Hej.

Jag ska limma upp gipsskivor i vårt trapphus och har tidigare använt PL600 och tycker att det funkat bra.

Men nu ska jag limma upp rätt många skivor och tidigare har jag använt en hel patron till varje skiva.

Jag kanske limmar för mycket men vågar inte riskera att ta för lite heller.

Finns det något billigare alternativ som funkar lika bra eller bättre? PL600 kostar där jag handlar 49 kr/patron.

/ M.
 
Vilket material har du bakom gipsen, alltså vad limmar du emot?
 
Skivlim G46 från Gyproc ?
 
Väggarna är putsade och sen målade med plastfärg.



imported_Anders_S: Vad kostar den tro?
 
Kostar ca 1400 spänn för 15 liter. Går åt 0,5 l vid hellimning. Är dock osäker på hur mycket man behöver limma. Hellimning känns överkurs (och dyrt).
 
15 liter. Ja nu pratar vi. Då kan jag limma som bara den.
 
Annars fungerar det utmärkt att limma med gipsbruk. Kostar ett par hundra för en hel säck (som du blandar ut med vatten). Jag har använd det för att limma upp gipsskivor på mina tapetklädda tegelväggar. Har nu suttit uppe i 10 år utan problem!
 
JLT skrev:
Annars fungerar det utmärkt att limma med gipsbruk. Kostar ett par hundra för en hel säck (som du blandar ut med vatten). Jag har använd det för att limma upp gipsskivor på mina tapetklädda tegelväggar. Har nu suttit uppe i 10 år utan problem!
Jag håller med! Kör med gipsbruk, eller är det även taket/snedtaket som ska gipsas? Använd i så fall gipsbruk på väggarna och pl600 i taket. Kakelfix borde också kunna fungera och där har du snabbare vidhäftning. Köps ju också på 25kg säck och kostar ett par hundringar.
 
Är det helt torra innerväggar så blir det kalasbilligt/bra med gipsbruk!
 
Sjysst.

Men funkar det även på målade väggar? De suger ju inte så mycket som tapet eller rå puts.
Det är bara på väggar som det ska fästas skivor.

Ska man täcka hela skivan med gipsbruk eller räcker det att ta i strängar som min lilla illustration?

Och hur tjockt ska man sätta bruket?
 
  • Bruk.jpg
Sätt några rejäla "kladdar" på baksidan. Sedan knackar du in skivan med en bräda och en hammare.
 
Tack. Såg nu att det i PDF-filen som Norell tipsade om stod allt jag behövde veta.

Nu blev det billigt dessutom :)

Jag har dessutom redan 25 kg gipsspackel hemma.

Tack som bara den för svaren. Sparar mig massor med pengar.
 
Ursäkta min nyfikenhet, men varför måste du limma alla skivorna? Finns det verkligen inget att skruva i?!?
 
För att det är smidigt och snabbt och väggen är av betong som behövs borras i förr att sätta skruvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.