Förutsättning:
Bastun byggs med två ytterväggar och den konstruktionen är 90+90+plast+70+OSB/plywood (+eventuellt 3,2mm masonit)+läkt22mm+bastupanel. Gäller i stort sett även snedtaket. Innerväggar har 70mm isolering.

Tänkte sänka taket i bastun så att samtliga luftspalter i bastuväggarna kan mynna ut där och sen ventileras ut genom innervägg ut mot toaletten med några ventiler och där finns även frånluftsuttag. Tilluft under dörren till aggregatet

Fråga till bifogad ritning:
Angående ventilation av bastu – finns det något alternativ som är bättre än det andra av de tre som jag listat? eller finns andra?

1. Ventil i takhöjd
2. Ventil i lågvägg med spirorör ut till toalettutrymmet
3. Ventil i tak och spirorör ut ovanför dörr

Alternativ 2 och 3 ger ju mer diagonal luftström vilket ska vara att föredra.

Ska en ventil i lågväggen placeras lågt under laven eller i hörnet där snedtak börjar?

Andra kommentarer uppskattas

// Anders
 
Andy_Pandy skrev:
Förutsättning:
Bastun byggs med två ytterväggar och den konstruktionen är 90+90+plast+70+OSB/plywood (+eventuellt 3,2mm masonit)+läkt22mm+bastupanel. Gäller i stort sett även snedtaket. Innerväggar har 70mm isolering.

Tänkte sänka taket i bastun så att samtliga luftspalter i bastuväggarna kan mynna ut där och sen ventileras ut genom innervägg ut mot toaletten med några ventiler och där finns även frånluftsuttag. Tilluft under dörren till aggregatet

Fråga till bifogad ritning:
Angående ventilation av bastu – finns det något alternativ som är bättre än det andra av de tre som jag listat? eller finns andra?

1. Ventil i takhöjd
2. Ventil i lågvägg med spirorör ut till toalettutrymmet
3. Ventil i tak och spirorör ut ovanför dörr

Alternativ 2 och 3 ger ju mer diagonal luftström vilket ska vara att föredra.

Ska en ventil i lågväggen placeras lågt under laven eller i hörnet där snedtak börjar?

Andra kommentarer uppskattas

// Anders

Menar du verkligen att du ska ha väggar som är 250mm + i tjocklek? Låter grymt tjockt. Vill gärna att du visar med en "lager på lager" ritning så man ser hur du tänkt bygga väggarna för det låter sjukt onödigt tjockt.

Vad gäller ventil så handlar det mer om du hur du badar bastu och med vilka.

Ventilation enligt Tylöstandard (utluftventilen nära taket i motstående hörn från aggregatet) ger stor temperaturskillnad mellan lavarna och perfekt badtemperatur mellan golv och nedre lave för barn att vistas. Nackdelen är att man som vuxen får kalla fötter även när man sitter på övre laven, eftersom temperaturskillanden blir så stor. Sitter man på nederlaven så har du rumstemperatur för fötterna och det känns "svinkallt" för att vara i en bastu.

Med "Finsk" ventilation sätter man utluftventilen precis under sitthöjd på den övre laven för då har du fortfarande självdrag. Detta ger betydligt varmare bastu allt annat oförändrat och temperaturskillnaden för fötterna för de som sitter på övre laven blir marginell och det är fortfarande varmt om fötterna när man sitter på nedre laven också. Nackdelen med denna konstruktion är att barn får svårt att vara med att basta samtidigt, eftersom temperaturskillnaden i bastun inte är stor och att det därför blir för varmt för dem att vara därinne. Alternativt får man basta väldigt svalt för att de ka kunna vara med och då försvinner iaf för mig poängen med att basta.

Exacta har bra bilder (och harvia med har jag för mig) men här kommer en länk som iaf enkelt beskriver principerna. http://www.bastupunkten.se/bastu/bastuns ventilation.htm

Hoppas det hjälper lite.

//Rob
 
Väggtjockleken är endast för ytterväggarna, dvs gavel och lågväggen, men det ska vara 90+90+45mm istället för 70mm som jag skrev. Innerväggarna är "bara" 70mm och normal beklädnad i övrigt. Eventuellt sätter jag bastufolie istället för masonit på OSB skivan.

