Har nu nästan köpt hus. Badrummet är byggt 1970 och det är kakel och våtrumsmatta. Men reglarna är på 60cc och det är med största sannolikhet ingen fuktspärr bakom kaklet säger anticimex. Så byggde man då... Så det är antingen otrolig försiktighet som gäller, eller bygga om...

Vad skulle ni välja med 2 barn och 2 inte alltid jättenoga föräldrar i familjen... ::)

Hur skulle ni göra och vad tror ni om kostnaderna på dessa två förslag. Badrummet är ung. 8kvm.

Alt 1. Riva ner kakel och ta bort mattan. Bya golvbrunn (den var inte heller jättebra) och sen sätta upp våtrumsmatta på golv och väggar och ställa in en duschhörna. Blir väl klart billigast, men blir det snyggt? Kostnad mellan tummen och armhålan?

Alt 2. Riva ner ALLT, regla up till 30cc, lägga spånskivor och dubbelt gips och allt sånt, den speciella kakel/klinkersmattan där duschen ksall vara och sen kakla och klinkra och sätta upp duschhörna. Vad kan en normalbegåvad nybörjare göra själv av detta? Kostnad mellan tummen och armhålan igen?

Alt 3. Andra förslag? ???

Tack snälla goa medhjälpare! ;D
 
Men snälla Sofia nu när köper hus så skall ni väl inte snåla på det som ändå kommer att bli problem framöver? Detta med dåligt badrum skall diskonteras in i priset på huset, förhoppningvis. Alt 2 absolut. Du kan göra allt själv. Köp en DVD med Timell och Co och studera. Om du har tiden. 5-10' tror jag det landar på.

Skulle inte ni bygga hus förresten?

 
kalleanka70 skrev:
Men snälla Sofia nu när köper hus så skall ni väl inte snåla på det som ändå kommer att bli problem framöver? Detta med dåligt badrum skall diskonteras in i priset på huset, förhoppningvis. Alt 2 absolut. Du kan göra allt själv. Köp en DVD med Timell och Co och studera. Om du har tiden. 5-10' tror jag det landar på.

Skulle inte ni bygga hus förresten?
Bygga? Hängeru inte me? ;D Vi ramlade över ett begagnat hus, "det där huset som vi ville köpa för fyra år sedan som inte var till slalus då" liksom... ;D Vi har försökt diskutera priset men det är säljarna inte så intresserade av, då vill de gå ut med huset istället "offentligt" soch då är jag rädd att det bli ännu dyrare... ::)

5-10´. Det låter billigt! :surprised: Lite elgolvvärme unde kanske inte vore dumt också... Timell litar jag inte på till 100... vart får man tag på "byggnormer" eller liknande? Skall även studera jureits sidor ordentligt kanske... ::) Kanske finns fler bra göra hemmasidor? Regla upp kan väl inte vara så himla omöjligt om man bara är noggrann tycker jag? ??? Och inte resten heller. Egentligen... Men försök övertyga mina anhöriga om detta... ::) Jaja, det blir nog bra! 8)

http://hem.passagen.se/bananen/rosendalsgatan.htm finns det bilder på underverket förresten... :D

Tack för input!!!
 
Hej!

Har varit borta ett tag från forumet pga jobb och semester. Var tvungen att söka igenom alla dina mess innan jag såg när det hände. 8/5 var det visst. Vips så ändrar ni uppfattning.

Jag skönjer en liten smula desperation. Varför har ni så bråttom egentligen? Tänk efter lite nu. Är det inte skönt att kunna bygga och flytta in i sitt eget fina hus.

Vill man verkligen bo granne med sina svärföräldrar i alla evighet?

Jag känner inte er situation men efter att ha läst alla dina mess så tror jag att ni kan ta en liten time-out med allt även om det nu helt plötsligt känns råbra med ert hus. Det verkar ändock vara lite skavanker såsom ev. fuktbekymmer i badrum och med ett hus från -70 kommer det komma problem sooner or later. Det är inte bara badrummet som är byggt enligt gammal standard.

Vill inte vara pessimist men jag tror du behöver lite eftertanke.

Hoppas det blir bra till slut iaf.

