Är microliten ljuddämpande? Jag har hört flera som säger sig ha ett mycket tyst hus eftersom de har microlit på väggarna. Ett hus utan microlit eller tapeter (målning direkt på gips) ger ett "ekande kantigt" ljud sägs det... Stämmer detta?

Laja med en högljudd familj :)
 
Jag kan inte säga mig vara expert på området, men jag har då aldrig märkt några ljuddämpande effekter av microlit.

/Elin
 
Hejsan!

Jag är inte heller någon expert på ljuddämpning.

Men jag har svårt att tänka mig att ett tomt rum med rena gipsväggar skulle skilja sig nämnvärt och mätbart i karaktären mot samma rum med microlit och färg alt. tapeter.
För mig känns det som för lite för för att ge någon större effekt i det område som vi har mest 'oljud'.

Jag har inget som backar upp det jag säger.

Och nu är det ju flera som upplever att dom har ett tystare hus.
Det går inte att ta ifrån dom.

Men om det går att tillskriva microlitens vara eller icke vara vet jag inte riktigt.

För mig låter det kanske som att man upplevt rummet som lite 'kantigt' med bara gips.
Det kan hänga ihop med att man då oftast inte har så mycket i övrigt i rummet.
Under denna, förhoppningsvis korta fas innan microlit/färg och möblemang tar plats så hinner man nog notera att det är ganska jobbigt att visstas i sånt rum. I ett tomt rum.  
Därefter kommer microlit, färg och möblemang in av bara farten.
Sen när allt är 'klart' så har man i ett vips! Ett tyst rum!
Om det är så det gått till så är det förmodligen allt annat i rummet som gör sitt.
Soffor, kuddar och gardiner som dämpar. Men även 'hårda' saker gör sitt.
Dom hjälper till med bryta upp och sprida reflektionerna som annars kan fara fritt mellan väggarna.

Det är vad jag tror.

Och för att ta ett exempel till så är det ju så att dom utrymmen som oftast bara målas är lite 'enklare'.
Så som garage, trappuppgångar, källare och förråd. Och detta är platser som oftast är sparsamt möblerade.
Inte mycket som dämpar.
Att jämföra det med det möblerat rum med microlit blir inte riktigt rätt.
(Om det på något sätt är så man gjort.)
För jag tror inte att t.ex. ett normalt trapphus skull bli så mycket trevligare att prata i
enbart pga. microlit.

/Fredrik
 
Tack, det är alltid bra att ta del av andras erfarenheter!

Nu ska vi bara bestämma oss för vad det ska bli på väggarna...

/Laja
 
Vanlig tunn microlit kan knappast skilja i ljuddämpning. Ytan blir identisk med en vägg där man målat direkt på gipset. Det finns däremot en grövre fiberduk (0,5mm) som jag kan tänka mig dämpar ljud eftersom den har ett grövre mönster och upplevs mer som en tapet.

Det är stor skillnad i ljuddämpning mellan ett rum som har vävtapet och samma rum med målad vävtapet. Färgen täpper till de flesta håligheter och ger en hård yta.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.