Tack för bastulänken. Den gav bra information om vad som kan göras. I mitt fall vill jag ha ordentligt varmt i bastun men samtidigt ska även våra barn kunna vara med så det är en avvägning. Om jag väljer mina alternativ 1 eller 3 så kommer det att bli svalare längs golvet medans alt 2 om ventilen placeras under laven skulle ge varmare neråt. Blir det självdrag om jag placerar uttaget i bastun på samma höjd som ventilen ut i toalett utrymmet? Eller måste det vara en nivåskillnad.

// Anders
 
Andy_Pandy skrev:
Väggtjockleken är endast för ytterväggarna, dvs gavel och lågväggen, men det ska vara 90+90+45mm istället för 70mm som jag skrev. Innerväggarna är "bara" 70mm och normal beklädnad i övrigt. Eventuellt sätter jag bastufolie istället för masonit på OSB skivan.

Tack för bastulänken. Den gav bra information om vad som kan göras. I mitt fall vill jag ha ordentligt varmt i bastun men samtidigt ska även våra barn kunna vara med så det är en avvägning. Om jag väljer mina alternativ 1 eller 3 så kommer det att bli svalare längs golvet medans alt 2 om ventilen placeras under laven skulle ge varmare neråt. Blir det självdrag om jag placerar uttaget i bastun på samma höjd som ventilen ut i toalett utrymmet? Eller måste det vara en nivåskillnad.

// Anders
Då låter väggarna mer rimliga. =)
Personligen rekommenderar jag att du sätter bastufolie istället frö masonit, eftersom du då får en "fuktspärr" som bonus och sedan ventilerar spalten mellan yttervägg och innervägg och snedtak.

Eftersom jag liksom du har barn som säkerligen framgent vill vara med i bastun så byggde jag efter finsk standard och kompletterade med en "tylöventil" högst upp i taket. Den används framförallt för att vädra ut den eventuella fukt som stannar kvar i taket ovan dörrkarmen och taket, men kan också användas för att få "tylöventilation". =) Man kan aldrig bygga för många dubbelkommandon. =)

Det måste vara nivåskillnad mellan in och utluft för att du ska få självdrag. Vissa finska byggare rekommenderar att sätta inluft ovan aggregatet nära taket för att det ska "dra" in frisk luft ovan utluften, men observera att du då måste ha mekanisk frånluft för att få cirkulation. Vill bara tipsa om det, då det annars lätt kan glömmas bort bland alla "tips" man får och hittar på nätet.

Lycka till med bygget.

//Rob
 
Det är inte lätt att bestämma sig när det finns två helt olika skolor. Därför blir jag lite nyfiken på din lösning med båda principerna på en gäng Rob.

Har du en vanlig badrumsfläkt som blåser in luft ovan aggregatet när du kör "finskt"? Eller har du finsk lösning med självdrag? Hur sitter dina ventiler placerade?
 
Bele skrev:
Det är inte lätt att bestämma sig när det finns två helt olika skolor. Därför blir jag lite nyfiken på din lösning med båda principerna på en gäng Rob.

Har du en vanlig badrumsfläkt som blåser in luft ovan aggregatet när du kör "finskt"? Eller har du finsk lösning med självdrag? Hur sitter dina ventiler placerade?
Nej, ingen mekanisk ventilation. Jag tar in luft under aggregatet och har sedan "Finneluckan" precis under övre laven (dolt montage dessutom) och sen har jag även en "Tylölucka" högst upp i taket längst bort från aggregatet som alltid hålls stängd när jag bastar själv. Ska barnen vara med framledes så kommer jag att stänga "Finneluckan" och istället köra med öppen "Tylölucka" för att få stor temperaturskillnad mellan uppe och nere i bastun. Efter test så kan jag bara säga att det är som natt och dag på nedre laven i temperatur, så jag är mkt nöjd med att ha byggt för båda principerna. Dessutom öppnar jag även "Tylöluckan" efter avslutat bastubad för att vädra ut fukten lättare/fortare.

Hoppas du har förstått för jag har inte hunnit ta några bra bilder som visar det tydligt ännu.

//Rob
 
  • Gilla
Sire404
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.