Tänkte bygga ett regelverk av 45x45 under mina tankar och isolera mellan med någon form av isolering. Frågan är bara vad?

Golvet är av betong, helt oisolerat. Kan jag lägga vanlig mineralull direkt mot golvet? Är det då inte risk för att den blir fuktig? (markfukt)

Skulle det vara bättre att lägga vanlig frigolit eller markisolering extruerad frigolit eller vad det heter? Finns det andra alternativ?

Bör träramen vara av tryckt virke och bör man lägga en tjärpapp eller plast mellan betong och trä?

Tankarna är 160X75 och 150 höga = 1,8 m3.

Kan man köpa PUR-skivor någonstans?

/Lars
 
Det kommer att bli husets torraste plats, så fukt är det sista du ska oroa dig över under tanken.
 
Så trevligt!

Hur tänker man då med isolering mot yttervägg. Sutturänghus där ungefär halva väggen är ovan och andra halvan är under jord. Jag fick tips om att ha en platonmatta mot väggen som avslutas några cm från taket så att ev fukt kan transporteras bort - men å andra sidan så kommer ju den fukten att stanna i den "isoleringslåda" jag kommer bygga runt alltihop... Hur fasen ska man tänka?
Jag ska isolera och dränera grunden utvändigt till sommaren (med isodrän el liknande...)
 
Om du är orolig att fukten stannar bakom isoleringslådan så kan du väl dra ut platonmattan så långt att regeln ligger på själva mattan. På så sätt kan luften vandra runt överallt bakom lådan. Hoppas det gick att förstå hur jag menar.
 
Nja, jag är väl egentligen inte orolig för fukt UNDER tanken. Där lär det som Matss säger bli både varmt och torrt. Det jag undrar är hur jag ska göra mot ytterväggen. Om det finns risk att det blir fukt mot ytterväggen vill jag ju inte ha isoleringen direkt mot den (det är en betongvägg) utan hade då fått tips om att ha en platonmatta mot väggen och sedan isolering mot den. Jag hade dock tänkt att regla upp som ett "rum" runt tankarna och fylla det med isolering, dvs från golv till tak vilket gör att den eventuella fukt som då kryper upp längs väggen, bakom platonmattan inte kan ta vägen någonstans.
 
Samma sak med väggen, fuktvandring sker från varmt till kallt. Så det är riskfritt, tom bättre att inte plasta nånting.
 
Håller på med ett liknade projekt, 2x1,5m3 som skall isoleras in i källaren.
Jag har en 750l tekniktank och skall kunna stänga av de större tankarna sommartid. Finns det inte en risk att fukt tränger in under den tiden som de är avstängda om man har isolering direkt mot golv/yttervägg? Blir ju inte precis torrare somrar...

Jag hade tänkt lämna en luftspalt mot yttervägg och fortsätta med den ovan tankarna under källartaket. Undertill med markisolering mellan reglarna och plast under det. Sprutar sedan in lösull i "rummet"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.