Någon som vet om man behöver ha en separat jordfelsbryatre till badrummet?

Just nu har jag en jordfelsbrytare monterad på inkommande ledningar i säkringscentralen (automatsäkringscentral). Räcker det? Tror själv att det ska räcka, men man vet ju aldrig.

Tacksam för svar.
 
Jag är ingen elektriker men jag det är väl så att uttag m.m. i badrum skall vara anslutna till JFB, och om du har en till hela anläggningen  eller om du har fler och har delat upp systemet så blir det samma funktion med den skillnaden att när man har en så slocknar hela huset när JFB:n löser ut :D

Hoppas det finns någon elektriker (Carl m.fl.??) som kan ge ett slutgiltigt svar.. : :)
 
Om den för inkommande täcker hela huset skall det räcka. Du gör väl funktionskontroll regelbundet?
Ligger flera jfb i serie så kan även den första lösa ut och då är det ju ingen vits med flera.

Överlåt kopplingsarbeten åt behörig elektriker.
 
Normalt sett så kopplar man väl JFB parallelt eller är jag helt ute och cyklar? ;)
Om man lägger dem i serie får man använda en selektiv JFB som första JFB och en "vanlig" sist på linan.

Du gör väl funktionskontroll regelbundet?
Undrar föresten hur många som gör det? :D
 
Kalsipper skrev:
Undrar föresten hur många som gör det? :D
Jag har en kompis som tycker det är döroligt att göra det varje gång han hälsar på hos oss...
Börjar tröttna på att leta rätt på bruksanvisningarna till husets alla klockor stup i kvarten.
 
Jag brukar alltid rekomendera kunderna att ha 2 jfb en för hushållsel och en för värme +kyl och frys.
Dom installeras som sagt paralellt med varandra
 
Tack för svaren. Om jag förstått det rätt så räcker det med en brytare, men för att inte värmesystemet ska slås ut vid ett eventuellet fel i övriga byggnaden så kan man montera en separat till just värmesystemet?

Med andra ord så är det onödigt att montera en separat för badrummet?

Givetvis gör jag funktionstest ibland.

 
Glöm bara inte att anlsuta golvvärme slingan till JFB,om ni har elvärme förståss!!!
 
Har du bara JFB så är du skyddad. Men det är inte fel att dela upp på flera separata.
Maskiner/apparater ger ifrån sig läckströmmar med åren. Låt säg att en tvättmaskin ger 0,3mA i läckström osv. JFB´n tål 30mA. Inte fel att dela upp anläggningen med flera. Däremot inte sagt att det blir bättre ju fler man har. Den har alltid samma funktion men "frälsartekniken" när den var ny gjorde att många människor installerade EN på hela huset som nu kanske löser pga. sammmanalgda läckströmmar från diverse hushållsmaskiner. Nej, dela upp anläggningen för att slippa obehag. Jag har tex. larm och kyl/frys på en egen..
 
BoD skrev:
Börjar tröttna på att leta rätt på bruksanvisningarna till husets alla klockor stup i kvarten.
Skaffa radiostyrda klockor eller en ny kompis ;D.
 
punkt 1. Jag är INTE behörig elektriker
punkt2. Jag ÄR Norrlänning

Detta leder till rådet att alltid ha minst två JFB. Sätt sen minnst en värmekälla på varje brytare. Tanken är att om en brytare löser ska den andra klara att hålla innertempen över nollan så att vattnet inte fryser
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.