Jag ska sätta in en avfuktare i min krypgrund och då ska man ju isolera alla ventilationsgluggar. Är det då smart att även isolera marken? Det är grus med plast på. Kan man lägga cellplast/frigolit eller nåt ovanpå plasten? Det är väl att föredra med en hyffsad hård isolering som man kan krypa på antar jag?

Eller är det bättre att bara isolera gluggarna och isolera upp mot bjälklaget? Eller kanske isolera grundmuren? Var kommer det mest fukt/kyla ifrån? Marken eller från sidan genom grundmuren?
 
Hej! Du måste ha en markisolering som tål att krypa på. Vanlig cellplast går sönder och du får det otroligt skräpigt där nere.

Jag fixade till min grund för två år sedan. Satte in en HomeDry. Jag hade plast och grusbädd - lät den vara eftersom det var torrt. Alltså ingen kompletterande isolering

Mina grundmurar var redan isolerade med 30mm cellplast. Jag kompletterade detta genom att fylla alla V-fogar med fogskum (alltså skarvarna mellan grundmurens element. Där läcker det annars in kall luft. Sedan fyllde jag ventilerna med fogskum, det var allt! Genom en av ventilerna la jag våtröret innan jag fyllde upp med skum. Skummet fixerar röret alldeles perfekt.

Det har fungerat klockrent därefter. Skulle jag isolera marken så skulle förmodligen temperaturen stiga avsevärt i grunden och Rh sjunka, vilket är bra. Men jag veti sjutton om det skulle ha någon våldsam inverkan på avfuktarens elförbrukning. Markisolering kostar också en slant.
 
Har också en krypgrund som jag tätat i ventilerna och har en avfuktare. Enda nackdelen är att avfukataren är underdimensionerad för vår grund så det blir till att investera i en ny. Hur mycket kostade en sån där HomeDry Consensus och var köpte du den? Har 112 kvm nere i grunden.

Besiktningsmannen jag hade när vi köpte huset för ett år sedan sa att en större avfuktare och tätning så ingen luft kommer in samt plast på marken är effektivt. Det är just på somrarna som så lite luft som möjligt skall komma in i grunden eftersom den luften bär med sig mest vatten.
 
Jag köpte den av Ljungby fuktkontroll, ca 12-13 kSEK vill jag minnas.

Idag skulle jag dock lägga pengarna på en AceTec tillsammans med en intelligent hygrometer som mäter både temp och Rh. Ljungby säljer båda två och jag har bara goda erfarenheter av dem.
 
Hur ligger fukthalten rent procentuellt hos dig i genomsnitt på året ungefär? Högst minnst?
 
Menar du före eller efter avfuktaren driftsattes? Innan mätte jag inte på den fuktiga säsongen, installerade trådlös hygrometer bara en månad innan avfuktaren installerades - vilket skedde i mars månad. Då hade jag 65-70% Rh.

Gissningsvis var det alltför fuktigt på sommaren, samt att jag fick massvis med kondensutfall på grundmurarna kalla vinterdagar. Jag blev orolig för att den fukten skulle krypa upp i syllen.

Med avfuktaren inställd på 65% så håller det sig där i ett intervall +/- 2%. Vintertid så går avfuktaren knappt alls. Den har snart varit inkopplad i 2 år och förbrukat 2600 kWh, det motsvarar ungefär lika många timmar eftersom den drar ca 1 kW när den avfuktar.

Underhållsmässigt så har jag bytt filter en gång, gick jättelätt.
 
Det låter som om det blir en sån investering nu snart. Min har pendlat mellan 55% och 80% på ett år. Minimum och max. Anticimex snackade om att de hade en modell för mitt ytrymme som kostade 10 000. Får kolla vad det är för något.
 
Så det är alltså mer värt att isolera grundmuren ordentligt? Isolera uppåt då? i bjälklaget? Som det är nu sitter de nån form av behandlad unit, hur isoleringen är bakom den vet jag ej.
 
Nja, rent värmetekniskt så tjänar man mer på att isolera mot mark än mot grundmur. Det är ju mycket större yta nedåt.

Sedan kommer grundmurar. Bjälklaget är väl redan isolerat? Annars har du snorkalla golv inomhus.
 
Rrrrr skrev:
Så det är alltså mer värt att isolera grundmuren ordentligt? Isolera uppåt då? i bjälklaget? Som det är nu sitter de nån form av behandlad unit, hur isoleringen är bakom den vet jag ej.
Sitter väl massonite som täcker bjälklaget och sedan är det isolerat mellan bjälklaget. Det måste du ha annars borde du ha iskalla golv som tidigare talare sa.
 
Ska väl egentligen räcka med att hela marken är täckt med åldersbeständig plast. Huvudsaken är att det inte kommer in luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.