jo jag har en ivt modellnyare men förra vintern var det rätt kallt då klara den ner till ca 8-10minus innan tillskottet gick på. men nu i de senaste 2 dagarna har det varit ca -2,5minus o tillskottat har gått i 2 timmar o vi har inta gjort nått märkvärdift bara duchat lite snabbt!!

fattar inte varför tillskottet dratt igång redan nu!!!
 
Det är nog inget konstigt. Tillskottet kan gå in ibland, även om det inte är extremt kallt. Två timmar på två dygn i mitten på november, det får du nog räkna med. Om du har inbyggd varmvattenberedare, så kanske det beror på att den "spetsat" varmvattnet till 70 grader för att förhindra legionella. Min IVT gör det var 3:e vecka (går att ställa in) och då använder den oftast eldrift. Även under sommarmånaderna.
 
Det är bra att du är uppmärksam på detta.

Du kanske kan titta på börvärden för framledning etc för att se varför pumpen vill skotta på mer. När du ändå ägnar pumpen en tanke - passa på att kolla att du har ordentligt flöde i alla element, känn så dom är varma och kolla så termostaterna är öppna.
 
jaha då var det nog lungt!!!

få kolla upp det dära så det inte blir fler timmar!!
 
Kolla också att du har bra kontakt för temperaturgivaren så att den verkligen mäter returvattnet och inget annat.

/Zeb
 
hur gör jag det
 
En första koll är att se om den sitter ordentligt fast på röret. Min är tejpad på utsidan av returvattenröret och duser tydligt om det ligger an ordentligt.

Nästa steg är att se hur den reagerar när VP slår till. Den bör reagera nästan omedelbart och stiga i en jämn takt.

/Zeb
 
jag fattar inte detta det är -5,3ute o pumpfan går på tillskott är inte det lite klent!!!!
 
Bj skrev:
jag fattar inte detta det är -5,3ute o pumpfan går på tillskott är inte det lite klent!!!!

Beroende på hur pumpen är dimensionerad kanske man kan förvänta sig att den skall klara sig längre utan tillskott. Har den inte uppfört sig på detta vis tidigare är det nog dags att se över anläggningen. Rensa filter, kolla att inga termostater etc begränsar flödet etc, verifiera att alla inställningar är som dom skall.

Vore det en nibe kanske jag kunde guida dig mer i detalj men IVT har jag bara sett på Husmässan och i reklambroschyrer....:)
 
jag gick ner i källaren o stängde av fanskapet o rickade lite på returtermostaten och pillade på lite grejer
o startade om den o nu går den på pumpen istället för tillskottet!!!!! men jag ska ändå ringa installatörerna

lite sunket att stiga upp o det är -3 ute o pumpen går på tillskot...
 
nehe fanskapet går på tillskott -2,5 ute

så här var det inte i vintras iallafal!! då palla han ner till minst -8-9 vissa fall 10 minus
 
vad har du för ut och in temp på brine?

hade själv 4 in och 1 ut nu när det var nere på minus 11... droppa aldrig in på minus skalan ens...

kan vara där probbet ligger?
 
Som tidiagre skrivits, kontrollera att temp-givaren på reurledningn vid värmepumpen sitter ordentligt fast. Min satt bara fast med 2 st bunband och glappade mot röret. Ringde installatören som kom och satte fast den ordentligt, samt isolerade runt givaren.

Hur många timmar går den på el per dygn?
 
min sitter ändast tejpad mot röret och isolering runt!!!!

men pumpen har en temp på 85-90 grader det är väl inte normalt !!! men det låter som om om att givaren e knasig kan ju vara sönder
 
Hej

Som MathiasS nämnde så har pumpen ett filter för radiatorvattnet som måste rensas, enligt vår installatör en gång om året. har du gjort detta?

Vi märkte att vår IVT blev bättre med ett rensat filter.

//Anders

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.