Hej,

efter att han varit förråd i drygt 4 år skall nu delar av undervåningen i vår souterrängvilla nu äntligen inredas. 50 m2 delvis under mark och jag tänker ta upp hål för fönster, jag har inte bestämt fönstermått än men för min fråga spelar det antagligen mindre roll.

Hur tar jag bäst upp hål i LECA-grunden utan att jag får övervåningen i huvudet under arbetet och innan jag fått in stöttor/fönsterfoder? =)
 
Hej! du måste fräsa in L-järn (storlek beroende på öppning/belastning) på både ut och-insida ovanför tänkt fönsteröppning - innan du öppnar upp. Järnet skall gå ut ca 20-30 centimeter utanför öppningen på varje sida.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med beräkningen - men det finns säkert någon som kan detta här på forumet :)

/Fredda
 
Förstår inte riktigt hur du menar Fredda_p:

Hur fäster du L-järnen ? ( i väggsida innan hålet är gjort).

Det borde bli lika bra med raka grövre 10mmX 60mm blad-järn, och då kan man ju fräsa ur 20mm högt & 60mm in och mura fast järnen innan man sågar upp hålet.
Borde räcka med att gå förbi det tilltänkta fönsterhålet med ca30-40cm på vardera sida, för att fördela trycket i sidled.
Och vill man överdriva så kan man fräsa in L-järn på längden i stället, tvärs över fönsterhålet, då blir det oerhört starkt.

Mvh jawen
 
lite svårt att förklara, men jag gör ett försök - fräs ett spår i ovankant tänkt fönster (om möjligt i en fog) aningen högre spår än tjocklek på godset i L-järnet. Fräs minst lika djupt som L-järnets bredd på ena flänsen. Bredden av spåret skall överstiga fönsterbredden med ca 20-30 cm. Lägg på lite lämligt bruk på L-järnets "insida" och knacka in i spåret (med andra flänsen uppåt). Skruva ev. fast L-järnet på sidorna (utanför tänkt fönster). Om L-järnet skall döljas helt så måste även en yta ovanför spåret knackas ut ur väggen så att hela L-järnet "försvinner" i väggen. Gör lika på andra sidan väggen. Nu kan du plocka bort/skära ut den den som skall vara fönster.

/Fredda
 
gjorde en enkel skiss med ett L-järn på ena sidan om en öppning - skall vara lika på andra sidan....

/Fredda
 
  • ljärn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ok, nu är jag med på noterna. Tack för detaljerade svar Dredde_P (jag tar dock på mig bygghjälmen =)
 
Mycket bra förklarat fredda_p ,-) , jag förstod i stort sett hur du menade men förstod också att inte FredrikB förstod ditt första inlägg.

Precis så ska ett forum fungera.

MvH jawen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.