hej,

våran elpanna har pajat och det får oss att fundera över vad vi ska köpa nu.

Grejen är att vi har solpaneler liggandes i garaget. De installerades 79:e (tror jag,står installation NH79 på Värmemagasinet) och kopplades ut 88 då huset byggdes ut.

Panelerna är på totalt 8 kvm. Värmemagasinet står i källaren inkopplat och klart. Så hur ska vi göra nu? Köpa en ny varmvattenberedare som fungerar ihop med solvärme (vi har även luftvarmepump och braskamin så vi behöver ingen ny elpanna). Eller helt enkelt slänga solpanelerna o värmemagasinet på tippen.. det är ju trotts allt väldigt gammalt och jag förstår att det finns mycket bättre utrustning nu för tiden.

Jag resonerar lie så att även om de är dåliga kanske de kan göra någon nytta, jag har ju trotts allt. Behöver dock koppla in dem igen och fylla på ny vätska.

Systemet heter TeknoTerm N16SV och värmemagasinet har en volym på 160 liter.

Tacksam över alla svar då vi måste göra något snabbt (trötta på att inte ha varmvatten..).

mvh
/Mattias & Malin
 
Om du istället för elpannan och solberedaren sätter en ack-tank tex 500 liter med 2 st varmvattenslingor + en solslinga + elpatron och kopplar in radiatorerna till tanken så får du automatiskt både en elberedar och elpannefunktion av detta.Solfångarna ska naturligtvis vara med så länge de håller och då helst inkopplade till den nya tanken.Den gången de rostat upp,som var det vanligaste felet med dåtidens dränerande solfångare, byter du ut dem mot nya så du även får ut en del solvärme till radiatorerna. När du tröttnat på nuvarande braskaminen så finns det vattenmantlade dito som kopplas in mot tanken och när luftpumpen lägger av så kopplar du in en luft/vatten emot en del av tankvolymen. Ett tips att tänka på?
 
Ja det lät inte så dumt! Men var får man tag i en sådan ackumulatortank? Vill helst hitta en bättre begagnad. Vill ju inte lägga ut för mycket pengar eftersom jag inte ens vet om solfångarna fungerar. Jag har letat på blocket utan resultat.

Hur är effekten på solpaneler från 1979? Tycker fortfarande det känns lite ovist om de kommer göra någon nytta..

mvh
Mattias & Malin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.