Hej
Bygger en 1 1/2 planare och väntar på lösull till taket. Plastfolie är uppsträckt mellan takstolar och ytterväggar(är isolerade).

I fredags placerades en 9kw byggfläkt på nedervåningen att påbörja torkprocessen av plattan, vilket på lördagen visade sig i form av stor mängd droppar på plastfolien i taket på övervåningen, en ram av is i en del fönsterrutorna på övervåningen, vattenpölar på undervåningen av vatten som runnit via plastfolien i taket/snedtaket på övervåningen, ner och igenom isoleringen i mellanbjälklaget.

Alla hantverkare jag talat med garanterar att fukten kommer att torka ur när väl plattan är torr.

Jag litar på dem men kan inte låta bli att vara nervös över följderna av att fukt/vatten transporteras genom isoleringen.

Är oerhört tacksam om någon vill dela med sig av sin erfarenhet kring detta!
 
Jag har läst här på forumet att man inte ska sätta på värmen förrän taket isolerats. Annars blir det just som du skriver, en massa kondens och fuktigt inomhus.

Mitt bygge befinner sig i samma skede som ditt, men jag har valt att vänta med värmen tills takisoleringen är lagd.

Vilka konsekvenser kondensen kan medför är jag inte tillräckligt insatt i för att besvara. Det kan förhoppningsvis någon annan bättre.
 
Sätt in en avfuktare med det snaraste.
 
Våran arkitekt som vi har använt oss av talade om för oss redan i ett tidigt skede att man inte skulle sätta på värmeninnan man hade isolerat taket.
Dom hade flera hus som drabbats av svartmögel p.g.a att kunden hade satt på värmen innan taket hade isolerats.
Detta ledde till byte av yttertak, tråkigt..
 
dansor skrev:
Våran arkitekt som vi har använt oss av talade om för oss redan i ett tidigt skede att man inte skulle sätta på värmeninnan man hade isolerat taket...
Jag kan bara instämma.
Dessutom skulle jag avråda att sätta dit fuktspärren alltför lång tid innan man isolerar.
Aningen "fritt blås" utan isolering, eller en färdig konstruktion med isolering och ångspärr.

Viktigt är också att man inte bara sätter på värme. Den fuktiga luften måste också ha någonstans att ta vägen. Antingen ser man till att huset ges möjlighet att lufta ut genom tex springor runt fönstren (man väntar altså med drevningen), vädring dagtid etc. eller så ställer man in en avfuktare som tar bort fukten ur luften.
 
F
Utan takisolering så kondenserar den uppvärmda fuktbärande luften inomhus på insidan av plasten. Det blir så kallt nära plasten att kondenseringspunkten hamnar inanför diffusionstätningen på samma sätt som vid ruskigt stora köldbryggor.
 
F
dansor skrev:
Våran arkitekt som vi har använt oss av talade om för oss redan i ett tidigt skede att man inte skulle sätta på värmeninnan man hade isolerat taket.
Dom hade flera hus som drabbats av svartmögel p.g.a att kunden hade satt på värmen innan taket hade isolerats.
Detta ledde till byte av yttertak, tråkigt..
Kan du förklara det närmare? Med fuktspärr på plats så borde yttertaket vara ganska säkert vid en normalt ventilerad vind med eller utan isolering eller?
 
fsn skrev:
Kan du förklara det närmare? Med fuktspärr på plats så borde yttertaket vara ganska säkert vid en normalt ventilerad vind med eller utan isolering eller?
Troligen fanns där bara takstolar,råspont och papp kanske,
isolerades antagligen inifrån vid ett senare tillfälle, när virket hunnit suga i sig...
 
Vi har sänkt effekten på fläkten och öppnat fönster på övervåningen. Kondensen har försvunnit och pölarna på undervåningen har torkat upp. Det dröjer ännu några veckor innan isoleringen sprutas, så när jag läser att det finns risker med att ha någon värme på alls blir jag skraj. Är tacksam för ytterliggare fördjupning. Tack
 
Måste bara tillägga att våra grannar, vilka ligger ungefär i fas med oss, har haft byggfläktar igång sedan taket blev tätt(papp, råspont ej isolering) och värme måste de haft så det räcker för när tegelt var lagt för ca en månad sedan var deras tak snöfritt medans resten av området hade idylliskt med snö på taken. Plus att de nu fått installerat en elkasset till golvvärmen för att påskynda torktiden på plattan fastän de ej isolerat taket. De gjöt i typ oktober. Tycker det känns taskigt av alla man är i kontakt med under byggets gång som har kunskapen, att inte informera om detta.
 
Är nog ingen fara att värma upp bara du ser till att den fuktiga luften kommer bort. Antingen genom att öppna fönstren uppe så du får bra ventilation där eller genom avfuktare som någon nämde tidigare vilket troligen sparar en del energi för dig. Annars ska det ju inte vara någon fara när du nu plastat på insidan. Möglet borde väl uppkomma om man inte har ångspärr och värmer upp huset invändigt med resultat att varm fuktig luft kondenseras på träkonstruktionerna i väggar och tak = svartmögel. Men i ditt fall är det ingen fara. Så värm du på men se till att vädra bort fukten annars har du ju den kvar i huset.
 
Känner mig lugnare nu! Tack alla för svar och synpunkter.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.