/Calle
 
kalleanka70 skrev:
Det verkar ändock vara lite skavanker såsom ev. fuktbekymmer i badrum och med ett hus från -70 kommer det komma problem sooner or later. Det är inte bara badrummet som är byggt enligt gammal standard.
Jag är ofta skeptisk.

Vad är det som säger att man inte var lika tvärsäker på att ett nybyggt hus då var lika bra konstruerat/byggt som man idag tycker att ett nybyggt hus är.

Ett hus som är 20-30+ år har visat sina fel under årens lopp och de kan gå att åtgärda. Ett nybyggt hus får tiden visa om sakerna blev rätt gjorda. Men man får syna huset i båda fallen.

: Men som vanligt så är det nog så viktigt med läget, huset går att ändra på i viss mån.
 
kalleanka70 skrev:
Hej!

Har varit borta ett tag från forumet pga jobb och semester. Var tvungen att söka igenom alla dina mess innan jag såg när det hände. 8/5 var det visst. Vips så ändrar ni uppfattning.

Jag skönjer en liten smula desperation. Varför har ni så bråttom egentligen? Tänk efter lite nu. Är det inte skönt att kunna bygga och flytta in i sitt eget fina hus.

Vill man verkligen bo granne med sina svärföräldrar i alla evighet?

Jag känner inte er situation men efter att ha läst alla dina mess så tror jag att ni kan ta en liten time-out med allt även om det nu helt plötsligt känns råbra med ert hus. Det verkar ändock vara lite skavanker såsom ev. fuktbekymmer i badrum och med ett hus från -70 kommer det komma problem sooner or later. Det är inte bara badrummet som är byggt enligt gammal standard.

Vill inte vara pessimist men jag tror du behöver lite eftertanke.

Hoppas det blir bra till slut iaf.

/Calle
Ursäkta att jag rör till det för dig! ;)

Närå, jag förstår tanken! Men detta huset är ett som vi velat ha sedan flera år tillbaka. Framför allt maken! Det var JAG som var mest tänd på att bygga. Inte maken. Han höll mest med för att han är så himla snäll. Där vi bor så kommer inte marknadsvärdet komma i närheten av produktionskostnaden på många många år. SKULLE det mot förmodan hända oss något, kan det blir lite jobbigt.

Badrummet och fukt. Jo, men nu fick vi ju reda på det INNAN något hände, så det känns ok ändå. Jag skall göra det SJÄLV och det blir ju så klart både kakel och klinker. Så klart då jag funderat ett tag alltså... ::)

Granne med svärisarna blir ju inte riktigt för all framtid. Farfar fyllde 65 tisdags, och han vill flytta innan han fyller 70 säger han. De kommer itne att orka i tid och evighet! :surprised: Fast det känns trist att det är så... Men sålänge vi kan bo så och kan hjälpa dem tycker jag det känns bra! Jag är nog lite miljöskadad på den punkten; jag jobbar ju inom äldreomsorgen och allt för många av mina patienter sitter ensamma utan anhöriga som bryr sig. Medan andra bor nära sina barn och barnen bryr sig och engagerar sig, och det är en fröjd att se!

Sen är ju maken uppvuxen i detta område och känner sig trygg med grannar och omgivningar och vill väldigt gärna bo där. Och 1 mille i lån istället för 2, det är också rätt lockande. Färdiguppvuxen trädgård...

Inte alls pesdsimistiskt! Jag tycker det är bra att få alla sidor av myntet, det hjälper mig att fundera och spåna och bli övertygad om att vi gjort rätt!

Men byggtankarna finns kvar långt bak i bakhuvudet, kanske när barnen flyttat hemifrån... ::)

Nu är det läsa in sig på badrum som gället, detta skall bli jättekul!!! :D
 
Förberedelserna har börjat! Det är inläsning som pågår.... Men har någon tips på bra litteratur i ämnet?

Vad jag har luska ut nu då är att jag måste regla upp hela badrummet till 30CC, både på golv och väggar, eftersom vi vill ha kakel och klinkers.

Sen skall det ligga spånskivor, och sedan gips. Dubbla gipsskivor, behövs det då det är dubbla reglar? Både på golv och väggar?

Sen vill vi ha golvvärme. Elburet eller vattenburet tro? Har fått för mig att det i ett begränsat utrymme som detta är (ca. 7kvm) är bäst med elburet. Vart i ordningen lägger man detta? Och isoleringen, var i ordningn hamnar den? Direkt under elfilmen?

