Hej,
Har en tapetserat gipsvägg och ska tv'n uppe på den men vill ju såklart inte ha synliga kablar så tänkte fräsa kanaler i gipset och senare sätta upp nya över det.

Är det bara att skruva fast de nya skivorna på det gamla med vanliga gipsskruvar eller behövs det nåt annat??

Tack så mycket
 
du får ju ha dubbelt så långa skruva så du kommer igenom och kan bita i reglarna/skivorna
 
Passa på att förstärka väggen med kortlingar eller liknande så att TV inte rasar ner...
 
Jag skulle nog ta bort den gips du har för att du behöver sätta upp kortlingar precis som ByggaNytt säger. Sen har du problemet med väggutag, fönsterfoder. dörrfoder, taklist och golvlist mot mötande väggar Hur tänkte du fästa TV hållaren? Det blir mycket frågor.
 
Om det är en vägg utan fönster och dörrar måste det enklaste vara att som evoline föreslår att fräsa in rör för kablar och sen gipsa ett nytt lager. Skär ut en ruta i gipsen och skruva dit en bit plywood att skruva TV:n i (fäst i reglarna).
Nya gipskivorna skruvas med 41mm gipsskruv i reglarna
 
Om det är en vägg utan fönster och dörrar och utrymme finns hade jag reglat på och gjort en ny vägg utanpå. Gott om plats för rör och fästpunkter för allt du kan tänkas vilja dölja i väggen.
 
Väggen är utan fönster och allt annat.
Tänkte hänga upp tv'n (11kg) som vanligt genom dubbel-gipset och in i reglarna.

Tänkt fräsa inner-gipset och dra antenn och ström-kontakt i det, sen ha en det nya gipset över det och upp med nya uttag för antenn och ström på det nya gipset.
 
Så liten som 11 kg är ju inga problem :)
 
Det jag har gjort i alla mina installationer är att ta dosfräsen och borra ett hål som döljs av teven. Ska du ha tv-bänk i nederkant så kör du med dosfräs även där.
Annars kan du loda uppfrån med en liten spik/skruv i snöre, borra erforderligt hål så att kontakterna går igenom, loda på insidan, fånga upp skruv/spik med magnetisk skruvmejsel el. motsv. och dra igenom kablarna.

Har du isolering i väggen blir det ju lite klurigare iofs.

Har gjort detta ett antal gånger med mycket bra resultat

Lycka till!
 
Ingen isolering och ingen tv-bänk blir det.
M precis så ska det vara, att tv'n ska dölja hålen.

Tack Fain för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.