Fick höra från säljare av Bosch-VP till bergvärme att Bosch EHP 7 LW är i princip samma pump som IVT Greenline HT+ C 7. AV broschyrerna att döma är tekniska data i princip identiska.

Någon som kan bekräfta, dementera eller möjligen nyansera?

IVT är i vart fall tydligen ägt av Bosch
http://www.bosch.se/content/language1/html/1033.htm
 
Redigerat:
Maskot skrev:
Någon som kan bekräfta, dementera eller möjligen nyansera?

Tror pumpen finns med sju olika namn. I Sverige kända som Bosch, IVT och Carrier.
För Tyska marknaden tror jag de heter Junkers.
För Franska marknaden..o.s.v.
 
Jag har försökt läsa bruksanvisningar och installationanv. men inte hittat något som skiljer?!
Finns det verkligen inget som skiljer? (mer än priset)
 
Det är väl samma idé som gäller för t ex kylskåp. Husqvarna är dyrare än Electrolux som är dyrare än Elektrohelios som är något dyrare och "finare" än Zanussi.
Men innehållet är detsamma.
 
Det är samma pump. Skilnaden är att IVT säljs av IVT säljare med garantier från IVT och installatörer certade av IVT och så vidare. Krånglar pumpen (och installatören) så kan du ringa till IVT och klaga så löser de problemet. Bosch pumpen säljs till "vem som helst" (samma som nibes pumpar) och har lite sämre garantier samt att du har ingen garanti för att installatören vet vad han gör och ingen hjälp av tillverkarkaren om instalationen blir felaktig, det får du lösa med din installatör.

Detta gör att det kan skilja en del i pris. Men det är detta du betalar för.
 
IVT´s värmepumpar gör upp till 65 grader varmt värmevatten via kompressorn.
Bosch och Carrier och alla de andra gör 60 som max
IVT kan göra ända upp till 60 grader varmt vv via kompressorn de andra ca 58
IVT har en annan styrdator med lite fler styrningar tex en andra shunt samt oljepanna som tillskott istället för el.
Man kan säga rent allmänt att Bosch och de andra märkerna är 1 lite enklare IVT.
Samma grejer förutom styrboxen, ja
Samma som att Thermia även gör märket Danfoss inte så konstigt det heller när nu Danfoss äger Thermia. Däremot kanske Danfoss är microskopiska på värmemarknaden kontra Nibe IVT CTC Thermia
 
Nej, enligt mina uppgifter ger Bosch och IVT 65 grader båda två. En VVS-ingenjör jag känner påstår att IVT och Bosch monteras i samma fabrik och att enbart höljet skiljer. Något som styrker detta är att när man jämför prestanda (och även vikt) är de identiska.

Jag pratar nu om IVT Greenline HT plus och Bosch EHP LW/M
 
Ja visst, Bosch köpte sig en värmepump enl. mig
 
Maskot skrev:
Fick höra från säljare av Bosch-VP till bergvärme att Bosch EHP 7 LW är i princip samma pump som IVT Greenline HT+ C 7. AV broschyrerna att döma är tekniska data i princip identiska.

Någon som kan bekräfta, dementera eller möjligen nyansera?

IVT är i vart fall tydligen ägt av Bosch
[länk]
Bosch är IVTs tillverkare lika så thermia är också bosch i grunden.
same same diffrent name.
 
Roary skrev:
Det är samma pump. Skilnaden är att IVT säljs av IVT säljare med garantier från IVT och installatörer certade av IVT och så vidare. Krånglar pumpen (och installatören) så kan du ringa till IVT och klaga så löser de problemet. Bosch pumpen säljs till "vem som helst" (samma som nibes pumpar) och har lite sämre garantier samt att du har ingen garanti för att installatören vet vad han gör och ingen hjälp av tillverkarkaren om instalationen blir felaktig, det får du lösa med din installatör.

