Vi har precis köpt ett 60-talshus och vill göra om i gillestugan. Bra takhöjd redan idag så vi kommer inte behöva göra något åt det. Däremot luktar det källare, vilket är konstaterat av besiktningsman, Provhål är borrat i golvet (För 10 år sedan när förre ägaren flyttade in) och vad jag förstått är det inga fuktproblem (skall dock försöka mäta själv). Källaren är ett fd. garage som man byggt om. Jag har hört mig för och det troliga är att det är ett uppreglat golv på betongplatta, sedan ligger det ett tätt linoleumgolv uppepå så fukten kapslas väl in. Låter det troligt?

Vi kommer dränera huskroppen som har källardel innan vi börjar renovera där nere. Det gäller ju att börja i rätt ordning.

Men vad gör vi med golvet efter dräneringen är gjord och allt är utrivet? (vi måste riva bort golv + hela panelen som sitter på väggar + tak). Hur måste man göra för att inte få fuktproblem från betongplattan? Måste man regla? VI vill gärna göra det själva och ingen av oss är hantverkare men rätt händiga. Vad väljer man för yta till golvet sen? Vi är inte alls sugna på klinker utan målet är att ha ett biorum där nere och tanken var heltäcknignsmatta. Nu blev det lite rörigt kanske men frågan är: Hur gör vi undergolvet om vi vill ha heltäckningsmatta utan krångel?

Tack för råd och synpunkter :)
 
I korthet: heltäckningsmatta är bara helt fel i källare. Det mesta annat kan du ta - med distans.
Beroende på m2 (låter som ca 20 ?) så bör det räcka med Platon och självdrag.
En lite dyrare men ännu säkrare konstruktion är Nivell eller Ghia.
Principen är enkel: det kommer alltid fukt underifrån. Den måste ledas ut till väggarna och där ventileras bort genom listen eller med fläkt.
 
Helt fel för att du inte gillar heltäckningsmatta eller helt fel på grund av något annat?
Eftersom det kommer bli ett biorum kommer det bli snyggt med en mörk röd matta. Och genom att heltäckningsmattan inte är helt tät kapslas väl inte fukten in?
När behöver man egentligen ventilera med fläkt? Ett så pass litet utrymme som gillestugan är, borde räcka med ventilation vid lister?

Tack för svaret :)
 
Så här blött å mysigt såg det ut under golvet i vår gillestuga från -75. Reglarna som låg mot betongen var dyngsura och mexiteglet var så blött att reglarna som låg på dem var fuktiga. Sen låg det gullfiber rätt mot betongen som var fin den med.
 
  • Gillestuga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hej! Mitt efternamn är Price = britt = har en komplex relation till heltäckningsmatta :)
Är den för det första inte helt tät? Det trodde jag. Hur öppen är den? Finns det material i den som absorberar fukt så är det kört. Fukten underifrån är kall. Rummet är varmare än fukten = kondens = fukt. Svårt att torka ur. Det behöver inte ens komma fukt underifrån, det räcker med det kalla som möter det varma. En heltäckningsmatta måste vara det sämsta tänkbara näst efter plastmatta?

Jag har ägnat rätt mycket tid åt att hitta bra golvlösningar i min källare. Efter att ha totalrenoverat över 100 m2 med innerväggar, golv, tvättstuga, garage, förråd, gillestuga etc så kan jag konstatera två saker.

Fukt kommer upp.
Släpps den inte upp genom golvet så kommer den upp i sidorna och därmed i väggarna. Är det innerväggar så påverkas allt ytskikt där. Även om de är "öppna" som tex silikatfärg eller kalk.

