hej
vi fick en underlig lukt från skåpet under diskbänken och upptäckte att fogen i en rörskarv på avloppsröret var borta vi kunde se vattnet rinna när vi spolade i vattenkranen.
har någon råkat ut för nått liknande eller har fogen saknats jämt?
det var inte hela fogen utan några cm på ett lite krångligt ställe.
 
Bly i skarven? Man kan smälta i nytt om man vill, men kanske är detta en signal om att det är dags att byta ut dina gjutjärnsrör. Min kära mor bytte sina rör i somras. Det som på ytan såg OK ut var i själva verket ett nätverk av mikrosprickor i godset. Den inre asfaltsbeläggningen var också borta på flera ställen.
 
Hälla i bly går inte om det är helt öppet, det kommer bara att rinna ner i avloppet.
Prova med att kitta igen hålet med avloppskitt, i nödfall alkoholbaserad silicon.
Men byt bort gjutjärnet på sikt.

Protte
 
det ska bytas men det men då jag har torpargrund och måste hand gräva så väntar jag till det är sommar. lagade skarven med ett spackel för bil kylare (man tager vad man haver) och det funkar nog några månader till. jag har hört att man kan lägga i en slang i det gammla avloppet om man vill slippa gräva. nån som vet nått om det? tro jag har betong rör i marken.
 
hillbilly6 skrev:
jag har hört att man kan lägga i en slang i det gammla avloppet om man vill slippa gräva. nån som vet nått om det? tro jag har betong rör i marken.
Det är säkert Relining du har hört talas om. Jag betvivlar att det är billigt, snarare tvärt om. :eek:
 
hur mycket mer kostar det metern? skulle vara skönt å slippa gräva då jag måste taupp golvet i huset för att komma åt
 
Då är det ju också ett gyllene tillfälle att ta upp en lucka så att du kommer åt att inspektera krypgrunden.
 
jag har varet under huset en gång när jag bytte golv i vardagsrumet så kröp jag under och kollade och det var fint...jag har inget utrymme att ha en lucka då den skulle hamna mitt på ett golv. bor i ett litet torp med ett rum och kök på bottenvåningen
 
Sätt en lucka under spisen i köket, förutsatt att spisen lätt kan dras ut.
 
bra ide måste kolla om de går...den står brevid vedspisen så de kan vara gjutet där...
 
hillbilly6 skrev:
jag har hört att man kan lägga i en slang i det gammla avloppet om man vill slippa gräva. nån som vet nått om det? tro jag har betong rör i marken.
Det kallas relining som någon ovan nämnde. Har för mig att våran firma tar 15.000kr per dag i arbetskostnad + material. Åtminstonde för nåt år sedan.

Kostnaden är väldigt beroende på hur det ser ut runt om och om det finns massa anslutningar i ledningen som måste öppnas upp efter reliningen. Det kostar som sagt en hel del och är oftast värt om man har fint golv man vill slippa ha sönder eller om det är en lång sträcka, eller om ledningen ligger ingjuten i betong. I det senare är det väl egentligen bara om man vill slippa göra jobbet med att bila upp betongen själv. Inte direkt något man måste vara civilingenjör för att fixa, bara lite svettigt.

Mvh Andreas
 
jag kollade lite på nätet om relining och det va inte det jag tänkte på....det jag hörde talas om var en slang som man bara styrde ner i det gammla avloppet....men jag kan ju ha missuppfattat hur dom mena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.