Hej,

Vi har ett nybyggt Trivselhus som vi flyttade in i mars. Boyta 137 kvm, enplanshus, Vattenburen golvvärme.

Vi har en frånluftsvärmepumpar av märket IVT 490 med 163 liter bredarvolym och 9KW elpatron.

Vi har stora problem med varmvattnet och elförbrukningen.

Varmvattnet tar slut efter cirka 10 min dusch på 39-40 grader. Är detta normalt??? (Jag har ringt IVT flera gånger och dem gör ingenting). Hur kan jag veta att min pump funkar korrekt. Om man kollar på pumpen så står det att varmvattnet ligger på 54 grader.

Ni som har erfarenhet, låter detta vettigt???

Detta om varmvatten. Nåt annat som är konstigt för mig är att nästan alltid (Till och med på sommaren ) är elpatronen igång, oftast på max 9kW.

För mig är någonting skumt!! Men hur kan jag bevisa detta???? Hur kan man mäta om pumpen funkar som den ska??

MVH
Rouzbeh

 
Varmvatten 54 g verkar ok, tydligen så höjer patronen vattnet till ca 70 g någon gång per dygn (legionella). Att du har dåligt med varmvatten måste tyda på att något är fel liksom att patronen är i drift "väldigt mycket".

På ett så nybyggt hus borde det finnas säkra uppgifter på elförbrukning, Jämför det med din förbrukning. Förbrukad effekt brukar ju gå att läsa direkt på moderna pumpar. Trist att du inte får någon hjälp av IVT.
 
be installatören kolla så att dykröret till varmvattnet sitter där det ska, om det saknas eller sitter fel, så kommer kallvattnet att blandas med det varma och du får väldigt dåligt med varmvatten, jag vet att detta har hänt.

 
Visst måste det vara något fel! Jag har själv en 15 år gammal frånluftsVP, och den klara varmvattenbehovet + uppvärmning av huset ner till en utomhustemp. på + 5 gr. innan elpatron går till. Huset är en enplanare byggd -89 på 147kvm.
 
Detta är mitt genomsnitts förbrukning,
Jag skulle gissa att ungefär 200 kW är konsumtions el och resten är för uppvärmning.
Maj823
Juni 660
Juli 413
Augusti 392
September 633
Oktober 1140
November 2280
December 2268
 
  • Gilla
rusta
  • Laddar…
Kan någon gämföra med sina förbrukningar?

tack
 
Rouzbeh skrev:
Detta är mitt genomsnitts förbrukning,
Jag skulle gissa att ungefär 200 kW är konsumtions el och resten är för uppvärmning.
Maj823
Juni 660
Juli 413
Augusti 392
September 633
Oktober 1140
November 2280
December 2268
Men hallå, jag värmer 100 kvadrat med bara elpatron, visserligen snålar jag, 1/3 har full värme (>=20 grader), 1/3 har lite svalare (17-18 grader) och 1/3 som jag knappt brukar kan få dala ner till 10-15 grader, men ändå.
Jag har räknat ut att jag för bara värmen förbrukar nära 3000kwh/mån. (har kopplat in drifttidmätare på elpatronen och det verkar som om den kör 4.5kW 19-20 timmar per dygn så här års).

Det är ett hus som är byggt i tre omgångar, 1909, tillbyggt vid okänd punkt och ytterligare tillbyggt 1969, med andra ord inget under av modern isoleringsteknik eller liknande.

Mina siffror är visserligen enbart värmen, det tillkommer ju en del hushållsel (två datorer som går dygnet runt, kyl och frys från svunna tider o.s.v.) som också bidrar till värmen.
 
Rouzbeh skrev:
Detta är mitt genomsnitts förbrukning,
Jag skulle gissa att ungefär 200 kW är konsumtions el och resten är för uppvärmning.
Maj823
Juni      660
Juli      413
Augusti      392
September      633
Oktober      1140
November      2280
December      2268
Jag har en IVT 480 i mitt hus 1,5 plan 184 m[sup]2[/sup] och jag har aldrig fått slut på varmvattnet!

Om du blir av med allt vv efter 10 minuter så har du alltså förbrukat 163 liter 50-gradigt vatten. Då måste du göra av med säg 200 liter 38-40-gradigt vatten, dvs 20 liter i minuten.

Det är inte så att du har en takdusch med en enorm tallrik ("vattenfallsdusch")??

För egen del kör jag med röda strypventiler (6 liter/min) + snålspolande duschmunstycken, vilket faktiskt fungerar alldeles utmärkt!