Såhär har jag fattat det av forum och besiktningman etc
Bästa
1) Klinker på finbetong och diffusionsöppen primer. Vill du ha varmt så lägg på snygga mattor som du vädrar ibland. Eller gräv ur under och isolera 300 mm + samt golvvärme.
2) Platon med ventilerade socklar. Följ instruktionen. Vill du spara höjd, så använd deras kompaktisolering. Spånskiva och om ditt jobb är bra så kan du lägga vad du vill på inkl heltäckningsmatta.
3) Nivell eller Ghia direkt på betongen. Spånskiva och sedan valfritt golv. OBS dyrare alternativ.

Om du behöver hjälp att suga bort fukten avgörs av graden av fukt underifrån, hur varmt du vill ha det i rummet och sånt.

Har du förresten kollat markradon? Har du det, så kan fläktar vara bra att välja, för då slår du två flugor i en smäll.
 
  • Gilla
Om Th
  • Laddar…
Ja se britterna... De lägger ju till och med in heltäckningsmatta i badrummen! ;)

I min (naiva) värld tänkte jag att heltäckningsmattan var som en "vanlig stor matta". Tänkte inte på att det förmodligen sitter ett tätt material i botten (på den sidan man lägger på golvet). Det måste självklart kollas upp.

Vi behöver inte ha värme i golvet i källaren. Det är helt okej temp och vi behöver inget varmt golv. Jag är inte sugen på klinkers för att det blir en sån hård känsla, lite för mycket badrum/kök. Men det kanske är smartast att faktisk lägga klinker och sedan ha stora mattor uppepå.(som man får vädra som du sa..) Och tar man mörka plattor + mörk fog kanske det blir helt ok. Men jag är lite skeptisk! På väggar och tak sitter idag träpanel. Blir lite nervös när jag tänker på att de kan ha sugit upp ev. fukt från golvet. Men allt ska ändå rivas ut.

Mäter man markradon på något annat sätt än det vanliga? (med utplacerad liten dosa?) Har läst på lite om Nivellgolv och om man ska ha med fläktgrejjan verkar det bli allt annat än billigt...Vårat hus är lite speciellt: Tegelhus med "två huskroppar" varav den ena är med platta + källare och den andra står på plintar + krypgrund. I krypgrunden tänkte jag försöka installera något typ trygghetsvakten (http://www.trygghetsvakten.se/ ). Tycker nästan att det borde räcka...
 
Fremar: Menar du att mexiteglet på ytterväggarna var blött? Rev du ut allt och hade byggfläkt eller hur fick du bort fukten?
 
Har gjort om gillestugan och är precis färdig. Vi fick gjuta en ny platta för den gamla sandbottnen var inget att ha.
Ett gott råd är platon med uppvik och komfortskiva, ovanpå den kan du lägga parkett eller golspån och matta. Har du en väldigt fuktig grund komplettera med ett fläktsystem. Ganska enkelt att lägga. Obs lägg ventitex underst. Vi struntade i det och ångrar det bittert.
 
weii skrev:
Fremar: Menar du att mexiteglet på ytterväggarna var blött? Rev du ut allt och hade byggfläkt eller hur fick du bort fukten?
Näe, de hade lagt mexitegel under reglarna för att höja upp dem. Jag rev ut allt och ställde dit en luftavfuktare som fick stå och gå. Torkade upp rätt så snabbt, dock så är det några fuktfläckar kvar på golvet ännu som blir blöta när det regnar. Sen har jag även märkt att det rinner in vatten som bildar en stor vattenpöl under altanen vid rejäla skyfall. Under altanen så lutar marken in mot huset så en del av det vattnet rann ner efter väggen och in på golvet i gillestugan.

Så innan jag inreder nåt i källaren ska det dräneras, golvet i gillestugan är nästan 20 cm lägre än resten av källaren och jag misstänker att dräneringen inte ligger nog långt ner där.
 
Hej weii ... i korthet.