Detta gör att det kan skilja en del i pris. Men det är detta du betalar för.
för visso! men det brukar alltid ordna sig om rörisen är seriös.
 
Redigerat:
Nja nu hänger inte jag med i alla fall
Bosch,IVT,Thermia var från början vad jag vet 3 helt separata företag.
Bosch köpte upp IVT (Industriell Värme Teknik) tillverkas i Tranås
Namnet IVT finns fortfarande kvar som värmepumpsnamn.
IVT eller på fabriken i Tranås tillverkar man också värmepumpen Bosch som tidigare hette Autoterm, iom uppköpet av Bosch lades Autoterm ned och alla dess återförsäljare säljer idag Bosch.
Thermia som tillverkas i Arvika har inget och inte haft ngt med IVT att göra, Thermia i sin tur är uppköpta av danska Danfoss och tillverkar samma maskiner med märket Danfoss i Arvika också för den danska marknaden
 
stämmer!!! det är jag som fått det om bakfoten! hehe
snackade lite hastigt med en säljare från bosch på dahl...jag fattade det som om bosch hade gjort IVT ,men tydligen lyssnade jag inte så noga..

ska lägga detta på minnet nu i stället!
 
IVT ägs i dag av BBT Thermotechnik, ett företag i Boschgruppen och både Bosch och IVT tillverkas på samma fabrik i Tranås, men är olika pumpar, och produktutveckling för Thermias och Danfoss värmepumpar utförs vid utvecklingscenter i Arvika.

Kuriosa:
2004 köpte Bosch-koncernen värmepumpstillverkaren IVT. IVT lär vi alltså inte få se på börsen, men kanske Thermia - om några år.
Det värmländska bolaget fick se sitt ägande förändras då Procuritas köpte hela bolaget från Componenta, Industrifonden och den sörmländska entreprenören Örjan Gustavsson. Procuritas har den vanliga målsättningen för riskkapitalbolag, börsnotering eller industriell försäljning - vad har hänt? (saknar info om detta).

Thermia värderas till 400 miljoner kronor för bolaget, vilket motsvarar runt 0,8 gånger omsättningen 2003 och 16 gånger årsvinsten efter skatt. I ett av Procuritas julbrev efter köpet talade man om en kraftig försäljningstillväxt för Thermia, och uppmanade ägarna (bland annat Statoil) att byta till värmepumpar.
NIBE en annan börsnoterad konkurrent värderas högre, till dubbel så hög omsättning och drygt 20 gånger vinsten.

Varför det blir sådana här köp kan förklaras av att börsen "gillar parbildning" - då kan analytiker och mäklare jämföra nyckeltal och byta fram och tillbaka mellan aktierna.

Då lönar det sig också mer att sätta analysresurser på branschen. Vad skulle hända om Nibe-Thermia gick ihop? eller varför inte: VVS-branschens Volvo-Scania eller Ericsson-Nokia. Detta är en annan historia...

/gokväll:D


PS: det är 30,7 mil mellan Tranås och Arvika om man kör på E18 :p
 
Luckyman skrev:
IVT eller på fabriken i Tranås tillverkar man också värmepumpen Bosch som tidigare hette Autoterm, iom uppköpet av Bosch lades Autoterm ned och alla dess återförsäljare säljer idag Bosch.
Ahaaa har alltid trott att Autoterm var IVT:s eget "budgetmärke", före uppköpet alltså...
 
M Maskot skrev:
Fick höra från säljare av Bosch-VP till bergvärme att Bosch EHP 7 LW är i princip samma pump som IVT Greenline HT+ C 7. AV broschyrerna att döma är tekniska data i princip identiska.

Någon som kan bekräfta, dementera eller möjligen nyansera?

IVT är i vart fall tydligen ägt av Bosch
[länk]
Vi valde mellan ivt och Bosch allra senaste utkomna modell

Bosch Compress 7001i LWMF 2-8

och valde Bosch !
Supernöjd .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.