Hej

Jag har ett långsiktigt renoveringsobjekt. Jag skulle behöva lite hjälp med planlösningen. Jag har haft lite funderingar på att be en arkitekt titta på det men en förfrågan här kan kanske ge lite mer ideer och början till lösningar.

Den befintliga planlösningen, Den består av ett centralt rum och två flyglar det har tidigare varit tre separata enheter: 2 * Kök+rum och ett rum i centrum, Hallen var tidigare uppdelad i 3 små hallar. (Jag har alltså 3 ytterdörrar). Väggarna mellan kök och rum är inte bärande.

Inget vatten eller avlopp är indraget än och uppvärming skedde via spisar och kakelugnar. Jag vill nog iallafall ha en kakelugn kvar men annars är jag öppen för alla förslag. Framtida uppvärmning kommer att ske via sjövärme.

Toalett/badrum/tvätt/värmepump ska in någonstans... även nåt/några sovrum.

mvh
ATW
 
  • Planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var sitter fönster och dörrar på ytterväggarna? För dem har du inte tänkt flytta på, eller?
 
Bifogar en paintad skiss där man se fönster och dörrar,

Tre ytterdörrar och ett fönster i varje vägg förutom i centrumrummet som har två i en vägg.

Det är ju en väldigt symmetrisk lösning för tillfället men jag är beredd att ta bort fönster och flytta dörrar om det finns behov.

/ATW
 
  • Planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man måste veta mer om kåken för att ge vettiga lösningar.

Jag gissar detta är en arbetarbostad på någon större gård. Byggnaden bör vara uppförd någon gång innan statarsystemet upphävdes, och du bör hålla fingrarna i kors bakom ryggen när du begär bygglov: Statarlängorna har rivits bort i en blandning av raseri och skam. Nu börjar de bli bristvara.

Redan att förvandla byggnaden till bostad till bara ETT hushåll är en förändring av användningen, som kommer att skymma ursprunget. Man kan inte bo i ett "museum", men man bör vara mycket varsam. Själv skulle jag dra gränsen någonstans vid att tillåta mig sätta igen två av de tre ytterdörrarna, MEN behålla planlösningen i stort sett intakt.

Med den premissen tror jag bästa lösningen blir att avdela halva hallen till ett kompakt badrum med tvättmaskin och torktumlare. Övriga fem rumsenheter behåller du med samtliga befintliga fönster. Behåll samtliga eldstäder!

Som kök väljer du ut det ena av de två befintliga köken nedåt i bild, och lägg (om möjligt) rördragningarna i den innervägg som ersätter befintlig dörr mot hallen, och det nya badrummet.

Summan blir att två av rummen blir genomgångsrum för att komma till köket. De två rummen i ena flygeln passar fint som rymliga sovrum. Nackdelarna med denna lösning blir att ni får ett ganska litet badrum, köket hamnar en aning offside, och sällskapsrummen blir en aning svårmöblerade. De stora fördelarna blir att ingrepp och kostnader blir relativt små.

OM (och bara OM) ni kommer fram till att ni ändå vill slippa nämnda nackdelar bör ni överväga tillbyggnad hellre än att bryta sönder planlösningen. Det kommer sannolikt att bli både billigare och bättre. Men ska vi resonera ett sådant projekt måste man veta lite mer om tak, grund, omgivning och era behov.
 
Jag ska ta lite bilder och bifoga vid tillfälle, Det är ingen statarbostad men dock har det bott arbetare i den (det fanns gruvor i trakten). Huset byggdes av min Farfars far i början av 1900-talet och de hyrde ut mittenrummet och den högra delen för att få in lite pengar och bodde själva i den vänstra delen. Utedasset firade hundraårsjubileum i somras då det byggdes den 16 juni 1908 (enligt text i dasset), självklart finns det tre ytterdörrar på dasset också.

Min farfar hade tio syskon så jag förstår fortfarande inte hur de fick plats ;).

Målet är att bevara så mycket som möjligt av utseende och innehåll. Då huset har stått obebott sen sextiotalet har det en hel del skador som jag för tillfället håller på och river i medan jag funderar hur jag vill ha det.
 
Det finns en särskild tråd för "bevarande" i detta forum. Du kommer att få mycket nytta av folk där! :)

Ta reda på ALLT du kan av ännu levande om vad de vet. Var tvättade man? Var ställde man maten? Hade man gris? Var låg skolan? ...
 
Jag tycker verkligen planlösningen är underbar, med möjlighet att göra den rundgående: detta är ett jätteplus för mig. Jag skulle som några sagt tidigare behålla så mycket som möjligt, även kakelugnar och åtminstone en av vedspisarna.

Jag skulle ha kök och vardagsrum i den del som har det trevligaste kvällsljuset/utsikten, mittenrummet som bibliotek/ arbetsrum eller "allrum", sovrum i det återstående rummet och bygga om det andra köket till badrum + evt ett mindre sovrum.

Alternativt: kan man förstora hallen/bygga till så att ingången ligger i liv med övriga fasaden, och på så vis få plats med ett badrum i det som är hallen utan att behöva bygga för ingången till något av de gamla köken. På så sätt skulle du få två stora sovrum.

Det skulle vara kul att se hur huset ser ut utvändigt.
 
Det är tyvärr svårt att skapa rundgång genom köket, åtminstone om man vill rita in stora, rationella arbetsytor och behålla befintlig järnspis som en integrerad och fullt fungerande del av det nya köket.

Två innerdörrar från köket erhåller man bara genom att antingen splittra upp köket eller genom att inkräkta på båda ytterväggarna. Inget av dessa alternativ är riktigt kanonbra.

Om man utgår från en lokalisering av ny elspis i närheten av befintlig järnspis bör man bygga på med sammanhängende arbets-/diskbänk. Därför bör man undvika en dörr inom ett avstånd på minimum 240 cm räknat från kökets innersta hörn.
 
Ett par bilder tagna för en timme sen, ingången är från den skuggiga sidan men jag tror man kan ana de tre dörrarna iallafall, den andra bilden är från baksidan.
Baksidan är även sjösidan så utsikten är fin från den sidan.

/ATW
 
  • fram.jpg
  • Bak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnaden verkar vara uppförd någonstans i närheten av första värlskriget. Jag skulle gissa att du har stående timmer eller plank i väggarna.

Jag står fast vid uppfattningen att toa passar bäst i en del av hallen. Köket skulle jag definitivt lägga på den skuggiga entrésidan. Mot sjön skulle det passar bra med en veranda av samma modell som entrén.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.