Jag undrar om man normalt sett kan koppla ovanstående armatur till en kronströmbrytare.
Dvs, kan man tända/släcka de båda lysrören oberoende av varandra?

Jag förstår att det beror på hur armaturen är uppbyggd, men hur är det vanligtvis på billiga armaturer från tex jula eller biltema?

Anledningen till frågan är att det hade vart en enkel energibesparande åtgärd i garaget att dra två tändtrådar och kunna välja om belysningen skall gå på hel eller halv effekt.
 
Normalt så går det inte att tända separat.

Jag har även för mig (fast kan komma ihåg fel) att de båda halvorna har en gemensam drossel, dvs det är inte bara att koppla om lite.
 
Och om du räknar rent ekonomiskt på det så, antag att en kronbrytare kostar 100kr. Det kostar ca 4 öre per timme att hålla det andra röret tänt. Om vi antar att du är i garaget 2 timmar per kväll, med begränsad belysning (känns mycket, men renoverar man veteranbilar eller nåt så kanske).

Då tar det ca 3,5 år att tjäna in bytet av brytare.
 
Tack för ditt svar.

I detta fall handlar det om 8-10 armaturer så besparingen blir ju lite större och eftersom det är ett nybygge så kostar uppgraderingen av strömbrytare inte så mycket heller.
Men jag vet att det inte är några enorma pengar att tjäna, men hade det gått att fixa på ett enkelt sätt så hade jag testat att göra så.
 
Men om det är 8-10 armaturer kan du väl styra 3-4 per brytare, och ha 2 brytare.
 
Varför inte tända hälften av armaturerna istället för halva armaturen? Borde väl bli bra när du har många armaturer?

Edit: Alltid nån som är snabbare.....
 
Redigerat:
Ja, det får bli någon sån lösning.
Fast jag hade ändå föredragit att kunda tända garaget i både sektioner och hel/halv effekt.
 
Det finns ju iofs armaturer som går att tända på det viset, men troligen inte som billiga Jula armaturer. Jag vet att jag sett sådana i ett konferensrum där jag höll kurs förra året, men det var inte i Sverige.
 
Jag kommer ha 9st 2x36 armaturer i mitt garage, kopplade i 2 grupper om 3 och 6 med 2st dubbeltrapp så jag kan tända/släcka från både port och förrådssidan.
 
Normalt sett är det inga problem att koppla om till två tändningar, det sitter normalt två separata drosslar på 36 wattare. Men det kostar mer att "bygga om" än den lilla förtjänst du kan göra. Vill du spara på energi sikta in dig på varmvatten och värme, det är där som man har möjligheten att spara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.