Jag följer import-trådarna och har flera gånger dykt på att garantiärenden verkar vara ganska okänt territorium. Importerar man från USA utgår jag ifrån att man är rökt. Inom EU verkar det inte speciellt mycket bättre än om vissa tillverkar verkar hävda att dom har Europagaranti.

Så min fråga är denna; Ni som importerat hur har ni gjort när maskinerna strulat/havererat?
 
Jag tror att det är en myt att vi har så himla bra garantihantering i Sverige. Är det ett seriöst företag så hanterar de garantiärendet oavsett vart i världen det ligger. Det ska vara eventuellt språkproblem som ställer till det då.

Vet inte om det är skillnad på just maskiner mot annan utrustning köpt från utlandet men jag upplever garantiservicen som god ute i europa. Har själv erfarenhet från garantihantering från Tyskland. Dock inte maskiner i mitt fall. Snabbare hantering, inklusive frakter, än vad jag tror ett svenskt företag hade klarat av.
 
Jag hade alldeles nyss bekymmer med en färgspruta tillverkad i Canada men köpt från England. Jag mailade tillverkaren direkt och hade utan några problem utbytesdelar i brevlådan efter en vecka. Kostade inte någonting.

Tidigare handlat helt annan utrustning från Tyskland, samma där - garantiproblem löstes snabbt och effektivt utan knussel.

Drar mig inte en sekund för att privatimportera så länge som det är väsentligt bättre pris än här hemma.
 
Det kan bli strul... Inte för att jag behövt repa mina maskiner direkt, bara brytaren till en fräs samt motor till dragaren, brytaren på garanti inom 3 dagar, motorn för 300pix ink moms.

Jo, jag har köpt en del, både från USA och från UK. De maskiner jag köpt i USA går på 115V, bara det säger att det elektriska finns inte i sverige och då är frågan om tillverkarens garantiåtaganden sträcker sig till att plocka över delar från USA till sverige. En polermaskin från Makita köpte jag i USA, den har inte gått sönder på någe vis ännu efter ett antal år, utan alla dimensioner i motor, axel, infästning till polerplatta och så vidare är i ... tum, inte mm. Ni inser problemet igen.

Köpte också en rolig fräs i USA en gång, en Bosch Colt enhandsfräs eller trimmer som dom också kallas. Den tar bara 1/4" därför att chucken eller klämhylsan kan inte bytas till en 6mm då klämhylsan för den europeiska marknaden, dvs mm-land har en annan ytterdimension. Denna hylsa passar då inte i den massiva motoraxeln i USA maskinen... Jag kan fortsätta länge...

Jag har själv inga problem med detta, jag köper bara stål från UK istället med 1/4" skaft, typ ett bra kit eller så. Samma gäller andra icke-eu maskiner, jag fixar delar och tbh från UK istället eller USA om det behövs. Man bör bara vara medveten om pysslet om nu tillverkaren lokalt inte vill bekosta din reparation av en utländsk maskin. Har inte testat vad Makitas serviceställen tycker om dom får in en utländsk maskin, har inte behövt.
 
Komplettering: är maskinen svensk och har garanti då är ju saken klar, tillverkaren fixar, har aldrig haft problem med Makita, dom har servicegaranti på 3 dagar, dvs dom garanterar fixad maskin inom 3 dagar. Har jag skaffat den utomlands, då fixar jag själv, fast beställer delar från serviceverkstaden om det nu inte är 115V delar, då får det bli USA och brev på posten eller så kan serviceverkstan skaka fram något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.