Bara som en (kul ::)) jämförelse så kan du kolla mina förbrukningssiffror (Sollentuna).

869 Maj 2004
633 Jun 2004
472 Jul 2004
626 Aug 2004
795 Sep 2004
1333 Okt 2004
2004 Nov 2004
1828 Dec 2004 (t o m 29:e)
 
Håller med i ungefärlig förbrukning och i att varmvattnet bara tar slut när jag fyller badkaret till bredden. I somras duschade vi fyra på raken, lite ljummet för den sista (jag förstås) men fullt duschbart.

Ditt varmvatten verkar antingen blandas ut (tappa upp ett badkar och gå sen och titta på vv-temp på pannan, borde ligga väldigt lågt) eller så är det fel på temperaturgivarna (hände mig).

Dock mätte de för lågt i mitt fall så att pannan stoppade för övertemperatur!

 
Rouzbeh skrev:
Hej,

Varmvattnet tar slut efter cirka 10 min dusch på 39-40 grader. Är detta normalt??? (Jag har ringt IVT flera gånger och dem gör ingenting). Hur kan jag veta att min pump funkar korrekt. Om man kollar på pumpen så står det att varmvattnet ligger på 54 grader.

Ni som har erfarenhet, låter detta vettigt???
Min första tanke är att rörmockarn förväxlat kallvatten- och varmvattenanslutningen på pannan, dvs tappvattnet tas från botten i beredaren.
 
kan det vara så att din installatör har begränsad elpatron effekt till cirka 4,5 KW? Då kan det ta längre tid att värma vatten. Jag vet att min är begränsat till 4,5 KW och den bara slår med 9KW när den går över till Legionella sydd funktion en gång i veckan (ganska kort tid).
 
Rouzbeh,

Angående att varmvattnet tar slut kan bero på att du har för stort flöde i duschen. Orsaken är att vid för stort tappflöde sker en omblandning av allt vatten i beredaren, dvs skiktningen med (nytt) kallt vatten i botten och varmt vatten i toppen försvinner.

Trodde själv att det var nåt fel på vår 490:a sedan jag installerat badkar och bara kunde fylla det ca. 1 decimeter innan vattnet var kallt. Trodde inte på IVT när dom sa att det kunde beror på för stort flöde. Fick ändå ut en servicetekniker som överbevisade mig.

Vet ej vad gränsflödet är men tror att det handlar om ca. 20 liter per minut. Du kan enkelt kolla duschflödet med en 10 liters hink och klocka.

Angående årsförbrukning har vi de senaste 2 åren gjort av med totalt ca 7500 kWh/år. (nybyggt 100 m2, 2 vuxna, 1 tvååring...)

Att din VP nästan hela tiden indikerar eltillskott på 9 kW låter väldigt skumt vilket även IVT borde tycka! Ring och var besvärlig medans din garanti fortfarande gäller.
 
Hej,

har själv en IVT 490 i ett enplanshus (LB-Hus, Siskan) och tycker att varmvattnet räcker hyffsat. Två bad med ca 20min mellanrum har dock visat sig vara i mastigaste laget. Tur att man badade först.

Någon som vet hur man får fram driftsinformation från pumpen? Vore intressant att se hur mycket den har gått på elpatronen då jag tycker att den slår till i titt som tätt.
 
Hej Rouzbeh

Jag har nästan exakt samma problem, 20 min dusch och varmvattnet är nere på mellan 25 - 30°C. Duschen har ett snålspolande munstycke vilket gör att förbrukningen skall vara 8l/min. Har inget problem med värmen i huset, men när det har varit kallt ute har tempen på varmvattnet bara orkat upp i 48 - 49°C (bv 52°C). Kör man "extra varmvatten" fungerar det alldeles ypperligt och går upp i över 60°C

Huset är på 131 m3, enplansvilla med vattenburen golvvärme, dock ett Eksjöhus.

Har påtalat problemet för mitt servicekontor och de har varit på plats för att byta ut tempgivare, vilket förmodligen var en vild chansning i o m att deras kommentar när de åkte var "Nu får vi hoppas att det funkar bättre". Vilket det f ö inte gjorde.
 
Skulle kanske också ha nämnt att servicekillen som var ute hos oss även ställde upp varmvattentemperaturen några grader "vilket det var ok att göra enligt IVT". Detta kan väl vara en intressant information för er som fortfarande har problem med varmvattnet.

Dock tror jag fortfarande att problemet i vårt fall var att en fullt öppen badkarsblandare innebär för stort flöde och därmed omblandning i beredaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.