Vi ska i veckan skriva kontrakt på ett hus.

För någon vecka sedan sa mäklaren att nuvarande ägaren skulle ta bort oljetanken som inte använts på ganska många år innan de flyttar. Som vi förstod det så var det för att han var tvungen av någon anledning. Brandrisk kanske?

Förra veckan sa iaf mäklaren i ett mail att ägaren tömmer och torrtorkar den, men kommer inte att ta bort den. Varför vet vi inte.

Nu är frågan om vi kan åka på att ta bort den? Utrymmet behöver vi inte så det gör inget att den står där, men eftersom det först lät som han var tvungen så funderar vi på om det kan räcka med det han redan gjort.

Någon som vet?
 
Jag skulle inte göra det gratis... ett helvetiskt jobb som luktarilla och ahr stor brandrisk... Finns företag som fixar detta

Vet inte om tomma tankar behöver besiktigas, men oljetankar måste godkännas nu för tiden...
 
H
Muntliga löften är lika bindande som skriftliga. har han sagt att tanken ska tas bort så ska den också bort. I annat fall får du dra av se 3000-5000 kr det kostar att anlita en firma att ta bort den. Alla befintliga tankar ska enligt bestämmelser besiktas, där kan du åka på kostnader senare även om den står kvar. Praxis är att köparen inte skriver på något bindande kontrakt förrän tanken är bortforslad.
 
Stå på er och kräv att det ursprungliga löftet uppfylls, det är som tidigare medlemmar skrivit att det är kanske inget direkt som lockar att göra själv.. Vi har precis tagit bort vår med hjälp av en hantverkare och det gick på 3000:- och då var han ändå billig!

Det finns en risk att en oljetank så småningom rostar sönder och då kan eventuellt spill rinna ut och den lukten försvinner typ aldrig! Dessutom, om de redan nu velar hit och dit om hur problemet ska lösas, vilka garantier har ni då på att den verkligen töms och torrtorkas? Bättre få bort eländet innan ni flyttar dit om du frågar mig, annars kräv en rejäl slant för besväret! Lycka till!
 
JAg ska inte svära på det, men jag har för mig att det finns bestämmelser kring att oljetankar som inte längre används måste tas bort.
Borde i så fall gå att kolla med kommunens miljöhandläggare.

Det finns hur som helst ingen anledning att ha kvar oljetanken. Ni lär inte börja elda olja igen och den blir inte billigare att demontera om man väntar. Tvärtom är det en god chans att det blir dyrare, speciellt om den börjar läcka och ni åker på sanering.
 
Nu har det antagligen ordnat sig så att nuvarnade ägaren får stå för besiktningen eftersom han borde gjort det för ett par år sedan.

Om han sen gör den obrukbar eller bara besiktiga vet vi inte och det får bli som det blir med det. Vi kan iaf inte åka på nått när detta är gjort och det är viktigast.
 
H
Besiktningen? Det är väl att ta bort tanken som kostar pengar. Verkar bara vara ett sätt från mäklaren och ägaren att slippa undan. Besiktning har absolut inget värde om du inte ska använda tanken. Låt dom ta bort tanken innan du skriver på några papper eller sänk priset med 5000 kr och anlita en firma att ta bort den. Har mäklaren sagt att tanken ska tas bort så är den frågan avgjord. Mäklaren ska vara en neutral part och inte någon springpojke åt säljaren.
 
Det kostar 2500 kr att besiktiga den så det är inte gratis.

Just nu är det just det som känns viktigast så vi inte åker på nått med försäkringar osv sen.

Att tvinga dom att ta bort den helt känns inte rätt.

Såg att jag inte förklarat varför mäklaren sagt att den skulle plockas bort först.

Mäklaren hade ringt frun som står som ägare och frågat om tanken var besiktigad. Hon hade då sagt att de plockar bort den. Men när hon kom hem och sa det till maken som verkar vara den som sköter och bestämmer om huset så säger han att de gör de inte alls.