Hur ordnar man med fallet? skulle vilja ha dels ett litet fall i hela badrummet, och sen ordentligt fall i duschen. Kan man lägga golvbrunnen delvis i och delvis utanför duschhörnan?

I själva duschen tänkte jag lägga en tätskiktsmatta som är avsedd för att ligga under kakel och klinker.

Tätskikt, sån där lysande gummimassa, skall väl på sen, och även primer. Primer, det är till för att få kakel och klinker att fästa bättre eller?

Och sen är det fix och plattor. Och foga.

Golvbrunnen måste ju vara himla viktig att få rätt. Hade tänk att börja med att rita hela badrummet och låta en VVS-are dra alla rör först. Detta efter att vi rivit ner alla väggar och golv. Kanske skulle låta honom/henne ordna med golvbrunnen också?

Rörgenomförningar genom spån, gips och kakel, skall det tätas med silikon? De behöver väl kunna röra sig en aning eller?

Då vi ändå rivit ner allting, är det idé att byta ut isoleringen också? Huset byggdes ju 1970, är det skillnad på ny och gammal isolering?

Väntar med spänning på massa bra svar, även på sånt som jag tänkt fel om eller inte tänkt på alls! ;D
 
Tusen frågor men inte så många svar...... ::) Eftersom du inte numrerat frågorna får du para ihop svaren med frågorna som du tycker det passar Sophia.....

1. Den som tror man kör Badrum alt #2 för 5-10kSEK borde ta sig en ordenglig funderare på vilken valuta vi pratar om här på forumet. Oftast håller vi oss till SEK, inte £ eller $ eller €.....

2. Att regla upp cc30 är kanske inte alltid så lätt. Kommer ni åt bjälkarnas båda ändar utan att riva halva huset? Ska försöka lägga upp lite bilder på vårt bygge när vi har 5 meters takhöjd i källaren just under detta moment..... Kanske är det en lösning att lägga mer ovanpå bjälkarna för att få bärighet. Med golvspån, glespanel (för rören) och dubbelgips kan man köra stridsvagnar på golvet.

3. El eller vatten - Tänker ni lägga el, lägg isåfall även rör så ni kan konvertera när ni tröttnat på elräkningarna eller har ett värmesystem som passar bättre för vattenburet. Har ni redan vattenburen värme, oavsett värmepanna tycker jag ni skall lägga rör. Framtidssäkert och bra. Inte svårt. Oroar ni er för att värmen skall räcka med det vattenburna - skaffa en ordentlig handdukstork - det hjälper!

4. Fall ordnas vanligen genom att man har dubbelgips i badrummet förutom i duschen där det är enkelgips+avjämningsmassa. Golvbrunnen tycker jag du skall placera i duschen, men inte precis där du skall stå (kallt om fötterna!). Behövs en till utanför duschen, lägg då en där också.

4.5 Dina frågor kring silikon, tätskickt etc besvaras bäst genom att ni läser tillverkaras anvisningar kring detta. Finns på nätet i tusen olika varianter. Föredömligt tydligt i de flesta fall. Även många kakelbutiker med hemsida har där bra instruktioner.

5. Isolering som ser fräsch ut finns det ingen anledning att byta. Har den varit fuktig och verkar möglig eller liknande ska den bort!
 
Du har en del pyssel framför dig, renovera tar mer tid än att bygga nytt.

Jag skulle nog räkna med en betydligt högre kostnad än 5 - 10 ksek. Om ni inte redan gjort det, gör en rejäl beräkning på vad en totalgenomgång skulle kosta, alltså om ni river i princip allt och börjar om från 0.

El, VVS, regelverk, isolering, skivmaterial, golvvärme, kakel+tillbehör, ny inredning (porslin) o.s.v.

Ta in några offerter från hantverkare också så ni får en bild av hur mycket ni kan spara på att göra det själva. Väg då också in den tid ni måste lägga ner för att fixa till det.

Det är inte alltid självklart att "gör det själv" blir mest fördelaktigt i slutänden, speciellt inte om man ska bo i huset samtidigt som det renoveras.

