Förre ägaren av huset har sänkt innertaket ca 5cm och satt spotlights i taket.
Tydligen har han inte orkat sätta några "pottor" utan har istället fortsatt med hålsågen genom det gamla innertaket och genom ångspärren. Därefter har han gjort hål/ petat isoleringen åt sidan, på vissa ställen ända till vindpappen som är sprucken. Därför drar det kallt i alla spothålen.

Jag tänkte därför börja om från början med vindpapp/isolering/"pottor"/ångspärr/ innertak.

Hur gör man vid "pottorna" till spotarna?
- Ska man skära i isoleringen runt om eller inte?
- Hur gör man med ångspärren runt "pottorna"?
- Hur mycket isolering bör man ha kvar ovanför pottorna när man fällt in dom?
- Hur fäster man pottorna?

/CCR

Ångspärren måste du försöka reparera om utrymmet ovanför är en kallvind. Jag skulle lägga på en ny bit ovanifrån med kraftigt överlapp åt alla håll och tejpa antingen med ventilationstejp eller 3mm Armaflextejp för att få det snortätt.

Om sedan det är brister i isoleringen uppåt spelar mindre roll. Värmeläckage upp på vinden är bra mot mögel så länge inomhusluften inte följer med upp.

Jag kommer att ta bort den gamla ångspärren helt och sätta ny. Men hur gör jag runt "pottorna" till spotarna?
Hade en tanke att man kunde ta en plastbit på kanske 1x1meter och sedan skära upp för "pottan"och tejpa tätt, sedan sätta alla "pottor" på plats och häfta ut plasten åt sidorna, Efter det sedan sätta ångspärren över alltihop så man får ett bra överlapp, men det är kanske ide att gör tvärtom och sedan tejpa 1x1meters biten utanpå.

Hur görs det när man bygger nytt?

Trelleborg gummi har någon slags gummiduk på ca 50cm i kvadrat med ett hål som passar för pottor, detta är främst till för att vanlig byggplast torkar med tiden och blir spröd och kan spricka. Denna duk använder bla Götenehus till sina "pottor"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.