Eftersom vi inte vill bråka mer än nödvändigt så tänker vi inte hävda att vi fått ett muntligt löfte.
 
Redigerat:
H
Andra som köpt villor de senaste 2 åren har regelmässigt krävt att tanken ska tas bort så det är mäklarna vana vid.
Varför skänka bort 4000-5000. Ett löfte är ett löfte.
Och varför kosta på 2500 om tanken ändå bara står ivägen?
 
Jag hade bett att få de 2500kr och sen tagit bort tanken.
Men om du inte tycker att tanken är ivägen så kan du ju låta säljarna besiktiga den och då skjuter du upp problemet i sex år då det är dags att besiktiga igen.
/Funkis
 
Annkina skrev:
Som vi förstod det så var det för att han var tvungen av någon anledning. Brandrisk kanske?
Anldeningen till inspektion är att man skall upptäcka icke fungerande överfyllningsskydd & eventuella rosthål. Gör man inte detta och det blir överfyllnad eller läckage och du har underlåtit att besiktiga tanken blir du åtal enligt miljölagen.

Är dock tanken tom och ordentligt rengjord (inte bara utpumpad) vilket jag förstår att dom skulle göra så skulle jag inte bråka så mycket. +att påfyllningsröret kapas/plomberas med betong. Alternativt dela på kostnaden för tankdemonteringen som kostar ca 5000:-
 
ppalm skrev:
Anldeningen till inspektion är att man skall upptäcka icke fungerande överfyllningsskydd & eventuella rosthål. Gör man inte detta och det blir överfyllnad eller läckage och du har underlåtit att besiktiga tanken blir du åtal enligt miljölagen.

Är dock tanken tom och ordentligt rengjord (inte bara utpumpad) vilket jag förstår att dom skulle göra så skulle jag inte bråka så mycket. +att påfyllningsröret kapas/plomberas med betong. Alternativt dela på kostnaden för tankdemonteringen som kostar ca 5000:-
Efter lite "undersökningar" så kom vi också fram till att det var därför. :)

Nu har han gått med på att sätta igen påfyllnadshålen och göra tanken obrukbar och betala besiktningen.
Så det löste sig när han fick tänka efter och inse att det är nått han skulle gjort för flera år sedan och inget vi ska betala.

Att tanken står kvar har ingen betydelse. Den är inte alls ivägen och vi behöver inte platsen.
 
Skönt det löste sig.
Då har du ju skortvärdet kvar.
Tror plåten bruka generera runt 300:- om du får iväg den till typ stena metall.
 
Slängde ut min tank men ångrar mig faktiskt. Flera alternativ till olja har dykt upp efter det att den åkte ut. Jag har blivit erbjuden både separerad frityrolja samt restprodukter från biodiesel tillverkning för mellan 1-5 kr litern. Med en brännare för 14000 hade detta gått att köra i oljepannan utan problem. Bära pellets är riktigt drygt och trist
 
Hejsan!
Har man funderingar vad som gäller för oljetank så är det bara att kontakta swedack, ett urklipp från deras hemsida : Kontrollorgan för cisterner/oljetankar

SWEDAC ackrediterar kontrollorgan för cisterner, t ex en oljetank. Bedömningen sker mot standarden SS EN ISO/IEC 17020. För mer information, ring SWEDAC tel. 033-17 77 00.

Så här söker du efter ackrediterade företag som kontrollerar cisterner

SWEDAC ackrediterar också företag som frivilligt ansöker om ackreditering för cisterndemontering, t ex borttagning av gamla oljetankar.
Bifogad fil B52-1 Ansökan kontrollorgan 070301
.Bilaga till ansökan
.
Vägledning för upprättande av kvalitetsmanual för ackrediterade kontrollorgan inom ackrediteringsområdena cisterner och gasflaskor
.
Föreskrifter cisterner
.

Mvh Lars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.