Börjar bli dax att inhandla o koppla i bastuagregatet i nybyggda bastun.
Hur har ni gjort med era inkopplingar. Har ni kopplat in via jordfelsbrytare ( som ju alla nybyggen nu skall ha) eller har ni kopplat in enl tillverkarnas rekomendationer dvs utan JFB ?
/Göran
 
Kopplad via jordfelsbrytare, har ett Tylö/Kastro aggregat och vad jag kan minnas fanns inget om att det skulle kopplas utan JFB.
 
Eftersom det handlar om fast anslutning finns det såvitt jag vet för närvarande inget krav på JFB, men jag skulle absolut montera en i alla fall.
 
Har min inkopplad på JFB förstår inte varför man skulle skippa det även om det är tillåtet. Iaf inte i nyinstallation.
 
Lagd över jfb i farsgubbens bastu utan problem. Just bastu känns som ett typiskt utrymme som ska vara jordfelsbrytifierat.
 
Har också funderat på på just bastuaggregatet. Som det är hos mig nu så är ju allt annat runtomkring i tvättstuga, toalett och duschutrymme jordfelsbrytifierat efter renoveringarna. Men inte bastuaggregatet. Med tanke på att det kastas vatten på det tänkte jag. Och hur vanligt är det att ett sådant ger de läckströmmar som löser JFBn? Borde den isåfall ha en egen JFB?
 
Du är ju hemma om jordfelbrytaren löser om det skulle bero på vattnet du kastar på, och bara att slå på den igen. Skulle felet kvarstå så blir det att bryta bort den via säkringarna. Men det kan ju bli mörkt i bastun och om du naken sedan trevar dig ut till säkringsskåpet så får du se till att den andra hälften i familjen (om du har det vill säga) inte kommer trevande från andra hållet, eller behöver man det ;)
 
Då skall man kanske låta bli Harvia, se om jfb nedan,
Harvia FAQ
 
Jag har JFB till min Mondex. Det är ganska vanligt att bastuagg inte sägs funka med en vanlig JFB. Jämför liknande prylar som är effektkrävande, tex VVB som inte alltid funkar med 30mA JFB.
 
ClasseClas: Var köpte du ditt Mondex aggregat?
Jag är rätt sugen på ett "Mondex 8,0 kW Lohko", den med skrovlig yta, i mitt nya hus.

Och om det funkar med JFB för dig borde det väl funka för mig också.
Förresten, så funkar ju mitt nuvarande 6.6kw via JFB.
 
znitz skrev:
ClasseClas: Var köpte du ditt Mondex aggregat?
Jag är rätt sugen på ett "Mondex 8,0 kW Lohko", den med skrovlig yta, i mitt nya hus.

Och om det funkar med JFB för dig borde det väl funka för mig också.
Förresten, så funkar ju mitt nuvarande 6.6kw via JFB.
Hej, jag köpte mitt aggregat -99 direkt från Mondex i Finland och importerade själv. Det fanns ingen agent i Sverige då. Vill minnas att jag betalade ca 6500 SEK inkl. frakt. Jag tycker Lohko är det snyggaste aggregatet och kontaktade Mondex för något/några år sedan för att uppgradera mina släta stenar till de skrovliga. När jag köpte mitt agg. så fanns inte Lohkomodellen. Tyvärr visade det sig att ramens mått var förändrat så jag kunde inte byta till Lohkostenarna. Givetvis blev jag erbjuden att köpa ett Lohkoagg direkt från fabrik, men budet var ca 5000 SEK, så jag nobbade.
 
Jahapp, då blev det ett Lohko, beställt idag. Landade på cirka 820€ från Mondex, kommer vecka 15
 
znitz skrev:
Jahapp, då blev det ett Lohko, beställt idag. Landade på cirka 820€ från Mondex, kommer vecka 15
Grattis! Du kommer säkert att trivas med det aggregatet. Var/hur köpte du pjäsen? Låter som om du direktimporterar också?
 
it-snubben skrev:
Har också funderat på på just bastuaggregatet. Som det är hos mig nu så är ju allt annat runtomkring i tvättstuga, toalett och duschutrymme jordfelsbrytifierat efter renoveringarna. Men inte bastuaggregatet. Med tanke på att det kastas vatten på det tänkte jag. Och hur vanligt är det att ett sådant ger de läckströmmar som löser JFBn? Borde den isåfall ha en egen JFB?
Jag skulle inte tro att det är speciellt vanligt att det blir jordfel, utan att det handlar om att tillverkaren garderar sig mot garantikrav genom att inte rekommendera JFB.

Det finns gott om liknande exempel, tex inom konsumentelektronik där miljöspecarna ofta sätts till konservativa 0-30 C och 20-95% fuktighet. (En dimmig dag är det 100% RH och jag har aldrig varit med om elektronik som lagt av då, men tillverkaren har ryggen fri om det skulle hända.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.