pefo skrev:
...Borrade nytt hål i somras då ejektorpumpen skar och ejektorn satt fastkilad. Ca 14000:- för 27m, 3m foder. Inkl 3000 för etablering. Ungefär lika mycket för ny dränkpump, svindyra rördelar och inkoppling. ...
Så 14000+14000 kr för 27 meter.

Dvs 28000 för 27 meter.

1000 kr per meter.

Tyckte jag sade det tidigare bara ;-)
 
Mikael_L skrev:
Måste ni gå genom asfaltsbelagd väg kan det dra iväg rätt rejält i kostnad.
Några tusen (ca 5000:) per uppgrävd kvm har jag för mig är en ungefärlig taxa.
+ merjobb för grävmaskinen, då han måste separera de olika lagren i olika högar för att återfylla i samma ordning.

Någon annan har kanske mer säkra uppgifter?
Det är inte en asfaltsbelagd väg, det är en några meter lång gångbana som man
måste igenom.

Tack för prisinfo!
 
Så om det kostar 800 kr/timme att gräva, och det blir tre arbetsdagar
(värsta-scenario) plus att det kostar 5.000 kr/kvm med asfaltsnutten
så borde det gå på ungefär 70.000 att gräva ledningen totalt. Inte så
jättefarligt ändå ju!
 
Mikael_L
Friedschen skrev:
Så om det kostar 800 kr/timme att gräva, och det blir tre arbetsdagar
(värsta-scenario) plus att det kostar 5.000 kr/kvm med asfaltsnutten
så borde det gå på ungefär 70.000 att gräva ledningen totalt. Inte så
jättefarligt ändå ju!
+ 15-25' för rör och slang. Vet inte riktigt vad för dimension som krävs för dessa avstånd. Men 100m PEM 40 mm går väl på runt 2,5 ' och 50mm blir ytterligare några hundringar.
40:-/m för 110mm avlopp. Måste ni ha 160mm blir det ännu drygare ..
 
Då blir det väl ungefär 200.000 kronor för rubb och stubb.
 
Vilken lyx att kunna välja! Jag har precis borrat efter eget vatten. Det visar sig vara otjänligt p g a höga halter arsenik och uran. Du borde kunna knacka på hos en blivande granne och smaka på det kommunala vattnet och tänk vad skönt att kunna lägga tid och energi på annat än att oroa dig över vatten och avlopp mm.
 
mitt råd är kör på kommunalt. Jag själv har enskilt V & A, och det är absolut inte skötselfritt om nån trodde det.
 
kör komunalt vatten det kommer du tjäna på i längden.
för det första så slipper du allt strul med vatten kvalitet och driftstörningar.
sen är det bara en slang in,en mätare och inget mer.

samma med avlopet ett rör in.koppla på hela huset..

Eget vatten.efter allt borrande och avgifter för vatten och 3kammarbrunn med infiltration hos kommunen
så ska du ha en pump i borrhålet,tryckkärl,ventilpaket mm som du ska ha i huset!! som låter och tar plats.kan även föreligga en risk att ha det inne i huset om något pajjar!
då är ju ett pumphus på tomten att föredra,kostar lite mer i arbete att bygga allt detta extra så att säga.ev skit lukt från ventilationen på infiltrationen kan du räkna med.

en sak till om eget vatten det är ingen garanti att du får ett bra vatten och även om du får det så kan det när som helst förändras.kalk,radon,järn,mangan mm. det räcker att någon längre bort borrar vatten eller energihål så kan det förändra grundvatten flödet och vips så får du en annan tillströmning till din brunn och du har problem.
allt som berör vatten och avlopp får du betala själv.glöm inte det

allt som är före mätaren på komunalt vatten behöver inte du betala för om det händer nått.det är kommunens så att säga.

jaja det är ditt val och lycka till!!
 
Häromkring så är kommunvattnet "odrickbart". Sjövatten+klor kan aldrig bli bra. Far & mor kommer hit med dunken och hämtar.

Kolla upp hur vattnet smakar.

Det är heller inte dyrt med eget borrhål när allt är betalt. Har man gjort det riktigt så ska det hålla många år. Vi har haft detta borrhål i 30 år och aldrig haft problem med själva vattnet. Men pumpen drar ju en del el som i kommunfallet du slipper betala.

