...eller kan man sätta antennen inomhus, på vinden. Förstår att takpannor, isolering, etc. dämpar signalerna men är det oftast försumbart eller oftast inte försumbart. Bor i ett område med bra täckning från såväl analoga som digitala sändningar. Vad skulle ni råda mig till? Skulle gärna vilja slippa dra ut antennen PÅ taket!
 
Det är väl bara att prova med antennen på vinden.

Fungerar det inte så får du väl dra ut kabeln och sätta den på utsidan.

Har själv antennen på vinden och det fungerar perfekt. Och antennen mår dessutom bra, inga oxiderade eller fast rostade grejer här inte.
 
Känner flera som har antennen på vinden.
 
Har antenn på kallvinden, no problems! ;D
 
gott att höra - då prövar jag!
Ska bli skönt att slippa den kassa bordsantennen...
 
Samma här, antennen på vinden. Fungerar perfekt. Med mycket snö på taket så kanske det blir lite annorlunda. Det är ingenting som jag märker av på schlätta där jag bor - snön blåser av lika fort som den faller..

Angående dämpning så får jag in sändare som ligger utanför täckningszonen med bra bild(inte mycket till träd i vägen dock) så dämpningen kan inte vara allt för stor?.

Hoppsan, knappade visst för länge på det svaret, hoppas att det fungerar
 
Hej,

Har själv antennen på vinden. Fungerar bra med analogmottagning men inte med digital. Nu har jag ingen boxer utan TV-kort till dator, vilket är mer känsligt enligt experterna.

Jörgen
 
Jag är uppväxt med föräldrarnas antenn som är på vinden. Inte så bra, räcker nätt och jämnt för att köra hälften av Boxers kanaler, den andra hälften blir för svag signal för att funkar.
Det verkar variera mycket med årstiden också. Hade jag varit min farsa hade jag satt den på taget.

/Magnus
 
magnusvr skrev:
Jag är uppväxt med föräldrarnas antenn som är på vinden.
Stackare! Kom inte socialen på besök? (hihi!)

Jag har satt upp antennen på andra våningen nu. Väldigt provisoriskt men utan några större ansträngningar att rikta den blir bilden bra. Men jag ska tänka på att flytta ut antennen den dagen jag blir digital
 
Om antenn på vinden ger problem, kan ju det bero på takpannor av plåt ;)

Annars forsök flytta den en takstol eller två åt ena eller andra hållet - borde inte göra nån skilnad men kan ofta göra det, främst ved UHF kanaler. Jag har krypit runt en del på folks vindar och vridit antennor åt osannolika håll för att få bättra bild - det är bara att ta med sig et litet TV och testa på plats, man kan inte lita på kart och kompass.

Betr. Boxer kann man ju tänke sig att dom krypterade kanalerna är mera känsliga än dom öppna. Tills vårt hus är klart bor vi i lägenhet med kabel, så jag har inte testat Boxer än - det kommer till hösten ;D

mvh Bent

 
Har monterat två antenner på vinden.
Båda fungerar utmärkt med Boxer.
Har du bra signalstyrka kanske en Triax UFO antenn vore något?
 
Hur stort utrymme (höjd/bredd) bör man isåfall avsätta under taknocken för analog resp digital antenn?
 
Om man har tur, ligger huset så man kan rikta antennen ut genom gaveln. Då blir det inte mycket dämpning. Regn kan ju påverka betongtakpannor så de dämpar mer för stunden.
Har min antenn på vinden och tar emot alla Boxer-kanaler utan problem (efter att ha vridit in antennen noga och provat flera vinklar).
 
Grundtipset är alltid att sätta antennen ute på ett riktigt fäste. Stor risk att mottagningen kommer att vara ostabil med väder och vind när den ligger på vinden. Finns givetvis platser där man kan få bra bild med antennen på vinden.
 
Jag monterade antennen under en balkong. Fungerade kanonbra, ända tills balkongens golv täcktes med plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.