
  • Laddar…
Fast nu är ju detta aggregat i hyreshuset där jag bor så undra vad hyresvärden säger om jag sliter lös aggregatet och säljer det:rolleyes:

Ett sånt här Harvia M3 aggregat har jag i stugan och där är det riktigt behagligt att basta:)m3.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.