Vet detta varit upp hur många gånger som helst, men jag blir verkligen inte klok på detta. Har jag tänkt rätt nedan?

Ett hus på 100 kvm bör ha en omsättning på 0,35l/s per kvm (35l/s). Låt säga att det också finns ett sovrum och då bör man öka med 4l/s per person (39l/s). Om där finns ett badrum ökas detta med ytterligare 10l/s (49l/s).
Så om systemet dimensioneras för att max kunna omsätta 50 liter per sekund så räcker det till?
 
Nej, då bör man införskaffa ett aggregat med högre kapacitet!

Sen ska man nog inte köpa ett system och köra på dess maxkapacitet i normalläget. Sådana lösningar blir bullriga.
 
Frågan kvarstår, har jag tänkt rätt, är det 49l/s som är omsättningen man ska uppnå i detta exempel?
 
0.35 L/s per kvm är väl en enkel regel? Lägg samman all yta och sen multiplicera.
 
Synd att du måste förstöra just min tråd Consensus!

Någon som har koll på om man lägger samman det hela som i mitt exempel?
 
martins2 skrev:
Synd att du måste förstöra just min tråd Consensus!

Någon som har koll på om man lägger samman det hela som i mitt exempel?
nu vet jag inte på vilket sätt du tar svaren men svaret är ju just 0,35 l/s per m2

av det värdet du får fram så ska du lägga vikt vid de ställen du nämner, ex
sovrum 1 eller 2 personer, badrum tvättstuga etc

så har du 35l/s på 100m2

mvh
 
Redigerat:
Min svenska är tydligen inte förståelig. Tur man inte är känslig för påhopp.

Ett hus har en en totalyta om x kvm. Luften skall omsättas tillräcklig snabbt enligt de normer som gäller och därifrån kommer riktlinjen 0.35 Liter per sekund och kvadratmeter golvyta. Och regeln är additiv, om det nu var ursprungsfrågan. Bygger man ut med 100 kvm så måste alltså kapaciteten på ventilationsanläggningen klara av ytterligare 35 liter per sekund.

Om vi sedan pratar om mekanisk från- och tilluft, så placeras frånluftsdon i kök och samtliga våtrum (badrum, toalett, tvättstuga och liknande), och tilluftsdon i "boutrymmen" som sovrum, vardagsrum, mm.

Huruvida man nu bygger ut med badrum eller sovrum, så ändrar det inte riktlinjerna angående luftomsättning, alltså "kravet" 0.35 L/s och kvm gäller oavsett om man bygger ut med våtrum eller med boutrymme.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Tack gb79, då förstår jag!
 
Consensus , starkt av dig att fortsätta förklara efter ett sådant bemötande.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.