1) Billigt och enkelt och helt säkert. Klinker och mattor. Nackdel kallt.
2) Dyrare inte tokjobbigt och nästan helt säkert. Platon med uppvik och spånskiva med valfritt golv (men jag skulle inte välja heltäckningsmatta för att den absorberar fukt och det ÄR fuktigare i en källare både i golv, väggar och i luften.)
3) Dyrast och om du har mycket fukt. Nivell/Ghia eller Platon med fläkt. Valfritt golv.

Ett jättejobb men inte så dyrt om du gör det själv är att bila upp och isolera. Sedan värme och klinker. Super. (Jag orkade inte.)
 
Om man skulle vilja köra med isolering och värme i golvet, hur tjockt bygger det? Skulle man kunna klara sig med att sätta isoleringen direkt på den grovgjutna plattan i gillestugan som är ca 15-20 cm lägre ner än övriga golv i källaren?
 
Hej! Under förra året blev det en ny byggnorm för isolering under golvvärme, mot platta på mark. Tidigare var det 30 cm. Nu tror jag det är mer.
Syftet att isolera neråt är tvåfaldigt: dels minska energiförlusterna och dels undvika att värma upp marken under som i sin tur måste värma något annat under huset = kondens = fukt.
Vad gäller isolering så är de 30 + cm vanlig cellplast. Platon tex har sk. kompaktisolering som har mycket högre isolerförmåga än vanlig cellplast. Vet ej vad du kan vinna på det. Vet ej heller om den kompaktisoleringen klarar att ligga mot grus/singel. Jag tror att kompaktisolering 30 mm motsvarar 100 mm cellplast. Isåfall borde det räcka med 100 mm kompakt ist f 300 mm cellplast. ...
Om du ska ha värme måste du också ha 22 mm golvspån och avjämningsmassa. Jag har svårt att se hur du kan klara dig på 15-20 cm.
 
Oki, då är det uppbilning av plattan där som gäller och så gräva ur. Och sen isolera och gjuta på det då. Kan inte tänka mig att det som ligger där är speciellt tjockt, däremot är risken stor att det inte är speciellt långt ner till berg. Men det går väl att ta upp en grop för att se efter hur det ser ut under lite smidigt kanske, tex där golvet verkar lägst som det brukar bli en liten vattensamling i en grop stor som en krona.

Alternativet är att gjuta rätt på det som är nu, enormt ojämnt är det också, och sen klinkers på det och mattor där man sitter med fötterna och går mest då. Men då kommer jag nog inte att gjuta så mycket så att man får ha kvar en del av den högre takhöjden som det lägre golvet i gillestugan ger nu.
 
Redigerat:
Det där med att lägga platon eller Nivell är ju en bra lösning men när ska man ha mekanisk ventilation. Ovan näms att med 20m2 så räcker självdrag. Många hävdar det aldrig kan bli självdrag under ett golv. Alla dom som säljer dessa lösningar Nivell, Granab, Platon, Giha rekonderar ju mekanisk ventilation. Kör man utan ventilation så chansar man. Jag har inte sett någon som lovar något med enbart självdrag. Många säger ja det beror på hur fuktigt det är, hur många kan avgöra det. Att betong-plattan ser torr ut räcker ju inte för om den ser fuktig ut så räcker inte ens makanisk ventilation.

Sen kan det ju yttre omständigheter påverka fukten i plattan. ja menar golvet ska ju ligga där i 30-50 år. Kan bli sättningar, dräneringen sätter igen sig.

Står själv i läget att lägga in Nivell i källaren men hittar ingen som kan svara på vart gränsen går med att använda mekanisk ventilation eller ej.
 
Provade att hacka upp ett hål på ca 10 cm i diameter idag i golvet på gillestugan. Verkade vara ca 4-5 cm betong bara och sen sand och stenar, fyllde på med vatten i botten av hålet rätt så fort. Grävde nog ca 20 cm ner, får se hur högt upp det fylls på med vatten sen.

Borde ju inte vara alltför svårt att bila upp hela golvet och gräva ur om plattan är så tunn i hela gillestugan tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.