Lycka till :)
 
1. Den som tror man kör Badrum alt #2 för 5-10kSEK borde ta sig en ordenglig funderare på vilken valuta vi pratar om här på forumet. Oftast håller vi oss till SEK, inte £ eller $ eller €.....
Äh, jag tror på KA så klart! Det som överstiger den summan skickar jag en räkning till forumet på! ;) Närå, men jag hoppas vi ska hamna UNDER 100´i alla fall.

2. Att regla upp cc30 är kanske inte alltid så lätt. Kommer ni åt bjälkarnas båda ändar utan att riva halva huset? Ska försöka lägga upp lite bilder på vårt bygge när vi har 5 meters takhöjd i källaren just under detta moment..... Kanske är det en lösning att lägga mer ovanpå bjälkarna för att få bärighet. Med golvspån, glespanel (för rören) och dubbelgips kan man köra stridsvagnar på golvet.
Okej, det tänkte jag inte på!  :surprised: I min inre bild hade varje rum egna reglar, men det har de ju naturligtvis inte! Tänkte inte på det.... Glespanel, vad är det? Golvspån och dubbelgips låter ju vettigt då. Samma på väggarna då antar jag? Anticimexkillen visade med all önskvärd tydlighet hur väggen svajjade då han tryckte på den = kakelplattorna LÄR få sprickor! (de som satt där HADE redan hårfina sprickor)

3. El eller vatten - Tänker ni lägga el, lägg isåfall även rör så ni kan konvertera när ni tröttnat på elräkningarna eller har ett värmesystem som passar bättre för vattenburet. Har ni redan vattenburen värme, oavsett värmepanna tycker jag ni skall lägga rör. Framtidssäkert och bra. Inte svårt. Oroar ni er för att värmen skall räcka med det vattenburna - skaffa en ordentlig handdukstork - det hjälper!
De ÄR vattenburet system redan. Men jag hade fått för mig att det var ett onödigt ingrepp i ett så pass litet utrymme att skaffa shuntar och rör och grejer, samt att golvet upplevs kallt på somrarna då man kanske inte kör pannan lika mycket som på vintern... Inte helt övertygad om vattenburet, men övertyga mig gärna! ;D

4. Fall ordnas vanligen genom att man har dubbelgips i badrummet förutom i duschen där det är enkelgips+avjämningsmassa. Golvbrunnen tycker jag du skall placera i duschen, men inte precis där du skall stå (kallt om fötterna!). Behövs en till utanför duschen, lägg då en där också.
Okej, det LÅTER ju inte så avancerat i alla fall. Golvbrunnen; det jag tänkte på var när man städar, men det kanske inte behövs en golvbrunn och man håller sig till att svabba golvet...



Tusen tack för dina svar, det är kommer att bli KUL! Fast ltie jobbigt, men det VET jag...  ::) Men sen är det JAG som gjort vårt fina badrum! :D Och det kommer INTE att läcka!



 
när vi renoverade badrummen i vårt förra hus gick det på drygt 20 tkr i material. Det var då två badrum där det inte var problem med fukt men det började se så risiga ut.
Vi gick då på en snik variant med klinker och golvvärme samt våtrumstapet på väggarna.
Så nog kostar det, detta var två små badrum á 4 och 6 kvm.
 
Sophia, på väggarna är konstruktionen en annan än på golvet.

Jag kan nu inte riktigt minnas exakt, men på väggen skall du ha en böjstyvhet som motsvarar dubbelgips på cc60 har jag för mig (kan vara cc30 också). På väggen använder du vanligt gips (om du skall använda gips). På golvet använder du golvgips.

Att lägga golvvärmerören i glespanel (brädor, 21x120 ungefär) är ett av många möjliga sätt att förlägga vattenburen golvvärme. Det är ett relativt eknomiskt alternativ jämfört med spårad spånskiva etc.

Man måste förstås se till att värmesystemet man har kan leverera värme även sommartid. Vi har just stängt av golvvärmen i köket (klinker) pga vi flyttar rören till en annan fördelare och gör om lite.... DET ÄR HEMSKT kallt om fötterna!!! Aldrig att jag kommer köra utan värme i golvet somartid. Det räcker med 23-25 gradigt vatten ut i rören för att det inte skall kännas kallt.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.