Hej

Jag skrev i en annan tråd om detta som nu är stängd pga att det dök upp ny info.

Jag köpte hus för drygt 1 år sedan där tvättstugan renoverades 2006. När jag nu ville göra en "minimakeover" av tvättstugan så flyttade jag på VVB (varmvattenberedaren) (270L) och ser då att man inte har flyttat på VVB när man lagt det nya kaklade golvet.

Det kan alltså omöjligt ha gjorts ett ordentligt tätskikt under VVB. Man ser även att man har delat en kakelplatta på mitten för att kila in den från två håll under en fot på VVB.

När det var visning på huset så stod det tvättmaskin och tvättställ på var sida om VVB, båda med vatten och avlopp kopplat till sig.

I övrigt ser golvet bra ut, även kring golvbrunn. Kaklet har även lagts 5 cm upp på väggen.

Det är ägaren till huset som har renoverat tvättstugan. Eftersom tvättstugan har en golvbrunn så klassas rummet som våtutrymme. Våtutrymmen får man som privatperson renovera om man vet vad man faktiskt gör.

Saxad info från klistrad tråd här på forumet:

Den som vill bygga sitt badrum själv kan lugnt välja en av branschreglerna, GVKs ”Säkra våtrum” eller ”Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV)”. Försäkringsbolagen jämställer de två branschreglerna och menar att huvudsaken är att du har följt en av dem och därmed utfört arbetet på ett fackmannamässigt sätt.

Golvet i min tvättstuga är absolut inte fackmannamässigt lagt.

Att jag som köpare har undersökningsplikt är jag medveten om, men att jag ska montera loss en tvättmaskin eller ett tvättställ för att kunna titta in under en VVB för att se hur det i övrigt fina golvet är lagt kan väl inte ses som ett krav? Att man sedan kan montera loss plåten på VVB hade jag inte en aning om och det är väl inte allmänt känt att man kan göra det (kanske för användare av detta forum?!?)? Jag trodde att det bara skulle finnas en stor vattentank innanför plåten (fick hjälp av kunnig person att flytta VVB).

Vad tror ni, har jag rätt att få det felaktiga golvet åtgärdat?

Tack på förhand!

Tack även till er som svarat i den andra tråden ifall ni svarar här med de nya förutsättningarna.

Se bild för hur det såg ut när jag kom in bakom VVB.

Hälsningar

Johan
 
  • tillmäklaren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad var det som var nytt jämfört med förra tråden?
 
räknades en tvättstuga år 2006 som våtutrymme? har du betonggolv? vart står det att bara för ett rum har golvbrunn räknas det som våttytrymme?

man behöver ju inte följa några regler när man bygger men då kan man ju inte räkna med ersättning vid tex vattenskada
 
T
Har det hänt någon vattenskada eller?

Om inte, varför bråka?

Det fyller ju sin funktion och som sagt man behöver inte följa några regler om man inte vill men man kan då inte förvänta sig någon försäkring.

Om det däremot skulle hända något (väldigt liten chans) då kaklet inte utsätts för någon särskild väta eller fukt i en tvättstuga så kan du ju höra av dig till förra ägaren.......
 
Bluff skrev:
...Det kan alltså omöjligt ha gjorts ett ordentligt tätskikt under VVB. Man ser även att man har delat en kakelplatta på mitten för att kila in den från två håll under en fot på VVB...
Men det är ju inte alls säkert att det SKA tätskiktas. Beror på konstruktionen i övrigt så det behöver inte vara fel. Du skrev i den andra tråden att det var markplan. Är det en oisolerad platta på mark så ska golvet nödvändigtvis inte tätas.
 
Jag hade en certifierad fackman på plats idag. Enlig honom så räknas alla rum som har golvbrunn som våtutrymme.

Vad händer om VVB börjar läcka när jag är borta över helgen, 270 l vatten som rinner ut på golvet och ner i golvbrunnen.

Skillnaden från förra inlägget är att jag skippat eventuella fel/åtgärder av golvbrunnen och att jag i förra inlägget skrev att det var renoverat av en fackman.

Nu vet jag inte vad en oisolerad platta är för något. Men kaklet suger fukt. Fixet suger fukt. Blir kakel och fix blött så går det ju självklart upp i väggarna också eftersom det inte är någon fuktspärr mellan golv och vägg.

Det har inte hänt något ännu, men om det händer något så vill jag inte att fukten ska gå upp i väggarna så jag får riva badrummet som ligger på ena sidan och köket som ligger på andra sidan.

