Jag och min man har blivit förälskade i ett visningshus från älvsbyhus. Vi har sett på både smålandsvillan, björklidenhus och hjältevadshus också, men blev främst förtjusta i det här Trym från Ä-hus. Och det passar vår ytterst snäva budget bäst också.

Men vi har läst så mycket negativt. Och har svårt att avgöra ifall det beror på att de är störst, eller om de har procentuellt fler klagomål?

Vi har inga problem med att standarden är lägre, vi är medvetna om att man inte får parkett och kakel i standardpriset. Men om vi tänker på huspriserna häromkring (ÖREBRO) skulle ett bättre begagnat hus hamna på ca 1.5, precis som ett nybyggt.

Så... vågar man? Eller förtjänar de sitt rykte?
 
Vad har de för rykte?

//Sleipner
 
Redigerat:
Dålig kvalitet, dåliga byggsätt (plast under taket etc), svåra att få rätt emot om något gått fel... osv.
 
kanske därför dom är billiga ??? en skoda är ju inte en mercedes *L*
 
Jag har byggt Älvsbyhus och hade min slutbesiktning förra måndagen. Allt har gått väldigt bra under byggtiden och innan. Jag hade en lista med fel till slutbesiktningen, slutbesiktningsmannen dubblerade den vilket bara var positivit då det var småfel (tapetskarv ovanför dörr synlig, rostig skruv i lås, väggpanel flisa...).
Jag kan inget annat än att rekommendera Älvsbyhus, för har man väl bestämt sig för det så vet man att man har torpargrund och plast innanför yttertaket.

Att det skulle vara dålig kvalitet håller jag absolut inte med om, huset är helt klart jämförbart med min kompis som byggt trivselhus när det gäller kvalitet.

Det jag skulle gjort annorlunda nu efter jag byggt är att tagit en annan kvalitetsansvarig då den från Älvsbyhus inte ens visat sig vid huset, dock har jag tur som har en kunnig far som hjälpt mig med det som kunnat påpekas.

Det finns ju massa fördelar att bygga med Älvsbyhus också, du har ett fast pris med grund som ingår (dock tillkommer grus till grunden vilket är beroende på hur din tomt ser ut), modulerna till huset byggs inomhus och sen tar det bara ungefär 5 veckor att få det klart på plats, taket kommer på första dagen så risk för fukt är minimal.
Sen såklart om man vill ha "lyxigare" så får man ordna med kakling själv till badrummen om man vill ha det, golvvärme går ju heller inte att få.

Nej ta dig en ordentlig funderare på om det inte är värt att satsa på ett älvsbyhus ändå, man får otroligt mycket för pengarna.
 
Snurrepurran skrev:
Så... vågar man? Eller förtjänar de sitt rykte?
Ingen rök utan eld............

Om ni ändå väljer att bygga med dem så rekommenderar jag (å det skarpaste) att ni själva utser och anlitar en egen, duktig kvalitetsansvarig och en egen, certifierad besiktningsman.
OK, det är några tusenlappar i kostnad, men det är väl satsade pengar.
 
Du kan plocka vilket husföretag som helst som finns omnämnda på den här sidan och de flesta har missnöjda kunder i någon form. I 99% av fallen så beror missnöjet på hur huset monterats. Har själv ett LB-hus som vi är otroligt nöjda med, medan ett antal på detta forum har upplevt precis motsatsen. Personligen tror jag inte ett dugg på at kvalitén skulle vara dålig på Älvsbyhus. Åtminstone inte sämre än på andra husföretag. Standarden kan förstås vara lägre, vilket man kan förvänta sig med det lägre priset.

Mitt råd är därmed som nämns ovan: Anlita en egen opartisk kvalitetsansvarig och besiktningsman. Jag fattar inte hur någon från byggföretaget tillåts vara kvalitetsansvarig. Det är ju som ett skämt...

Tycker inte ni ska hänga upp er på att några få har synpunkter på Älvsbyhus. Kom ihåg att de smäller upp fler hus än alla andra tillverkare och antalet missnöjda ökar därmed per automatik. Procentuellt skulle jag gissa att det inte skiljer nämnvärt från övriga tillverkare.
 
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Exakt hur mycket är det man får för pengarna egentligen? Dvs, hur mycket kostar ett 1,5-plans älvsbyn på runt 180 kvadrat (när ovanvåningen är färdig)?
 
Jag har en nära vän som låtit bygga ett älvsbyhus. Det verkar helt ok om man nöjer sig med deras standard tillval. Men ifall man vill ha kaklat badrum eller något annat utanför standard så blir det krångligt. Min vänn är mycket nöjd med sitt hus. Men det är som nämnts tidigare mycket beroende på vilken firma som sätter upp huset
 
Jag vågade inte bygga med Älvsbyhus. Var helt inställd på dessa till en början men sorterade ganska snabbt bort deras offert. Välj istället Smålandsvillan eller som har en mycket bättre grundkonstruktion och som fajtas i samma prissegment. Björklidenhus tror jag är det bästa valet (de har ju totalentreprenad dessutom) av de du nämnder men det är ju dyrare också.

Jag kommer alltid att vara skeptisk till husföretag som inte är beredda att ta ett helhetsansvar för byggnationen. Det vore ju inte så svårt att även inkludera grunden i entreprenaden, men av någon underlig (ironisk) anledning så vägrar de.
 
kungkokos, mannen som skrivit 932 inlägg och i alla kan man hitta ordet totalentreprenad :D (inget illa menat).

Vårt första hus vi byggde var ett Eksjöhus, brevid oss var det ett Älvsbyhus. Det jag reagerade på var att det "bara" kostade 250000 mindre än vårat hus. Beroende på hur er budget ser ut så finns det flera husföretag som säljer hus i sk budgetserier, dock med kvalitet och standard som i mina ögon vida överstiger Älvsbyhus. Annars håller jag med kungkokos, kolla Smålandsvillan. Har vänner som bor i sådana och de känns helt ok.
 
smålandsvillan har sämre väggkonstruktion...
 
försök få tag på referenser som byggt med samma bygglag som du skulle bygga med - ett bra bygglag verkar var det som skiljer nöjda från missnöjda älvsbyhusbyggare
 
  • Gilla
Byggherre
  • Laddar…
Jag har hört både och. Har vänner som byggt med Älvsbyhus och tycker att det är "ok". Hade det funnits tomter som Älvsbyhus inte köpt upp hade de byggt med någon annan. De är inte missnöjda med sitt boende, men skulle inte bygga med dem igen. Vi valde en annan hustillverkare efter att ha träffat säljteamet som inte gav något vidare proffessionellt intryck. Inte speciellt samarbetsvilliga förrän de märker att man inte är intresserad längre.
 
bumpaberra skrev:
kungkokos, mannen som skrivit 932 inlägg och i alla kan man hitta ordet totalentreprenad :D (inget illa menat).
Exakt (no offence taken)! Jag skulle inte köpa en Volvo i byggsats heller och låta lokala garaget skruva ihop det. Och då handlar det bara om 250 000 istället för det 10-dubbla. Upplägget är som gjort för tvister och trassel (har sett en del sånt då min fru är domare + att vi själva skulle fått trubbel om vi inte haft totalentreprenad). Ta fullt ansvar för det du säljer, eller låt bli att sälja (nu hårddrar jag lite bara för effektens skull).

Kalla mig fegis om du vill, men jag är ju trots allt Svenne :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.