hej!

Ny här så ursäktar om det blir rörigt men såhär är det just nu:

Jag och min man ska flytta in i ett hus efter hans morföräldrar och mitt problem är som sådant, i "tvättstugan" är det ett RENT, omålat betonggolv vilket gör det mörkt och tråkigt.
Jag skulle vilja ha tips om hur vi fixar det så det blir ljusare.
Jag skulle helst vilja måla det med färg som tål att man spolar av det vid städning.
Vad är det för färg som krävs?
Vad behövs den grundas med för att inte fukt ska tränga ner?

Dessutom vill jag måla på de redan målade väggarna, antar att det bara är att spackla och måla på? Isf med vad för Färg?

Vore jätte tacksam för hjälp och tips!

Mvh Carina
 
  • Tvättstuga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvet målas enklast med golvfärg för betonggolv, tål att slabbas lite på, men ska du rengöra med slang så är ett tvåkomponentsgolv att föredra, typ industrigolv som används i charkfabriker mm. När du rollar med golvfärgen som är en alkyd färd(luktar) så måla väldigt tunnt annars tar det veckor innan den torkar.

Väggarna kan du köra vanlig väggfärg på, kanske lite blankare om du vill ha lätt att torka av.
 
aha tackar så mycket! Måste fråga när man aldrig gjort sådant :)
 
Ska ni göra om till en snygg och modern tvättstuga så föreslår jag att ni lägger klinker istället!
 
Oki tack allesamman! vi får se hur vi löser det!
 
Ser ut som tvättstugan ligger i källaren. Då kan man ju inte bara ta en väggfärg och måla, färgen måste andas. Målar du med en plastfärg kommer du få slipa ner all färg inom kort för den kommer släppa. Vad du ska måla med beror nog mest på vad som är målat med idag, du kanske har kalkfärg då kan du fortsätta med det eller silicat. Kolla bara så det inte redan är plastfärg på väggen.

Ang. golvet, om det är en platta utan isolering under så har du fukt som trycker på. Då ska man inte måla med en tät färg för då släpper den. Kanske finns öppen golvfärg men det är jag osäker på.

Klinker på golvet utan fuktspärr under är nog bäst.
 
Addan91 skrev:
Ser ut som tvättstugan ligger i källaren. Då kan man ju inte bara ta en väggfärg och måla, färgen måste andas. Målar du med en plastfärg kommer du få slipa ner all färg inom kort för den kommer släppa. Vad du ska måla med beror nog mest på vad som är målat med idag, du kanske har kalkfärg då kan du fortsätta med det eller silicat. Kolla bara så det inte redan är plastfärg på väggen.

Ang. golvet, om det är en platta utan isolering under så har du fukt som trycker på. Då ska man inte måla med en tät färg för då släpper den. Kanske finns öppen golvfärg men det är jag osäker på.

Klinker på golvet utan fuktspärr under är nog bäst.
Håller med!
 
Hej, ja jisses! Stoppa pressarna. Om tvättstugan är i källaren så har du fukt underifrån. Allt annat är ett mirakel.
Till golvet finns bara ett alternativ. Klinker. Sorry. Finns inga (inga) öppna golvfärger. Det finns bra täckande golvfäger som går att spola etc (tex epoxyfärg) men de är helt täta. Den fukt som kommer underifrån kommer då istället ta sig upp i väggarna. Dessa belastas då ännu mer vilket gör det gult, brunt och tråkigt längst ned på väggarna. Ett helt öppet material på väggarna är nödvändigt. Särskilt om du har något täckande på golvet.
På väggen finns två öppna fäger: silikat och kalk. Kalk är opraktiskt i tvättstugan för att det färgar av sig. Silikat är bra. Du kan såklart också sätta ett enkelt kakel.
OBS kolla vad du har för färg på väggen, innan du målar silikat. Är det plastfärg (väggfärg) så är silikat-färgen bortkastat.
Är du fukt-nörd (som jag) så hyr du en ytfräs och tar ner färgen i rummet. Lätt men dammigt. Blir ytan ful så slamma lite med nån billig c-puts.
 
Fadai
Snälla Price, visst finns det diffusionsöppna golvfärger, som ovan nämnda 2-komponents. Köpte min på Biltema, stryk max två lager, annars kan det bli för tätt. Detta finns rekommenderat på fler forum inom denna eminenta site. Inget ont om klinker, dock, men det är dyrare och mer arbetskrävande.
 
Fadai Fadai skrev:
Snälla Price, visst finns det diffusionsöppna golvfärger, som ovan nämnda 2-komponents. Köpte min på Biltema, stryk max två lager, annars kan det bli för tätt. Detta finns rekommenderat på fler forum inom denna eminenta site. Inget ont om klinker, dock, men det är dyrare och mer arbetskrävande.
Vi får hoppas TS redan är klar med tanke på att tråden är 9år gammal ;-)
 
Ja, kanske en uppdatering om hen målade med plastfärg på källarväggen eller hur det löste sig.
 
  • Gilla
Helena_Gavle och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Hoppsan! Så blir det när man slarvläser....:lying:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.