Kallstart i -10 kräver c:a 10 mil körning för att batteriet ska återhämta sig, så att ladda batteriet när man kan är inte fel.
 
snaggletooth skrev:
Kallstart i -10 kräver c:a 10 mil körning för att batteriet ska återhämta sig, så att ladda batteriet när man kan är inte fel.
Källa på det där? Låter osedvanligt mycket tycker jag..
Mitt batteri borde vara dött på en vecka om ditt påstående stämmer, men bilen rullar vecka efter vecka.. ;)
 
Fraggo skrev:
Jag hade föreslagit samma lösning som villafors, en styrd matning och en fast med en omställare. Denna omställare skulle kunna kunna fjärrstyras om man vill, men äh.. :)
Men det är ju det som är gjort. Det behövs dessutom ingen växlande kontakt utan bara en slutande parallellt med urets, nu har ju TS dessutom automatiserat så att det stänger av sig efter en timme.

Fjärrstyrning av tidrelät är ju heller inget problem.

Protte
 
prototypen skrev:
Men det är ju det som är gjort. Det behövs dessutom ingen växlande kontakt utan bara en slutande parallellt med urets, nu har ju TS dessutom automatiserat så att det stänger av sig efter en timme.

Fjärrstyrning av tidrelät är ju heller inget problem.

Protte
Som vanligt blandade jag ihop inlägg.. läste någon annans inlägg istället för TS lösning :surprised:
 
Fraggo skrev:
Källa på det där? Låter osedvanligt mycket tycker jag..
Mitt batteri borde vara dött på en vecka om ditt påstående stämmer, men bilen rullar vecka efter vecka.. ;)
Källan är en erfaren bilmek.
Batteriet kanske tar så pass laddning att det håller sig vid liv, men livslängden förkortas.
 
diesel bil, med diselvärmare. Extra ljus, slutsteg, stolsvärmare. Allt detta drag mycket ström...

Automat låda, så det är bökigt att rulla igång den.. :)



Varför tror du alla Polisbilar, ambulanser har dubbla ingångar? japp dom har massa skit som drar ström.
 
Nu behöver man ju inte motorvärmare på Gotland, men om..

..så skulle jag styra den med min Commando KE-30 Deluxe 3 Channel Keyless Entry för $39.99 :).

Den lilla burken har sjukt många funktioner så varför inte sätta reläet för värmaren i bilen och styra med remoten (minst 50 m räckvidd) från köket!
 
  • Image1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tiduret och batteriladdaren inbyggd i min bil. När jag kopplar in anslutningskabeln till bilen så börjar batteriet att laddas. Drifttiden på motorvärmare och kupévärmare och regleras efter yttertemperaturen. Fjärrkontroll går också att skaffa. Defa Warmup heter paketet är klart användbart. http://wup.defa.com/se/wup_applications_cars.html (har nämnts tidigare i tråden)

Har jag bara anslutningskabeln med mig i bilen så har jag allt med mig oavsett var jag åker. Bara det finns ett eluttag i närheten.
 
U
Efter det här inlägget tittade jag lite närmare i bruxen och där står faktiskt att de här uren ska gå också utan batterier. Så det blev en stunds felsökning och mycket riktigt var en reglerzener trasig. Bytte och nu fungerar uret som det ska, också på nätström utan monterade batterier. Det här felet har jag haft sedan uret var nytt (för rätt många år sedan) då det aldrig fungerat utan batterier - ren otur mao.

Återstår att se om batteribackupen nu också håller längre än ett år. Uret lägger en motspänning till batterierna med just detta syfte men tiden får väl visa hur det fungerar. Den intresserade kan läsa lite mer om trassel med batteribackupen i en äldre tråd:

http://www.byggahus.se/forum/el/6410-forum-baettre-aen-kundtjaenst.html

Just nu kan jag iaf åter rekommendera de här uren. Enda egentliga nackdelen är att handhavandet (klockan) är lite pilligt men det gäller ju också många dyrare grejor. Belyst display skulle man också kunna önska. Manuellt till-/frånslag sker smidigt via själva täcklocket.



lappmarre skrev:
Apropå Clas O: har ett tidur därifrån (infällt i apparatdosa tillsammans med övriga brytare innanför en entredörr).

[länk]

Uret styr en kontaktor som kontrollerar ett uttag i carporten. Lösningen är i mitt tycke den givna. Tidur i centraler, utomhus och på andra obekväma platser tenderar att "glömmas" efter en tid. Och att ha det manuella tillslaget inomhus, på samma plats som uret, är fantastiskt bekvämt.

Haken är att klockan i just det här uret i-n-t-e går på nätström utan på två knappceller som är slut en gång om året och det är sjukt irriterande. Jag skulle alltså gärna ersätta det med ett annat, avsett för nätdrift, och tar gärna emot tips. Dessutom klarar uret som synes inte en motorvärmare direkt utan måste köra via kontaktor - men det är nog i regel lika bra med tanke på vilka laster och kabellängder det handlar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.