??? ??? ???

Jag skall flytta mitt "lilla" hus om 40 kvm cirka 10 mtr framåt till en ny plintgrund (12 st) närmare tomtgränsen. Jag har fällt lite träd där och haft en grävare, som skrapat rent (på vissa ställen cirka 30 cm jord) ner till fast berg. Enligt anvisningar från en mobilkranfirma som flyttar hus, så bör de nya plintarna vara minimum cirka 50 cm på markens högsta punkt (dvs något lägre än de gamla är idag) för att få under BÅDE bärbalkar och under dem lyftbalkarna. Så har jag nu gjort plintarna, men huset kommer trots detta att ligga cirka 30 cm högre än tidigare, då marken för detta bygglov är ett berg. Snart kommer kranfirman för att lyfta huset.

Min andra granne säger nu efteråt, att det går att flytta huset efter kranlyftet genom att hasa det på balkar till sista plintraden. Då behövs bara 20 cm höga plintar på markens högsta punkt enligt honom. Min liggande träfasad går ned cirka 9 cm, så jag får då bara cirka 10-11 cm från den barskrapade marken till min nedre fasadkant!

Vad ska jag nu göra? Skära ner alla plintarna till den lägsta höjden? Ta denna extrakostnad samt den mycket fördyrande manuella hanteringen av balkhasningen mm. Sen måste jag väl låta bli att återfylla jord vid de lägsta plintarna?

HUR SKULLE NI GÖRA ? :-/ :-/ :-/

Hon med
Husflytten
 
Helena, jag förstår inte problemet.
Är det så att huset kommer för högt för bygglovet, eller?
Om du har gjort plintarna 50 cm över mark...vad är problemet?
 
Bob_the_builder
Jag uppfattar inte riktigt vad det är du skulle vilja uppnå... Tycker du att huset blir FÖR högt med den tänkta lösningen?

Edit: Charlie hann före med frågan medan jag skrev min... Hur mycket sluttar berget? Det verkar ju bli otroligt trångt annars om man skulle vilja kontrollera blindbotten tex.
 
:( :( :(

Problemet är att grannen tycker att det är för högt!

I bygglovet finns ingen sockelhöjd angiven eller skriftligen maximerad av Byggnadsnämnden! Tomten sluttar en aning, så plintarna i bakre raden är ungefär 90 cm på vissa ställen.

Huset står nu i en grop/längre ner i sluttningen och de gamla plintarna är cirka 60 cm i framkant och cirka 120 i bakkant, men huset kommer upp cirka 30 cm i och med att platsen för bygglovet ligger högre.

Det kan väl inte vara så att Kommunen utgår ifrån att jag ska förstå att huset ska ligga på samma sockelhöjd som tidigare ? :'(

Hon med
husflytten

 
Inte för att jag vet mycket om plintgrunder med det låter onekligen bättre för huset att ha det på den höjd du tänker dig och inte 30 cm lägre. Kan du inte ringa kommunen och fråga vad som gäller, jag har svårt att tänka mig att de tycker att man skall ställa huset 10 cm från backen, men de kanske struntar i vad som är smartast och ser till bygglovet.

Så antingen:

a) Bygglovet gäller på samma höjd som tidigare -> kapa plintarna.

b) Du får ha huset där du har tänkt -> klura på om du vill göra som grannen säger, annars så gör som du själv vill!

Lycka till!
 
Japp.
Hör med kommunen.
Bygg så högt som möjligt.
Skit i grannen .
 
Fyller på med samma uppfattning.
Mer höjd under huset ger ju bara mer utrymme för trädgårdsredskap osv så det är positivt. Strunt i grannen
 
::)
Det lustiga är att grannen själv har min. 30 cm sockelhöjd på båda sina hus! Dessutom har han i vittnes närvaro tidigare sagt att ... Du gör som Du vill med Ditt hus på Din tomt.... !
Därmed tycker jag att det är konstigt att han kräver - i efterskott - att jag ska ha låg sockelhöjd och träfasaden bara cirka 10 cm ovanför barskrapad mark! ???

Det viktigaste är enligt min mening att det blir plats att montera ihop VA igen samt att det finns utrymme att kolla detta vid senare tillfälle!

Sen är det väl ingen som vill ha fasaden och syllen mm liggande i decimeterhög snö under några vintermånader   >:(    >:(

Hon med
husflytten
 
Definitivt inte.

Har nu dessutom grannen själv stått för den fullträffen så säger ordspråket som man bäddar ......

Som du påpekar så är det viktigaste för dig ditt hus och snö plus sol= smältvatten, smältvatten + trä = fuktproblem och det är inte bra har jag hört :D. Iom detta finns det väl egentligen inte nått alternativ överhuvudtaget?

Ställ du hiuset där det mår bäst. Mår grannen dåligt så finns det apotek eller jourhavande medmäniska för honom
 
lite nyfiken.. vad har du räknat med att din flytt av huset ska kosta. Dvs lyftet och markarbetena (inte demontering/montering av installationer)? Vi har nämligen planer på att flytta en carport/förråd som är 48m2 men har ingen aning om vad det kommer att kosta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.