/Johan
 
Nja, så farligt är det nog inte. Detta är en tvättstuga där du inte belastar varken kakel eller väggar dagligen med vatten, dvs den risken är borta.
Ditt senario är att varmvattenberedaren börjar läcka någon gång när du inte är hemma, ska vi säga att en beredare håller i 20år, dvs det skulle kunna hända vart 20år och just då du är borta över helgen. Visst hinner det suga in en mindre mängd vatten genom fixet, men inte genom kaklet och det vatten som rinner ut kommer att rinna ned i golvbrunnen.
Skulle väl kunna finnas en risk om den börjar småläcka och du inte ser det, samt att det pågår i månader/år att plattan blir blöt men det är ju inte säkert att det för den skull letar sig upp i väggarna.
Har gjort en liknande lösning på ett källargolv (där ska det iochförsig inte vara ett helt tätskikt) när jag renoverade en tvättstuga där en bergvärmepump installerats och den flyttar man inte så lätt på.

Sedan så har du trots allt en indikation att det inte är en fullständig renovering då du skriver i den andra tråden att det finns en gammal gjutjärnsbrunn kvar, vilket innebär att man borde ställt fördjupande frågor och troligtvis kontrollerat ytterligare. Det går inte att hänvisa till "hade jag inte en aning om och det är väl inte allmänt känt att man kan göra det" som du skriver för då skulle man kunna hävda dolt fel pga att man saknar rätt kunskap för att kontrollera/besikta, utan då måste man anlita personer med kunskap att utföra besiktning.

Du ville få en bedömning av detta och jag skulle inte driva det vidare, och då utgår jag från att gjutjärnsbrunnen enligt texten ovan.
 
Men som jag skrev tidigare i den här tråden så har jag skippat det med gjutjärnsbrun pga att det faktiskt var en plastbrunn. Dock en gamal sådan, men fortfarande en palstbrunn.

VVB håller i regel i 20 år, men vad händer om just min bara håller i 4 år? Sen så kommer inkommande vatten just till tvättstugan. Från tvättstugan går sedan vattnet ut till resten av huset, det finns alltså en mängd kopplingar som kan springa läck (2 vattenutkast, kök, badrum och toalett).

Och sedan kopplar jag även till det som min fackman sa. Finns det en golvbrunn i rummet så ses det som våtutrymme och ska därför ha en fuktspärr som ett våtutrymme.

Felet ligger i golvet och detta fel var i innerkant under en VVB. Sidorna av VVB var täkta av utrustning som hade vatten och avlopp kopplat till sig så man kunnde inte dra ut detta för att titta bakom, då borde det i alla fall i mina ögon ses som ett dolt fel.

Har jag så fel?

/Johan
 
Jo men det spelar ingen roll att det är en plastbrunn, den är för gammal, DET skall man upptäcka när man fullgör sin undersökningsplikt. I och med att det överhuvudtaget finns något i ett våtrum som är fel eller som man har anledning att misstänka är fel, så är du skyldig att göra en fördjupad undersökning om du skall anses ha fullgjort undersökningsplikten. Och i en fördjupad undersökning ingår definitivt att flytta på tvättmaskiner (det skall man göra även vid en vanlig undersökning). Det spelar ingen roll att du inte hävdar fel på brunnen, den ingår ialla fall i undersökningsplikten.

På samma sätt, om du kommer in i ett badrum utfört förra året och hittar en toapappershållare som sitter löst. Då vet du att underlaget är felaktigt utfört, och i princip så måste du då misstänka att det inte heller finns ett tätskikt i badrummet.

Så det som juridiskt är intressant här är huruvida utfästelsen från säljaren minskar din undersökningsplikt så mycket att det var OK att missa detta.

Och givetvis ännu mer relevant fråga: Ärdet överhuvudtaget ett fel enl. de regler som rådde 2006.
 
GVK´s definition:

Våtutrymme
Golv, väggar och tak som kan utsättas för vattenstänk, våtrengöring, kondensvatten eller hög luftfuktighet, skall ha ett vattenavvisande ytskikt.

Golv och väggar som kommer att utsättas för vattenspolning, vattenspill eller utläckande vatten skall ha ett vattentätt ytskikt, om angränsande byggnadsdelar och utrymmen inte tål sådan fuktpåverkan.

I utrymmen med golvavlopp skall golvet ha fall mot avlopp i sådana delar av utrymmet som regelmässigt blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Bakfall får inte förekomma i någon del av utrymmet.

Fogar, anslutningar, infästningar och genomföringar i vattentäta skikt skall också vara vattentäta.


