Hej alla glada!

PVC-fönster blir ju allt populärare och har använts länge i mellaneuropa tydligen. Fler får upp ögonen för det underhållsfria materialet plast. Vad säger ni om fasad i PVC? Det verkar vara vanligt i USA och Kanada (Skulle gärna få det verifierat).

Jag tycker det verkar intressant iaf och det är inte förrän man kommer riktigt nära enligt vissa som man ser att det är plast och inte trä .

Se t.ex http://www.allox.se/kaycan/mer_om_kaycan.htm
 
Ahhh! VINYL SIDING! http://www.vinylsiding.org/

Jodå, det är så gott som standard i USA. Ser ganska kul ut när grillen stått för nära väggen och den imiterade fjällpanelen hänger nedsmält. :D

Är billigt och ser billigt ut. Men underhållsfritt under ganska många år.
 
Jag har sett det flera gånger på västkustens öar.
En bekant har en gård 5 mil från göteborg inåt landet där två fasadersidor är av plast. Bonnen som hade huset tröttnade på att måla den väderutsatta sidan nån gång på åttiotalet. Den gula färgen börjar bli lite solblekt men materialet är i gott skick.
 
Det var populärt här också för många år sedan. Men problemen var bl.a. att plasten blev skör av solstrålningen. När sedan skivorna behövde bytas fanns de inte att köpa längre.
 
Vi har det på en hyresfastighet, har funnits där i minst 20 år. Det är smidigt!!
Dock så börjar panelen ta slut, finns lite rackarungar mm som gör hål ibland.
Råkar man spilla lite färg när man målar tex fönster är det ordentligt svårt att få bort.
Man får gå nära för att se att det är plastpanel!
 
  • ostergatan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man får gå nära för att se att det är plast - om du bor i det kan man ju säga att man går nära och ser det hela tiden.

Enligt min subjektiva åsikt ser ett plasthus ut som ett plasthus, hur mycket man än imiterar och försöker se ut som något annat.
 
Ja jag förstår att det syns på nära håll, men plast är ju ett bra material och trivs man med det så är det ju inget problem. Ser det dessutom bra ut på 5m+ så är det ju lysande. Tyvärr klingar plast negativt i de flestas öron vilket gör att det känns kontroversiellt att välja det på sitt eget hus.

Kul med en bild fresve, har du fler bilder eller har någon annan bilder så lägg gärna upp!
 
Japp, jag har sett det. Håller på att kolla upp Ivarpanel lite mer vilket är fibercementpanel. Det "känns" ju mer gediget och bättre än plast men är väl mycket dyrare skulle jag tro. Har inte fått ngn prisuppgift än.
 
Redigerat:
Jag har inga mer bilder, men det ser mer ut som "funkispanel".. Det är heller ingen träimitation som synes på några av länkarna, helt plant.
Dock, det är inte jättesnyggt, men helt sjukt praktiskt på hyreshus, det är tillräckligt jobbigt att måla fönster o knutbräder på detta stora huset.

Att försöka fejka trälook tror jag aldrig man blir nöjd med, bättre då att hitta material som är snygga, och inte försöker efterlikna ngt annat.
 
finns ju även metall....
 
När jag var i USA i höstas gjorde jag äntligen slag i saken och besökte en modulhustutställning vid en ledig stund. Sicket smäck. Det är inte konstigt att husen bokstavligen talat blåser iväg i smådelar i filmerna..

Bilderna ligger tyvärr på jobbdatorn, så jag kan inte få upp någon nu. Det mesta utvändigt är gjort i det 'underhållsfria' materialet plast. Fasad, trall, staket osv. Entrétrappan var dock en stabil sak i glasfiberarmerad plast. Den vägde säkert 20 kilo - minst :)

På 20 meters håll ser det ok ut, men inte närmare än så.
 
Vill veta mer! Ingen som vet ngn svensk åf utav plastskivor för fasader ?
 
Nu kanske man avslöjar sin okunskap om plastfasader eller i ytterväggar i allmänhet, men pvc måste väl vara diffusionstätt och den sitter på utsidan. Jag antar att det räcker med tillräcklig ventilation mellan plastytan (skalet) och själva väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.