Att duscha i det folk i stan i bästa fall köper på flaska ser jag som självklart :D
 
Angelven skrev:
Så 14000+14000 kr för 27 meter.

Dvs 28000 för 27 meter.

1000 kr per meter.

Tyckte jag sade det tidigare bara ;-)
:confused: Nu förstår jag inte vad du menar.

Borrhål, 27m - 12687:- Inkl etablering och 3m foder. 470:-/m utslaget. Ytterligare meter hade kostat 250:-/m så ett 90-metershål hade kostat lite drygt 28.000:-.
 
storstockholms vvs skrev:
kör komunalt vatten det kommer du tjäna på i längden.
för det första så slipper du allt strul med vatten kvalitet och driftstörningar.
sen är det bara en slang in,en mätare och inget mer.

samma med avlopet ett rör in.koppla på hela huset..

Eget vatten.efter allt borrande och avgifter för vatten och 3kammarbrunn med infiltration hos kommunen
så ska du ha en pump i borrhålet,tryckkärl,ventilpaket mm som du ska ha i huset!! som låter och tar plats.kan även föreligga en risk att ha det inne i huset om något pajjar!
då är ju ett pumphus på tomten att föredra,kostar lite mer i arbete att bygga allt detta extra så att säga.ev skit lukt från ventilationen på infiltrationen kan du räkna med.

en sak till om eget vatten det är ingen garanti att du får ett bra vatten och även om du får det så kan det när som helst förändras.kalk,radon,järn,mangan mm. det räcker att någon längre bort borrar vatten eller energihål så kan det förändra grundvatten flödet och vips så får du en annan tillströmning till din brunn och du har problem.
allt som berör vatten och avlopp får du betala själv.glöm inte det

allt som är före mätaren på komunalt vatten behöver inte du betala för om det händer nått.det är kommunens så att säga.

jaja det är ditt val och lycka till!!
Tack för bra svar!

Den viktigaste aspekten tycker jag, förutom allt det du listar, är att man ju kan bli
tvungen att ÄNDÅ ansluta sig kommunalt i framtiden. Och då har man ju slängt
pengarna i sjön om man borrar eget...
 
storstockholms vvs skrev:
allt som är före mätaren på komunalt vatten behöver inte du betala för om det händer nått.det är kommunens så att säga.
Jag vill bara klarlägga lite saker som har skrivits i den här tråden. För det första: Allt före ANSLUTNINGSPUNKTEN är kommunens, det har ingenting med vattenmätaren att göra. Anslutningspunkten är oftast vid tomtgränsen.

Vidare är VA-avgiften ingen skatt, det finns lagar och regler som styr var VA-pengarna får ta vägen, och hur mycket som fås ta ut. VA-avgiften finansierar inga skolor, vårdhem o.s.v.

Tack för mig.
 
Mikael_L
vav skrev:
Vidare är VA-avgiften ingen skatt, det finns lagar och regler som styr var VA-pengarna får ta vägen, och hur mycket som fås ta ut. VA-avgiften finansierar inga skolor, vårdhem o.s.v.
Japp, både enligt lagen och i teorin ... ;)
 
Vi har det just nu jäkligt förspänt.
4 hus som delar på en brunn. Mycket vatten i den, man kan vattna gräsmattan på sommaren.
Till det så har vi kommunalt avlopp.

Gott, billigt vatten och ett avlopp som bara funkar.
Tummen upp på den lösningen.
 
Det finns ju alternativ till markbädd också, i form av minireningsverk osv. vi valde reningsverk av den anledning att det "enda" man måste göra är att byta filtermaterial med 4-5 års mellanrum vilket man ganska enkelt gör utan att behöva gräva ny infiltration osv.
Eget vatten är i vår kommun en självklarhet då det kommunala vattnet i åratal dragits med förhöjda flouridhalter (och nej, jag tilltalas inte av att åka ner till dagis med 5,10,25litersdunken för att hämta renat vatten).
Visst vi har en filteranläggning då vi har hårt vatten.
Driftkostnaderna i övrigt är väl rätt humana, vi har bytt pump i år då den förra sa upp sig efter 13år, detta är dock ganska kort tid för en pump men hårt aggresivt vatten är inte snällt mot pumpen.
Elen som går åt för att pumpa upp vattnet har jag inte kollat vad det kan röra sig om men pumpen är ju inte på så många watt och den går inte direkt konstant så...

//Markus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.