Jag har haft hantverkare hemma för att de ska spackla inför målning. Det är ett gammalt hus och materialet på väggarna skiftar. En del väggar skulle bredspacklas och en del var nyuppsatta gipsskivor där endast skarvarna skulle spacklas. Två tak hade väv och skulle bredspacklas. För att vinna lite tid hade jag remsat, ifyllnadsspacklat hål samt bredspacklat väggarna första runda. (Och ja, jag är amatör men inte helt kass på att spackla).

Målarna är nu klara och de anser att det är färdigt att målas. Enligt mig är det långt ifrån klart. Inget är bredspacklat, mycket är oslipat alternativt slipat med väldigt grovt sandpapper, mycket är inte spacklat alls, ett tak är spacklat men inte något av de två jag bad dem om. Och där är det dessutom ett veck tvärsöver taket från en remsa. Egentligen är det inget som är bra. De har arbetat i nästan 70 timmar och under denna tiden har de gjort av med 40 liter spackel av de 120 l jag hade köp hem.

Jag har sagt att jag inte alls är nöjd och vad de kan göra är att dra av kostnaden för de 20 timmar som var slipningen och så kan de arbeta gratis i ytterligare 20 timmar. Jag har räknat ut att de tar dem drygt 10 timmar att få upp 10 liter spackel och det kan väl ändå inte vara rimligt. Speciellt inte när man bredspacklar. Och att de då efter 10 timmars harvande med en hink inte ens lyckats få klart ett enda rum, än mindre en enda vägg är för mig obegripligt.

Vad gör jag? Kan jag ta dit en tredje part för bedömning eller vad skull ni ha gjort?
Just nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta :confused:
 
Nu vet jag inte hur stora rummen är om kan därför inte uttala mig om det är rimligt eller ej, men det låter orimligt. Att spackla ta inte lång tid och en målare bredspacklar och skarvspacklar ytor rätt kvickt. Jag själv gör av med minst 20 l på en arbetsdag om det är skarvspackling. Bredspackling är en annan sak och beror på ytan, där försvinner materialet snabbt.
 
T
Vit eller svart arbetskraft?
 
Rummen är inte jättestora, i snitt kan det vara ca 15 m2 i golvyta. Något är mindre och något är större. Jag förstår att det är svårt att bedöma ett arbete utifrån mängden använt spackel. Men det är mer att jag inte fattar hur det lyckats arbeta så länge och intensivt med så lite spackel. Hade slutresultatet varit bra hade det inte varit något bekymmer. men som det ser ut nu hade jag lika gärna kunnat be barnen spackla.

Företaget är "vitt" men jag skulle få ett lägre pris då vi skulle göra en bytesaffär.
 
Ring upp dom och be dom komma och kolla vad dom har gjort. Prat med någon högre än vad dom "hantverkarna". Lycka till
 
Jag är säker på att hantverkarna gjort så gott dom har kunnat.Man vet aldrig vad man möter i ett gammalt hus med tapeter som ligger i flera lager och "blåsar upp och jäklas när man spacklat"Man skall inte vara så snabb och dömma ut hantverkarna om man inte själv vet hur mycket jobb det ligger bakom den här typen av jobb.Hade de gjort enligt regelboken så hade de först fått ånga ner alla tapeter.Mitt råd är att ta dig tid och sätt dig ner och studera din hantverkare en timme eller två och sedan med all rätt ge dem korrekt respons istället för att spy galla över dem utan att ha sett dem in action så att säga.Visst finns det många slarvpellar där ute men det finns betydligt fler "duktiga "kunder som vet exakt hur lång tid saker och ting tar utan att själva ha lyft en hammare i hela sitt liv.
 
Nu kanske det är du som drar förhastade slutsatser. Innan spacklingen påbörjades tog jag själv ner tapeterna på varenda vägg. Alla lager och med ånga. På tre väggar satt det understa lagret så hårt att de fick sitta kvar. Däremot bredspacklade jag dem själv en första gång. Och det varken reste sig eller bubblade i och med att de satt så hårt fast. Jag grovslipade alla "gamla" väggar för att få bort eventuella rester. Jag remsade och gjorde alla skarvspackling samt ifyllnadsspacklade alla gamla skruvhål. Så jag vet vad underarbete i ett gammalt hus innebär. Och jo, jag har lyft en hammare förr då det här inte är det första huset jag totalrenoverar. Även fast jag är en kvinna. Däremot har jag aldrig förr anlitat hantverkare till spackling och målning då jag gör det själv. Denna gången hade jag bara ont om tid.

Ps. Två externa målare har varit och tittat och båda har dömt ut arbetet. Ds
 
ok.då ber jag om ursäkt för mitt alltför kritiska inlägg.
 
Om företaget är helt ovilliga till att samarbeta är väl Allmänna Reklamationsnämnden en väg? Eller hör med konsumentverket om råd.

Om de dessutom inte ens har gjort som du bad om, du skrev att inget av de två tak du ville ha spacklat hade blivit spacklat, är det dålig stil. Ett företag som lever på uppdrag från kunder bör väl vara mycket uppmärksamma på kundens önskemål och inte bara köra på som de vill, det är ju ändå du som ska betala.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.