Det har blivit dags för inkakling av badkaret.
Köpte ett badkar från byggvaruhuset där man köpte kar, och "box" ihop.
"boxen" var i frigolit och instruktionen från bvaruhuset var att man kaklar direkt mot frigoliten.

Efter att ha pratat med en plattsättare ang. inkakling av badkar, så använder man ju ofta fiberarmerade byggskivor och bygger boxar,sidor osv.

En fråga som dök upp är om den medlevererade frigolitboxen är för mjuk att sätta plattor mot?

Någon med erfarenheter?
 
Mitt badkar levererades också med vanlig cellplast för inkakling, funderar dock på att använda jackon våtrumsskiva istället. Det är en hårdare cellplast med en betong/putsyta på.
 
ok, ingen som provat att kaklat direkt mot cellplast?
förkastligt eller ok?
blir ju lite kaka-på-kaka annars känns det som.
 
Om boxen är avsett för kakling så bör det såklart funka. Själv byggde jag med den armerade sorten (Tebo byggelement), men hade jag fått med en modul att kakla på hade jag definitivt använt den istället. Funkar det inte så får väl byggvaruhuset pröjsa för en annan variant, men jag skulle åtminstone ha testat först.
 
såsant !
Dubbelkollade idag med ett annat bygg-v-hus som också säljer liknande, de instämde att det är bara att köra på.
 
titta utifall du behöver nå annat lim än ex kakelfix på cellplasten??
 
Vart kan man köpa ett cellplast badkar till bra pris? Någon som vet eller har tips?:surprised:
 
Bra pris vete f-n, då skivorna som är gjorda för kakling är styva, armerade och därmed inte jättebilliga. Däremot är de fantastiska att jobba med. Det finns två huvudsakliga fabrikat, Lux-skivor och Tebo Byggelement. Själv använde jag de sistnämnda som jag köpte via en lokal kakelbutik och jag är otroligt nöjd med dem.

Har en granne som kaklat direkt på de blå, styvare frigolitskivorna. Vet inte hur det funkar. Risken finns såklart att fixen inte fäster ordentligt på dessa och att kaklet därmed lossnar efter ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.