Rapport om Triton i England. Det har tydligen skett någon sorts förändring i vem som är generalagent eller nåt åt det hållet. Nu kan deras produkter i alla fall köpas från följande ställen:

www.tooltray.com/Brand.asp?b=Triton&Go=Go&x=13&y=15
www.dm-tools.co.uk/browse.php/section/1328/level/3
www.toolsave.co.uk/search.php?manufacturer=Triton
www.woodworkingcentreshop.co.uk/acatalog/Triton_Woodworking.html

(Nej jag är inte sponsrad av Triton).

Man bör kunna få hem en TRB001 1/2"-fräs om 2400W för 2200kr + frakt.
 
Redigerat:
Mailade till Triton Australia för att få ett ordentligt svar på frågan om den stora fräsen är justerbar från ovansidan av bordet, och om inte, ifall det fanns ett expansion kit att köpa. Här är svaret:

The TRA001/TRB001 2400 watt router was not designed with the above table height winder available for it.

The only Triton router that has the height winder option is the smaller MOF001/MOC001 1400w router.

The larger machine will not have an above table winder kit available in the near future that I know about.
 
Sådär. Nu har jag beställt följande från Axminster Tool Centre. De grejer som är markerade med "offline" fanns inte hos ATC. Men de fanns på Trends hemsida. Jag skrev helt enkelt ett mail till ATC och bad om en offert. Sen kunde vi sköta kortbetalningen per telefon.

TREND T11 ROUTER 1/2" *240V* T11EK 701792 204.21
TREND GUIDE BUSH 15.8mm 500257 5.60
T11/JT/KIT QR KIT **OFFLINE** TRE002699 20.50
CLT/T10/12 TREND 12MM COLLET FOR TRE 002676 20.50
T10/ T11(OFFLINE)
CLT/NUT/T10 COLLET NUT **OFFLINE** TRE002700 7.50
GB111 11.1 MM GUIDE BUSH (OFFLINE) TRE002659 6.00

Sedan tillkommer VAT och frakt. Totalen blev 326.97 GBP
Jag får återkomma med en recension när jag har testat grejorna
 
Låter hur kul som helst! Ser fram emot en recension, inte minst av själva lyftmekanismen!

Man kan aldrig ha för många handöverfräsar!
 
Jag copy-pastar från ett PM jag skickade till Daniel_N:

Trendfräsen har kommit. Router raiser-mekanismen är välgjord och gedigen. Det kommer att fungera bra. Däremot är finishen på maskinen inte i Festoolklass, men väl i Elu/Dewaltklass. Jag betalade ju ändå bara en tredjedel av vat motsvarande Festool OF2000 går loss på. Det blir nog bra. Jag återkommer med en recension i forumet på sikt.
/Mattias
 
Vadå på sikt... Vi vill höra hur den fungerar senast imorgon!
 
ja, vi är nyfikna:)
 
mattiasp skrev:
Jag copy-pastar från ett PM jag skickade till Daniel_N:

Trendfräsen har kommit. Router raiser-mekanismen är välgjord och gedigen. Det kommer att fungera bra. Däremot är finishen på maskinen inte i Festoolklass, men väl i Elu/Dewaltklass. Jag betalade ju ändå bara en tredjedel av vat motsvarande Festool OF2000 går loss på. Det blir nog bra. Jag återkommer med en recension i forumet på sikt.
/Mattias
Det börjar bli dags för mig att ta upp mina fräsbordsplaner, så jag är mycket nyfiken på vad du tycker om T11:an. Speciellt då hur bra den fungerar bordsmonterad med den inbyggda höjdjusteringen. Är den något att satsa på som bordsfräs?
 
geschwint skrev:
. (Om Triton)Det som störde mig var bl.a. ratten för höjning och sänkning, tyckte det var himla osmidigt och knöligt för att snabbt höja och sänka. Sedan var den prepad för bord eller nåt då man var nästan tvungen att sänka fräsen helt för att få i axellåset, man kunde trycka manuellt men den var ovänlig att trycka på...

Tycker precis som du. Fast tvärt om:)
Min är iofs alltid monterad i bord(Tror inte den är riktigt tänkt för något annat.) Och att man måste sänka fräsen helt för att byta frässtål är kalas. Om den sitter i bord är ju det samma som att höja den helt, och vips är den över bordet.Låst och klar, allt som behövs är EN nyckel (Man behöver altså inte pilla med något under fräsbordet.) Höjning och sänkning med hjulet är en vanesak, nu är jag så van att jag bävar för dagen när jag måste byta maskin. (Som väl är verkar den hålla bra...)
 
Det har ju varit mycket snack om att Tritons moderföretag, ett kinesiskt dito vid namn GMC om jag minns rätt gått i konkurs och diskussionen gällde om någon skulle köpa loss Tritonverksamheten.
 
Det bästa kinasmäck jag haft...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.