Finns det någon instans inom branschen där man kan kolla upp om en hantverkare är pålitlig?
 
Kolla noga är mitt tips! Vi har anlitat en firma som klarar alla normala kontroller; ingen anmärkning hos kronofogden, inget konstigt hos skattemyndigheten (har f-skatt, betalar arbetsgivaravgifter (fast jag vet att vissa snickare går svart), betalar moms (men om det är allt de fakturerar oss vet ju varken vi eller SKM)), tecknar avtal enligt ABS 95, kommer från den lilla ort där vi bor så flera av våra vänner känner till ägaren. Ändå har de gjort ett seriöst och förslaget försök att blåsa oss. Att kolla referenser hjälpte ju inte heller då ägaren lämnade en referens där allt sas gått bra. Hur avtalet utformas är superviktigt ladda ner från GARBOs hemsida och kräv att företaget använder sig av det!
 
Glömde ju säga hur du kan kolla: fixa organisationsnummer och ring lokalaskattemyndigheten och säg att du funderar på att anlita hantverkare men vill veta mer om ftg då får du koll på f-skatt, ev moms och arbetsgivaravgifter. Kronofogden samma procedur. Be firman om referenser och försök luska med referensen om de vet något mer. Kolla med andra i branschen om firmans rykte etc. Men min uppfattning är att detta är en sjuk bransch så fast alla lampor lyser grönt kan företaget ha för avsikt att blåsa dig. Åter igen; kontraktets utformning är superviktigt likso att betalningsplanen är prestationsbaserad!
 
Go Kväll
Ring o prata med ko i den kommun som företaget
är registrerat.Dom har offtast mest kännedom om
klagomål på företaget.
 
Man kan även be om referenser från andra kunder, det gjorde vi.
 
problemet är ju att de lämnar ju bara referenser till kunder de själva vet är nöjda med deras arbete. Har de haft en kund som strulat mycket med dem och ställt till med ett himla liv så lär de ju knappast ge den kunden som referens till en potentiell ny kund :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.