Vad är då dolda fel?
Jo följande, enl. utbildningen för fastighetsmäklare:

Ett dolt fel är ett fel som fanns vid försäljningen men inte kunde upptäckas vid en noggrann undersökning/besiktning av huset.

Det är svårt att definiera begreppet dolda fel, men det rör sig om fel som varken säljaren eller köparen kände till och som köparen vid en noggrann undersökning inte har kunnat upptäcka, eller borde ha räknat med om man ser till husets ålder, pris och skick.

Det betyder att du t ex inte kan förvänta dig att dräneringen och avloppet ska vara felfria i en hundra år gammal fastighet. Är huset gammalt, slitet eller har du köpt det relativt billigt är det svårt att få ersättning för dolda fel från säljaren.
 
Bluff skrev:
Jag hade en certifierad fackman på plats idag. Enlig honom så räknas alla rum som har golvbrunn som våtutrymme.
Visst, men det betyder nödvändigtvis inte att det ovillkorligen SKA tätskiktas.

Bluff skrev:
Vad händer om VVB börjar läcka när jag är borta över helgen, 270 l vatten som rinner ut på golvet och ner i golvbrunnen.
Det mesta rinner ner i brunnen.

Bluff skrev:
Nu vet jag inte vad en oisolerad platta är för något. Men kaklet suger fukt. Fixet suger fukt. Blir kakel och fix blött så går det ju självklart upp i väggarna också eftersom det inte är någon fuktspärr mellan golv och vägg.
Vet du det eller antar du det? Det är vanligt att det sitter bara en remsa i golv- väggvinkeln.

Har du överhuvudtaget frågat förra ägaren om hur det är gjort? Och varför det är gjort just så? Det kan ju faktiskt vara så att denne visste mer om husets konstruktion och faktiskt har gjort rätt.

Jag tycker du ska fråga förra ägaren och inte direkt utgå från att det är fel gjort. Sedan vara lite mindre rädd för vattenskada.
 
Som Immobil var inne på kan det aldrig vara ett dolt fel eftersom säljaren måste ha känt till förhållandena. Så här ser jag på det: Du skulle ha frågat säljaren om tätskiktet var korrekt utfört under VVB. Har du inte frågat har du inget case, såvida inte säljaren uttryckligen hävdat att det var korrekt utfört. I så fall ljög han och det handlar eventuellt om bedrägligt beteende (som förmodligen ändå är mycket svårt att vinna i en domstol). Om du frågade och han ljög för dig gäller samma sak.

Slutsatsen blir alltså att enda sättet du kan ha ett case i juridisk mening är om säljaren uttryckligen ljög om tätskiktet och du kan bevisa det. Men det är ändå knappast värt att dra till domstol.

Dolt fel är det under alla omständigheter inte.
 
Instämmer med ovanstående talare.
 
Jag har idag varit i kontakt med mäklaren som sålde huset och även BKR. Detta är vad vi kom fram till. Inte ordagrant dock.

Tvättstugan är nyrenoverad, därför ska man kunna anta att det är gjort enligt då gällande regeler.

Man ska som köpare inte behöva montera loss en tvättmaskin för att se ifall tätskicktet är korrekt ifall det i övrigt ser bra ut (fråga till ett tidigare inlägg, hur ska man kunna veta ifall en golvbrunn är gamla eller ny ifall den är gjord i plast? Hade den varit i gjutjärn så hade jag förstått att den var gamal).

Det SKA finnas en fuktspärr i golvet på en tvättstuga ifall omgärdande byggnadskonstruktion kräver det. I det här fallet är omgärdande byggnadskontruktion/material i gips och trä. Gips och trä suger fukt och därför krävs fuktspärr.
_________________________________________________________________
Svar till inlägg:

Vet ej ifall det finns någon "remsa" mellan golv och vägg. Vet ej vad du menar för remsa, men jag antar att det inte är en fuktspärrsremsa. Men kaklet ligger direkt emot gipset vilket gör att fukten kan vandra upp i gipset.

Ifall 270 liter vatten rinner ur på golvet så rinner det mesta ner i brunnen. Vart tar resten vägen?

/Johan
 
En besiktningsman ska kunna se om golvbrunnen är utbytt och jag tolkar det som att du inte haft hjälp av en sådan, vilket skulle ha resulterat i ytterligare frågor om vem och hur renoveringen utförts.
Har dessa frågor ställts till säljaren och finns svaret dokumenterat.
Är svaret Nej, återigen skulle jag inte driva detta vidare om säljaren är tydlig med att inte vilja diskutera någon ersättning. Men fundera gärna på ett upplägg för att presentera ditt problem för säljaren och lyssna av dennes inställning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.